بمباران شیمیایی سردشت تبلور جنایت جنگی استکبار جهانی

سرویس آذربایجان غربی- فرماندار سردشت گفت: بمباران سردشت به عنوان اولین شهر مسکونی و قربانی سلاح‌های کشتار جمعی، سند حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران، سند مظلومیت مردم بی دفاع این شهر و همچنین نماد و تبلور اقدام یک جنایت جنگی است که توسط استکبار جهانی انجام شد.

به گزارش کردپرس، به نقل از ایرنا؛ اقصی نخشی‌پور روز دوشنبه در آیین گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی هفتم تیرماه سردشت اظهار داشت: هفتم تیرماه ۱۳۶۶، روز بمباران شیمیایی این شهرستان مرزی توسط رژیم بعثی عراق، سند گویای مظلومیت ایران اسلامی است.

او با انتقاد از کشورهایی که هنوز ادعا می‌کنند حقوق بشر را در جهان رعایت می‌کنند، افزود: حادثه دردناک بمباران شیمیایی سردشت موجب شد تا مردم جهان بدانند که آنها به هیچ عنوان مدافع حقوق بشر نبوده و این شعاری دروغی بیش نیست.

فرماندار سردشت با بیان اینکه این فاجعه یک حرکت غیر انسانی بود که توسط استکبار جهانی و به نیابت از رژیم بعث عراق انجام شد، اضافه کرد: تروریسم بین الملل امروزه توسط استکبار جهانی در جای جای دنیا از جمله در سوریه، عراق و یمن جزو برنامه‌های شوم و پلید استکبار جهانی و غرب بوده و همچنان در حال اجراست.

نخشی پور افزود: وجود هزاران شهید و مجروح شیمیایی در ایران اسلامی نشانگر وسعت استفاده این رژیم جنایتکار از انواع سلاح های شیمیایی است که کشورهای غربی در این جنایات شریک رژیم بعثی بودند.

او با اشاره به اقدامات انجام شده برای خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان شیمیایی بیان کرد: پیگیر وضعیت و مسائل مصدومان شیمیایی هستیم و کمیسیون‌های پزشکی به زودی برای بررسی امور احراز جانبازی مصدومان شیمیایی این شهرستان تشکیل و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

فرماندار سردشت تاکید کرد: کمیسیون برای ارائه خدمات بهتر به مصدومان شیمیایی نماینده بیمه دی را نیز در سردشت تاسیس خواهد کرد تا خدمات بهتری به خانواده‌های معظم شهدا و مصدومان شیمیایی انجام گیرد.

نخشی پور افزود: کلینیک و مسائل دارویی آن نیز روز گذشته با حضور مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور پیگیری شد که خوشبختانه مشکل خاصی نیز در این زمینه وجود ندارد.

رژیم بعث عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چند نقطه پرازدحام شهر سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و در پی آن سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نام گرفت.

کد خبر 12472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha