زاگروس در آتش وعده های بی حاصل/ ٧ هکتار دیگر سوخت!

سرویس آذربایجان غربی- در کمبود امکانات ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی روز گذشته ٧ هکتار از جنگل های استان در سردشت و نقده خاکستر شد و موضوع تجهیز بخش اطفای حریق و افزایش نیروی انسانی از سال های قبل تا کنون هچمنان در حد وعده و وعید باقی مانده است و مشخص نیست اداره کل حفاظت منابع طبیعی دقیقا وظیفه اش چیست؟!

به گزارش خبرنگار کردپرس، جنگل های زاگروس، این ذخایر چند هزار ساله در آذربایجان غربی هر سال با شروع فصل گرما، با تهدید آتش سوزی روبه رو هستند. تهدیداتی که بیشتر هم شامل عوامل انسانی می شود.

در این وضعیت اما، ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی چندین سال است با عدم تجهیز بخش اطفای حریق و نبود نیروی انسانی روبه رو هستند و هر سال با شروع آتش سوزی عرصه های جنگلی وعده ها برای تامین این دو مشکل از سوی مسئولان استانی داده می شود، اما سال بعد که آتش ندانم کاری ها دوباره از زیر خاکستر بدقولی متولیان امر سرباز کرد و حریق به جان زاگروس افتاد، مسئولان برای چندمین بار وعده های خود را مبنی بر تجهیز امکانات و نیروی انسانی تکرار می کنند!

بودجه فراوانی که به منظور حفاظت از عرصه‌های طبیعی و جنگلی تخصیص داده می‌ شود، مشخص نیست کجا و چگونه هزینه می شود که فقر امکاناتی و ضعف یگان های حفاظتی سال هاست، ادامه دارد!

طبق استاندارد به ازای هر ۶ هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی باید بکار گرفته شود، اما متاسفانه در حال حاضر تنها ۸۵ نیروی حفاظت از منابع طبیعی و جنگل های استان فعال هستند که از میانگین کشوری بسیار پایین بوده و یک معضل بزرگ برای جنگل داری استان به شمار می رود.

هر چند اولین پایگاه هوایی اطفای حریق شمال غرب کشور و مجهزترین ساختمان اطفاء حریق شمالغرب کشور هم در آذربایجان غربی راه اندازی شده اند!! اما آنها تنها اسامی بزرگی هستند و بس، چرا که تنها یک استخر آب و یک ساختمان بلا استفاده هستند و در نبود بالگرد عملا کارایی ندارند! و آذربایجان غربی هیچ بالگردی در مواقع بروز آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی ندارد! و هر بار دست به دامان تهران می شود و تا بالگرد از تهران یا زنجان برسد آتش نیمی از جنگل را خاکستر کرده است!!

در سردشت به تنهایی دارای٩٠هزار هکتار عرصه جنگلی دارد و در سال های اخیر به دلایلی چون زمین خواری، آتش سوزی، آفت های درختی این عرصه به ٧٠ هکتار کاهش یافته است، وضعیت به مراتب بدتر است و برای همین میزان هم، نیروی یگان حفاظتی اداره منابع طبیعی، فاقد ابزار مناسب جهت اطفای حریق و آموزش و مهارتهای کافی هستند! و اگر نیروی های خودجوش مردمی نبودند، معلوم نیست طی این سال ها چه میزان از جنگل ها که از بین نمی رفت!!

ابزار آلاتی هم اگر خریداری شده باشد به دلیل عدم آشنایی با نحوه کارکردشان همچنان در انبارها خاک می خورند و بنا بر شهادت یکی از فعالان زیست محیطی؛ «علیرغم اعلام خریداری دستگاه دمنده اطفای حریق در منابع طبیعی سردشت، در کل عملیاتی که تاکنون برای اطفای حریق شرکت کرده ایم این ابزار را در دست یگان حفاظتی ندیده ایم و متأسفانه ظاهرا این ابزارها در انبارها خاک می‌خورد و جای بسی سئوال است که به چه دلیل، این ابزارها در عملیات اطفاء حریق توسط یگان مربوطه استفاده نشده و نمی‌شود و اگر خود توان به کارگیری ندارند یا حوصله بهره گیری نداشته اند، چرا دراختیار نیروهای داوطلب که با دستان خالی، به جنگ آتش می شتابند، قرار نمی دهند؟!»

ضرورت ایجاد باند هوایی اطفای حریق در سردشت هم به دلیل صعب العبور بودن جنگل‌های عظیم این شهرستان موضوع دیگری است که مسئولان استانی تا کنون به آن بی توجه بوده اند و همه هنر مسئولان کشوری و استانی ایجاد باند هوایی اطفای حریق در سردشت و درخواست بالگرد از استان های دیگر بوده است!!!

روز گذشته طبق اعلام رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت؛ آتش سوزی در ٤ هکتار از سطح جنگل‌های این شهرستان با تلاش نیروهای امدادی و مردمی مهار شد. رحمت ابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های مردمی مبنی بر آتش سوزی در جنگل‌های حاشیه شهر «نلاس» سردشت نیروهای امدادی منابع طبیعی و آتش‌نشانی به محل مورد نظر اعزام شدند که با تلاش این نیروها حریق مهار و از سرایت به بخش‌های دیگر جلوگیری به عمل آمد.

او با اشاره به اینکه علت آتش‌سوزی در دست بررسی است اضافه کرد: در این آتش‌سوزی ٣ هکتار از جنگل‌های این منطقه طعمه حریق شد و به بخشی از باغات و مزارع این منطقه نیز خسارت‌هایی وارد شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: علاوه بر این ۲ فقره آتش‌سوزی در روستاهای «سیسیر» و «شیوآشان» روی داد و در این آتش‌سوزی‌ها نیز یک هکتار از مناطق جنگلی و یک هکتار از باغات و مزارع مردم طعمه حریق شد.

در همین خصوص رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نقده نیز گفت: روز گذشته ٣ هکتار از ذخیرگاه جنگلی «سلطان یعقوب» این شهرستان طعمه حریق شد که با تلاش به موقع محیطبانان و مردم محلی این آتش‌سوزی مهار و از سرایت آن به دیگر مناطق جلوگیری شد.

با توجه به افزایش دمای هوا و خشکسالی های پیش رو، این آخرین مورد از آتش سوزی ها نخواهد بود و عرصه های جنگلی استان همچنان تهدید می شوند، این در حالی است که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی سال ١٤٠٠ با اشاره به تجهیز نیروی انسانی به امکانات به‌روز در رابطه با آتش‌سوزی و جلوگیری از آن در مراتع و جنگل‌ها، گفته بود: «نیازمندی‌ها توسط سازمان مربوطه احصا شود تا بتوان به کمک سازمان مدیریت برنامه و برنامه ریزی استان تجهیزات لازم را خریداری کرد».

یک سال بعد در زمستان ١٤٠١ اما سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اعلام کرد: «تجهیزات اطفای حریق منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی اراضی طبیعی کافی و کامل نیست و در حال حاضر تنها یک خودرو آتش نشانی اختصاصی منابع طبیعی در استان داریم که آن هم در سردشت است و عمدتاً در زمان آتش سوزی از امکانات و ماشین های اطفای حریق آتش نشانی استفاده می کنیم».

آذربایجان‌غربی با ۱۰۱ هزار هکتار جنگل، فاقد امکانات لازم و اطفای حریق هوایی در مواقع بحرانی و وقوع آتش سوزی هاست. هر سال تابستان که آتش به جان جنگلهای استان می افتد، مسئولان سراسیمه دست به دامان سایر استانها می شوند و این جنگل است که در آتش ندانم کاری ها می سوزد و خاکستر می شود.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 2757678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha