آبخوان قروه – دهگلان در شرایط ناپایداری قرار دارد

سرویس کردستان- یک پژوهشگر حوزه منابع آب گفت: از آبخوان قروه-دهگلان بیشترین استفاده را می شود و همین مسئله سبب شده که این آبخوان در شرایط ناپایداری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، بارندگی های کم سابقه سال آبی 97-98 هم نتوانست سطح آب های زیرزمینی را افزایش دهد و افت شدید سطح های آب های زیرزمینی همواره موجب نگرانی است.

محمدرضا گلدانساز یک پژوهشگر حوزه منابع آب است که هشدار می دهد: از آبخوان قروه- دهگلان بیشترین استفاده صورت می گیرد و در شرایط ناپایداری قرار گرفته است.

استان کردستان به علت برداشت های بی رویه از منابع آب های زیرزمینی در سال های گذشته با پدیده خشک شدن زمین مواجه شده است که این پدیده منجر به افزایش ریزگردها می شود. شریط بحرانی سطح آب های زیرزمینی در دشت قروه – دهگلان به علت تاثیرات منفی در محیط زیست، نگرانی های بسیاری هم برای کارشناسان محیط زیست ایجاد کرده است. استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی از سوی کشاورزان و حفر چاه‌های بسیار عمیق، فروچاله‌هایی بزرگ با عمق 4 متر در دشت‌های قروه و دهگلان ایجاد کرده است که خشک شدن درختان و شور شدن آبها می تواند از جمله پیامدهای منفی فرونشست زمین باشد.

در بسیاری از روستاهای اطراف دشت‌های قروه و دهگلان هم زمین نشست کرده و دیوارهای بسیاری از خانه‌های روستایی ترک خورده‌اند. که بر ایا اساس تمامی کارشناسان حوزه آب و زمین شناسی بر این امر اتفاق نظر دارند استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی و مدیریت نادرست آن عامل اصلی پدیده فرونشست زمین است.

کد خبر 122594

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha