20 هکتار از جنگل های سردشت در آتش سوخت/ تجهیزات اطفای حریق کجایند؟

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی دو ماه پیش از اختصاص حداکثر تجهیزات اطفای حریق به شهرستان سردشت خبر داده بود، شامگاه دیروز 20 هکتار از جنگل های سردشت در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شامگاه روز گذشته آتش سوزی در جنگل‌های «ملاشیخ» و «شینوه» شهرستان سردشت روی داد و به دلیل وزش باد، تا ساعت ها حریق همچنان در حال پیشروی بود و مهار آن را دشوار ساخته بود.

در پی این حادثه، امام جمعه و امامان جماعات شهر ربط و روستاهای حومه برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های ملاشیخ و روستاهای اطراف فراخوان دادند و از تمامی دستگاه‌های اجرایی و هلال احمر و سازمان های مردمی منطقه برای خاموش کردن و اطفای حریق خواهان اقدام عاجل شدند.

این آتش‌سوزی در مناطق سخت‌گذر و شیب‌دار جنگلی منطقه روی داده بود و خودروهای اطفای حریق به دلیل عدم امکان تردد در آن منطقه نتوانستند اقدامی بکنند و مهار آتش تنها با کمک نیروهای امدادی انجام می گرفت.

این در حالی است که اردیبهشت ماه امسال فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل منابع طبیعی استان در سردشت گفت: «صیانت از جنگهای سردشت یکی از اهداف ماست و امسال تدابیر مدونی جهت پیشگیری از آتش سوزی جنگلها انجام گرفته و در همین راستا حداکثر تجهیزات اطفای حریق را به شهرستان سردشت اختصاص داده ایم و در صورت نیاز این امکانات را افزایش خواهیم داد».

این آتش سوزی و عدم کارایی خودروهای اطفای حریق به دلیل شیب زیاد منطقه نشان داد که هنوز وعده اختصاص حداکثر تجهیزات اطفای حریق به شهرستان سردشت جهت صیانت از جنگل های این منطقه از سوی اداره کل منابع طبیعی استان عملی نشده است.

در نهایت امروز صبح ، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت از مهار آتش سوزی جنگل‌های این شهرستان با کمک و مشارکت همه جانبه نیروهای مردمی، سازمان‌های مردم نهاد، ستاد بحران خبر داد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت در این خصوص به ایرنا گفت: کارشناسان در حال مساحت‌گیری و ارزیابی میزان آسیب‌دیدگی جنگل‌های محل حادثه و علت آن هستند و بیش از ۷۰ درصد آتش‌سوزی سطحی است و هنوز میزان خسارت ناشی از این آتش‌سوزی برآورد نشده است.

سیدکامل حسینی افزود: به علت سطحی بودن آتش‌سوزی درختان جنگلی زیادی از بین نرفته‌اند به طوری که در بسیاری از مناطق جنگل قابل احیا است.

کمبود نیروی انسانی در اداره منابع طبیعی سردشت/ سهل انگاری های برخی مسئولین جنگل را نابود کرد

به گزارش کردپرس، شهرستان سردشت دارای 90 هزار هکتار جنگل بود که با آتش سوزی های شکل گرفته در سالیان اخیر حدود 70 هزار هکتار در حال حاضر باقی مانده است.

سابق بر این فرماندار سردشت در کارگروه مدیریت پسماند این شهرستان به کمبود نیروی انسانی اداره منابع طبیعی سردشت اشاره کرده بود.

به گفته اقصی نخشی پور؛ نیروهای اداره منابع طبیعی در حالت آماده باش قرار دارند اما ظرفیت این اداره به لحاظ کمبود نیروی انسانی جوابگو نیست و با توجه به نزدیکی فصل تابستان باید ستاد اطفای حریق برای صیانت از این اراضی جنگلی در برابر آتش سوزی در این شهرستان تشکیل شود.

سال گذشته نیز مدیر گروه محیط زیستی بالویزانی ژینگه سردشت با اشاره به نابودی جنگل های سردشت در گفت و گو با کردپرس اظهار کرد: هر چند ویلاسازی، یکی از دلایل تخریب جنگلهای بلوط سردشت است ولی این تنها عامل تخریب نیست و بلکه در روز روشن و در دیدرس اداره منابع طبیعی و سایر مسئولین ذیربط اتفاقات بزرگتری روی می دهد که منجر به نابودی جنگل‌ها، تخریب مراتع و اراضی ملی شده و می شود و متاسفانه علی رغم اشراف به تمام محدودیت های ادارات مرتبط، شاهد سهل انگاری ها و کم کاری ها در پیشگیری و رصد و کنترل هستیم که امیدواریم چاره اندیشی فوری صورت گیرد.

آذری همچنان افزود: آتش سوزی ها، تبدیل جنگلها به باغات انگور، شهرک سازی ها به ویژه در حاشیه شهر و توسط نهادهای فرهنگی، حصار و تخریب جنگل ها توسط برخی سوداگران و نیز خودزنی های مردمی در قبال محیط زیست و آفت بلوط خوار و .... مواردی است که در خور توجه و قابلیت رصد بیشتر ادارات ذیربط و کنشگران دارند.

کد خبر 125064

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha