عرصه و حریم كلیسای تاریخی «مارسرگیز» ارومیه بازنگری شد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به کلیسای تاریخی مارسرگیز ارومیه بازنگری شد.

به‌ گزارش خبرنگار کردپرس، در سال های اخیر واکنش های نسبت به ساخت و سازها در جوار کلیسای تاریخی مارسرگیز ارومیه بالا گرفته است. به گفته ویلسون یونان، مسئول کلیسا، «این بنا، حدود 18 قرن است که دست نخورده باقی مانده است». اما اکنون ساخت وسازها این اثر تاریخی را تهدید می کنند!

سال گذشته یونان، مسئول کلیسای مارسرگیز ارومیه بیان کرد: «از چهار سال پیش ساخت و سازهای غیرقانونی در محدوده کلیسا آغاز و ساخت و سازها باعث ایجاد شکاف هایی در دیوار حیاط کلیسا شده است همچنین در پشت محوطه ی کلیسا که قبرستان قرار دارد، ساخت و سازهای انجام گرفته و متاسفانه تاکنون نتیجه‌ای در قبال پیگیری هایی که در این راستا انجام دادیم، به دست نیاورده ایم».

بهار سال 99 هم، ساخت بنایی در محدوده کلیسای تاریخی مارسرگیز و با ارتفاعی بلندتر از این ابنیه تاریخی خبر ساز شد. دعوا بر سر مجاز یا غیر مجاز بودن ساختمان در حال ساخت در جوار کلیسای تاریخی و تهدید آن نبود، بلکه مسئله مهمتر از سوی مسئولین ارتفاع ساختمان بود که نباید از کلیسا بالاتر می رفت.

کلیسای مارسرگیز، جزو یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آثار تاریخی استان آذربایجان غربی است و حرائم درجه ۱ و درجه ۲ و ضوابط مربوط به آن مشخص است. در نهایت برای اینکه ارتفاع ساختمان مذکور از ارتفاع کلیسا بیشتر نباشد، ارتفاع آن ۵.۵۸ متر شد که ۴۲ سانتی‌متر تا ارتفاع نهایی فاصله دارد.

این در حالی است که پیشتر در مجوز اولیه اداره‌کل میراث فرهنگی استان، به سقف محدودیت ارتفاع ساختمانی که قرار بود در جوار کلیسا ساخته شود، توجهی نشده بود و در نهایت اداره‌کل میراث فرهنگی نسبت به اصلاح مجوز خود اقدام کرد و میزان ارتفاع حداکثری این ساختمان را مشخص کرد.

امروز هم جلیل جباری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: نامه ابلاغ این بازنگری در عرصه و حریم کلیسای مارسرگیز ارومیه نیز از طرف وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار آذربایجان غربی ارسال شده که این اقدام نشان‌دهنده توجه به آثار تاریخی و ممانعت از ساخت‌وساز‌های انجام شده در حریم این آثار است.

او افزود: در این نامه همچنین آمده است که محدوده حریم این کلیسا تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد 558 تا 569 از کتاب قانون پنجم مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب و مرتکب مجازات‌های قانونی خواهد شد.

کلیسای تاریخی مارسرگیز ارومیه به شماره 1122 در 19 آبان سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 12933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha