تجهیزات حداقلي اطفای حریق در انبارها خاک می خورند/حفاظت از محیط زیست عزمی جدی و همدلانه مي طلبد

سرویس آذربایجان غربی- مدیر گروه بالویزانی ژینگه در سردشت می گوید: یگان های حفاظتی منابع طبیعی، جنگلبانی و محیط زیست به آموزش حرفه ای و تجهيز با ابزار و ادوات کامل نیاز دارند تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. اما متاسفانه تا کنون نه ادواتی مشاهده شده و نه نیروی کارآمدی و ابزارهای حداقلي اطفای حریق هم ظاهرا" در انبارها خاک می خورند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، در بخش دوم گفت و گو با "رئوف آذری"،دبير بنياد خودبنياد توسعه صلح و مهرباني، از کمبود امکانات و تجهیزات در اختیار نیروهای حفاظتی منابع طبیعی و محیط زیست می گوید که در ادامه می خوانید؛

تشکیل تیم "بلوطبانان پا به ركاب" برای اولین بار در جهان

مسئول راه اندازي و رييس سابق دانشگاه آزاد سردشت، در گفت و گو با خبرنگار کردپرس، بیان می کند: هشتم خرداد ماه امسال طی برنامه ایی که با عنوان "مراسم آغاز به كار بلوطبانان پا به ركاب" برنامه ریزی کرده بودیم از معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور، مدیر کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان، و جمع شهروندان سردشت و فعالان زیست محیطی شهرستان طي فراخوان عمومي دعوت به عمل آوردیم كه علي رغم تمايل به دعوت جمع حاميان مالي و معنوي پروژه و نيز كنشگران سبز غرب كشور، به دليل شرايط كرونايي از موهبت مشاركت آنان محروم شديم.

او ادامه می دهد: البته اينجانب از سال ۹۳ تا کنون بارها تلاش کرده‌ام که با مسئولان کشوری در عرصه محیط زیست و منابع طبيعي ارتباط بگیرم و آنها را برای حل مشکلات زیست‌محیطی به سردشت دعوت کنم. در سال ۹۳ از خانم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست وقت، هم رسانه اي و هم حضوري تقاضا کردم که به سردشت بیایند و از نزدیک با مشکلات این شهرستان آشنا شوند اما تاکنون این مهم حاصل نشد. تا اینکه در ۸ خرداد ماه امسال معاون سازمان جنگل ها و مراتع كشور،جناب دكتر افراسيابي، پس از جلسات حضوري و تفهيم ضرورت و نيز تماس هاي مكرر، بنا شد با همراهي مهندس "محمد درویش"از فعالان به نام محیط زیست كشور و مديرگروه محيط زيست كرسي سلامت اجتماعي يونسكو، سخنران مراسم آغاز به كار "بلوطبانان "باشند.

اين فعال محیط زیستی با اشاره به اهداف برنامه ترتیب داده شده بیان می کند: در این برنامه که قصد داشتیم به معرفی تیم "بلوطبانان پا به ركاب" بپردازیم. تیمی که برای اولین بار در ایران با بيش از ٢٤٠ میلیون تومان آورده با معادل ارزي مردادسال گذشته(رقمي بالغ بر ٦٠٠ميليون روز) و نيزحدود ده هزار حامي مردمي در شرف شكل گيري بود.

آذری در خصوص جزییات بیشتر طرح اضافه می کند: در آتش سوزی سال گذشته جنگل های سردشت، موتورسیکلت 3 نفر از فعالان محیط زیستی که برای خاموش کردن آتش اقدام کرده بودند در آتش سوخت بنابراین تصمیم گرفتیم برای جبران زحمات این افراد سعی کنیم این بار دوچرخه الکتریکی به آنها اهدا کنیم. به همین منظور اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کردیم و طرح خود را گسترش دادیم و به جای 3 دوچرخه الکتریکی، 30 دستگاه دوچرخه برقي كوهستان، خریداری و قصد داشتیم در برنامه ویژه 8 خرداد ماه که ترتیب داده بودیم آن دوچرخه ها را به تركيلي از فعالان محيط زيستي شهرستان در قالب تيم جديد "بلوطبانان پا به ركاب" تقدیم کنیم.

او ادامه می دهد: استفاده از دوچرخه به جای موتور سیکلت برای این افراد که در مسيرهاي منتهي به جنگل هاي سردشت رفت و آمد می‌کنند و حافظ و مراقب جنگل‌ها هستند، را به عنوان یک ابزار کاربردی تر البته براي ديده باني و فرهنگ سازي در روستاهاي سطح شهرستان، ترجیح دادیم، زیرا غرش موتورسیکلت ها باعث ترس و وحشت جانوران، فرار پرندگان، نابودی حيات اكولوژيك جنگل ها و نيز ناامني جاده ها می شوند. این دوچرخه ها كه از محل کمک های مردمان سبزانديش از داخل و خارج كشور تأمين اعتبار شده بود طي عقد قراردادي، توسط پژوهشکده دانشگاه صنعتی شریف تهران ساخته و متناسب سازي شدند.

مسئولان محلي، مقامات مرتبط با امور جنگلی كشور را از حضور در مراسم "بلوطبانان پا به ركاب" در سردشت منصرف کردند!

او با اشاره به لغو شدن حضور معاون سازمان جنگل ها و مراتع كشور می گوید: متاسفانه با مداخله هيجاني فرماندار سردشت، جناب افراسیابی معاون سازمان جنگل هاي کشور، طی تماسی از فرودگاه مهرآباد به منزل بازگردانده شد، در حالی که حضور معاون سازمان جنگل ها می توانست دستاوردهای بسیار خوبی برای این شهر و جنگل هاي بلوط بيمار و در معرض انقراض و در كل منابع طبيعي در بر داشته باشد و می توانستیم نسبت به فهم فاجعه در شرف اتفاق براي منابع ملي، جذب اعتبار و تجهیز امکانات جهت حفاظت جنگل ها اقدام کنیم.

ایشان می توانستند از نزدیک شاهد دست درازي ها،حجم تخريب ها و نيز آفت هاي دامنگير بلوط ها باشند اما متاسفانه به بهانه‌های واهی، مانع حضور ایشان در سردشت شدند ولي جسارت و شهامت مهندس "محمد درویش" و ابرام و مقاومت ما، و البته تفهيم فرماندار و متوليان امنيت، سبب ساز اجراي شايسته و پرشكوه مراسم بدون حضور هيچ مقام مسئول و صرفا" متكي به مشاركت شهروندي شد اما حقيقتا" فرصت تاريخي حضور متوليان تراز اول جنگل ها، با محافظه كاري فرماندار و برخورد احساسي و هيجاني و امنيتي ديدن موضوع، از دست رفت.

او تاکید می کند: اقدامات حفاظتی ما از محیط زیست شاید خوشایند عده اي مسئول منفعت محور و شهروند سودجو و زياده خواه نباشد اما ما سعی خود را می‌کنیم و تمام تلاش خود را به کار بسته ایم و تا آخرین نفس خود از این جنگل‌ها و درختان بلوط، نه فقط براي خود و فرزندانمان بلكه براي مسئولان مانع تراش و فرزندان آنان نيز محافظت می کنیم چرا که حفاظت از جنگل ها، این کمربند سبز شهری می تواند منجر به ذخیره آب و آبادانی و البته زيست سالم جمعي ما شود.

این جنگل و عرصه زیست محیطی،هديه گذشتگان به ما و میراث ما به آیندگان مان است و شك نكنيد روزگاري کودکان همین کسانی که امروز با ما از در مخالفت در آمده‌اند هم از آن سود می برند البته اگر بتوانیم این جنگلها و این محیط زیست را که متعلق به همه آدمهاست به سلامت به آیندگان واگذار کنیم. فردا کودکان ما به عنوان حافظان محیط زیست و هم کودکان همین سوداگران و متجاوزان به عرصه‌های محیط زیستی نیز از همین عرصه استفاده می‌کنند، بنابراین باید سعی کنیم تا به بهترین نحو این میراث را پاسداری کنیم و امروز همديگر ار فهم كنيم كه فردا بسيار بسيار بسيار دير خواهد بود!

چالش بلوط و تلنگر عبرت!

برنده جايزه صلح و محيط زيست كشور می گوید: ما در ابتداي دهه ٩٠، با مشاهده حجم زيادتخريب ها، چالش جهاني بلوط را استارت زديم و توسعه داديم. ما در برابر کسانی که اقدام به قطع و قتل و عام درختان مي کردند، ضمن اعتراض ممكن، نمادين "بذر و جوانه بلوط" نشاء و غرس كردیم تا اهميت و ارزش اكولوژيكي آنها را به تخريب گران، مردم و متوليان بفهمانيم.

ما در این چالش، این گونه ارزشمند درختی، را به بسیاري از شهرها و مراكز استاني كشور از شرق و جنوب و شمال و غرب تا ارمنستان، حلبچه و سرجمع شهرهاي اقليم كردستان به لطف نخبگان و فرهيختگان دانشگاهي، نقل كرده و معرفي كرديم بلكه اينجايي ها، تلنگري خورند و عبرتي گيرند ولي هرچند ما توفيق بسيار در خارج از مرزهاي شهرستاني يافتيم اما افسوس كه خلأهاي قانوني و منفعت طلبي برخي مسئولان و سكوت شايستگان، بر دامنه تخريب در شهرستان را گرچه در مناطقي مسدود كرد اما در مناطق گونه گون، دامنه دارتر از قبل كرد!

او ادامه مي دهد: رسما و طي طرح مكتوب از مديرکل منابع طبیعی استان در دوره رياست قبلي و حتي فعلي نيز درخواست کردیم ۳۰ هکتار در اختیار بلوطبانان و سایر فعالان محیط زیستی قرار دهند تا به کاشت بذر بلوط،نگهداری و حفاظت از درختان موجود در يك بازه زماني اقدام کنیم و در نهایت نحوه نگهداری از این محیط آزمایشی را را با سایرعرصه های جنگلی که منابع طبیعی بر آنها نظارت دارند، مقایسه کنند اما تاکنون حاضر به شرکت در این چالش نشده‌اند.

اعتبارات حفاظت از عرصه‌های طبیعی و محیط زیست در کجا صرف می شوند؟

آذری ضمن اشاره به شهادت سه تن از فعالان محیط زیستی درعملیات اطفای حریق جنگل های پاوه بیان می کند: قرار نیست که ما در نبود امکانات، فعالان محیط زیستی و این آدم های دلسوز را بدین شیوه از دست بدهیم باید از این افراد قدردانی شود امکانات بیشتری در اختیار آنها قرار داده شود و سعی کنیم که در همکاری با آنها، به حفاظت از عرصه های زیست محیطی و جنگلی خود بشتابیم.

او تاکید می کند: فعالان محیط زیست جان می دهند تا از یک اصله درخت حفاظت کنند اما متاسفانه طبق اذعان متوليان، بودجه فراوانی که به منظور حفاظت از عرصه‌های طبیعی و جنگلي تخصیص داده می‌ شود، مشخص نيست كجا و چگونه هزينه مي شود كه فقر امكاناتي و ضعف يگان هاي حفاظتي همچنان ادامه دارد!

یکی از آنها طرح بوم سازگان بود که مشخص شد سرنوشتش به کجا کشیده شد! در این بین هیچ مشورتی با فعالان زیست محیطی و کارشناسان این حوزه صورت نمی‌گیرد. گاها اشاره مي شود که با تاسیس شرکت‌های صوری، اعتبارات تخصیص یافته را در اختیار آنها قرار می دهند و در نهایت مشخص نیست که بودجه تخصیص یافته چه عاقبتی پیدا می کند!

ابزارآلات اطفای حریق در انبارها خاک می خورند و یگان حفاظت فاقد آموزش کافی اند

او با اشاره به فعالیت حدود یک دهه در عرصه بلوطباني می گوید: در طی سالیان فعالیت، متوجه شده ام که یگان حفاظت منابع طبيعي که همزمان با ما در عملیات اطفای حریق شرکت داشته اند، علي رغم تلاش حداقلي نيروها كه هرگز به تعداد انگشتان دو دست براي ٩٠هزار هكتار عرصه جنگلي نرسيد، فاقد ابزار مناسب جهت اطفای حریق و آموزش و مهارتهای کافی و حتي توان فيزيكي لازم بودند و نتوانسته اند به نحو مطلوب اقدام کنند.

مشخص نیست که امکانات و تجهیزاتی که بارها گفته شده در اختیار این یگان‌ها قرار گرفته، کجاست و چرا از آنها استفاده نمی‌شود حتی نیروهای این یگان که گفته می شود 8 نفر هستند اغلب در عملیات اطفاء با 4 نفر حاضر می شوند.

آذری اضافه می کند: به همت فعالان محیط زیستی یک ابزار دمنده برای اطفای حریق آتش را تهیه کردیم و طی تماسی با مسئول يگان حفاظتي اداره منابع طبيعي، پیشنهاد دادیم که در صورت لزوم می توانند از این دستگاه استفاده کنند و حتی می‌توانیم در صورتی که مایل باشید ما نیز در عملیات اطفای حریق به همراه دستگاه با آنها همکاری کنیم، اما اعلام شد که خود اداره از مدت ها قبل 2 دستگاه دمنده در اختیار دارد و این برای ما شوك آور بود چون تا بحال علي رغم همراهي در چندها عمليات اطفاء در سال هاي گذشته و نيز بيش از سه عمليات اطفاء سال جاري، حتي يك بار رنگ و روي دمنده هاي موجود را زيارت نكرده بوديم و حتي به حق هم شك داشتيم كه آن چند نيرو، مهارت لازم براي استفاده از آن را داشته باشند.

چرا در کل عملیاتی که تاکنون برای اطفای حریق شرکت کرده ایم تا کنون این ابزار را در دست يگان حفاظتي نديده ايم و متأسفانه ظاهرا اين ابزارها در انبارها خاک می‌خورد و جاي بسي سئوال است كه به چه دليل، اين ابزارها در عملیات اطفاء حریق توسط يگان مربوطه استفاده نشده و نمی‌شود و اگر خود توان كاربست نداشته يا حوصله بهره گيري نداشته اند،چرا دراختيار نيروهاي داوطلب كه با دستان خالي، به جنگ آتش مي شتابند، قرار نمي گيرد؟!

ضرورت ایجاد باند هوایی اطفای حریق در سردشت

اين عضو بلوطبانان پا به ركاب، با اشاره به ضرورت ایجاد باند هوایی اطفای حریق در سردشت می گوید: به دلیل صعب العبور بودن جنگل‌های سردشت ما به اطفای حریق هوایی احتیاج داریم، در زمان ریاست جناب رحمانپور، رئیس اداره وقت منابع طبيعي سردشت درخواست کردیم، باند هوایی اطفای حریق ایجاد شود، به همت این مدیر دلسوز در سال هاي اول دهه جاري، باند فرود بالگرد های اطفای حریق کلنگ‌زنی شد اما متاسفانه در دوره هاي بعدی، این موضوع پيگيري نشد و بعد ها هم به فراموشی سپرده شد. جالب است بدانيد در دوره همین مدیر بود که مقدمات بازپس گيري چندده هكتاري شهرك دلاور،استارت خورد، اما متاسفانه بعدها مجموعه این اقدامات يا به فراموشی سپرده شد يا با آن جديت دنبال نشد و تخريب ها در مناطق متعدد، ادامه هم يافت.

اين فعال زیست محیطی با اشاره به وقوع 6 مورد آتش سوزی در جنگل های سردشت از ابتدای سال جاری بیان می کند: آتش گسترده منطقه تِيت آلان، به مدت یک هفته ادامه داشت که علي رغم بارها اطفاء از طرف بلوطبانان، اهالي روستاها و نيز يگان چندنفره حفاظت منابع طبيعي،متأسفانه بارها نيز شعله كشيد و پيش تاخت و در مجموع بیش از ۱۰۰ هکتار جنگل در آتش سوخت.

او در سخنی با نماینده جدید سردشت مجلس نیز می گوید: نماینده جدید همتی جدی در رفع مسائل و مشکلات حوزه انتخابيه نشان داده و از ایشان خواستاریم کمک کنند تنها اين اقدام را در دوره چهارساله تحقق بخشند تا یک پایگاه امداد هوایی برای دیده بانی و اطفای حریق در سردشت راه اندازی کنیم و بدین شیوه از آتش‌سوزی ها، خسارت احتمالی به بهترین نحو جلوگیری کنیم . همچنین جنگل‌های سردشت برای جلوگیری از حمله آفت به سمپاشی نیاز دارند که این مورد نیز بهتر است لحاظ شود و به صورت جدي بر مطالبه نيرو،تجهيزات و صدالبته وسيله نقليه براي محيط بانان اداره محيط زيست كه در اين فصل بحراني، فاقد وسيله هستند، تأكيد نمايد.

رئوف آذري در خاتمه اين گفت و گو اظهار اميدواري كرد، نماينده مردم شهرستان، در راستاي ارج گذاري خدمات داوطلبان طبيعت دوست و ارتقاء خدمات "بلوطبانان پا به ركاب"، در تجهيز و حمايت لجستيگي و نيز معنوي و تسهيل گري لازم براي ثبت اين مجموعه اولي كشور،به عنوان "NGO" همت گمارند و ويژه نيز در تأمين اعتبار خريد يك دستگاه ماشين تويوتا 4/5 دوكابين، براي دسترسي به مناطق دوردست و صعب العبور، همكاري نمايند.

کد خبر 304426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha