رفتار انتخاباتی استانهای کردنشین به روایت آمار

سرویس ایلام - برای بررسی رفتارهای انتخاباتی استانهای کردنشین به سراغ آمارهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در سال 96 رفتیم و میزان مشارکت و رأی مردم به هر یک از جریانهای سیاسی را بررسی کردیم.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، انتخابات در سطح ریاست جمهوری همواره مکانی برای تلاش گروههای قومی است که وزنه قدرت خود را در قسمت اجرایی کشور افزایش دهند و میزان مشارکت نیز گاه به این عامل وابسته است.
در انتخابات ریاست جمهوری 1400 تعدادی از نامزدها رگه های قومیت گرایی را در بیان نظراتشان پر رنگ کردند که دو مورد خطاب قرار دادن هموطنان ترک زبان توسط مهرعلیزاده و همتی بود و دیگری در آرای محسن رضایی نقش اقوام در اداره کشور برجسته بود.
یک روز مانده به انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری سیزدهم در ایران مروری بر رفتارهای انتخاباتی استانهای کردنشین در انتخابات سال 96 بر اساس آمارهای مرکز افکارسنجی ایسپا خواهیم داشت.

میزان مشارکت استانهای کردنشین در انتخابات 96

در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که سال 96 برگزار شد و طی آن آقای حسن روحانی برگزیده شد، 72.7 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند که رقم مشارکت بالایی در تاریخ انتخابات ایران محسوب می شود. حال با این سنجه به سراغ استانهای کردنشین می رویم. در استان ایلام میزان مشارکت بالاتر از این عدد و 80.6 درصد بود و از نظر میزان مشارکت در رتبه پنجم کشور قرار گرفت. استان کردستان اما به کلی وضع متفاوتی داشت و با میزان مشارکت 60 درصدی، کمترین میزان مشارکت کشور را رقم زد. کرمانشاه با 73.2 درصد و آذربایجان غربی با 70.5 درصد تقریبا نزدیک به میانگین آمار کشوری بودند و از نظر آماری نمی توان آن را بالا یا پایین در نظر گرفت.
پژوهشگر مرکز افکارسنجی ایسپا در خصوص این میزان تفاوت در آرای مناطق کردنشین می نویسد: به نظر می رسد این میزان تفاوت در سطح مشارکت، تابع متغیرهای تأثیرگذاری چون تفاوت‌های مذهبی (در استان ایلام) و وجود برخی ساکنان غیر کرد( در استان کرمانشاه و آذربایجان غربی) است؛ جمعیتی که باعث کاسته شدن نقش متغیر قومیتی در تحلیل رفتارهای انتخاباتی است.
وی سپس نتیجه می گیرد: فهم رفتارهای انتخاباتی شهروندان کُرد، مستلزم نگاهی دقیق تر و گسترده تر از منظر قومی است؛ نگاهی که بتواند تبیین کننده پایین ترین میزان مشارکت در کردستان و یکی از بالاترین مشارکت‌ها در ایلام باشد. بدون شک، چنین نگاهی مستلزم در نظر داشتن متغیرهایی چون مذهب (شیعه یا سنی)، نقش گروههای مرجع، چندقومیتی بودن استان، تجارب سیاسی و در نتیجه حافظه تاریخی ساکنین یک استان است.

میزان رأی مناطق کردنشین به روحانی و رئیسی

انتخابات ریاست جمهوری 96 بین شش کاندیدا برگزار شد اما در نهایت به رویارویی دو گزینه منجر شد: حسن روحانی و ابراهیم رئیسی. این دو هر کدام یکی از جریانهای اصلاح طلب و اصولگرا را در این انتخابات نمایندگی می کردند که هر کدام دارای مجموعه ای از دیدگاهها و راهکارها برای مدیریت کشور بود. برای بررسی رفتارهای انتخاباتی مردم مناطق کردنشین ایران باید به میزان رأی آنها به هر کدام از کاندیداها نیز توجه کرد.
بررسی آمارها نشان می دهد که آقای روحانی در انتخابات 96 بیشترین آرای مناطق کردنشین را به خود اختصاص داده است. در استان کردستان روحانی توانست 72.88 درصد آرا را به دست بیاورد ولی آقای رئیسی تنها 24.16 درصد آرا ی مردم کردستان را توانست به دست بیاورد. در استان کرمانشاه نیز روحانی با 68.18 درصد از رئیسی با 30.57 درصد در جلب آرای مردم پیشی گرفت. رأی روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر در استان ایلام نیز با 57.97 درصد از رئیسی با 40.82 درصد بیشتر بود. در استان آذربایجان غربی که یک استان دوقومیتی است میزان رأی به آقای روحانی با 67.05 درصد از آقای رئیسی با 30.84 درصد آرا بیشتر بود و اگر آرای شهرهای کردنشین آذربایجان غربی (اشنویه، بوکان، پیرانشهر، سردشت و مهاباد) را در نظر بگیریم فاصله خیلی بیشتر می شود و می بینیم که روحانی با 79.33 درصد از رئیسی با 20.77 درصد در جذب آرای مردم موفق تر عمل کرده است.

کد خبر 11761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha