کرونا ۸۴۰ هزار شغل را در ایران تعطیل کرد

سرویس کردستان - استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: بحران کرونا کسب و کارهای مبتنی بر خدمات عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و بر اساس آخرین آمار ۸۴۰ هزار شغل را در کشور به واسطه این بحران از دست دادیم.

به گزارش کُرد پرس، عادل آذر روز سه شنبه در همایش ملی مدیریت کسب و کار در شرایط بحران که به میزبانی دانشگاه کردستان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: برای بازگشت این مشاغل به حالت اولیه قبل از تعطیلی، ۴۸ هزار میلیارد ریال پول لازم است.

وی یکی از موضوعات مهم در بحران های سلامت را شیوع کرونا اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی در دوران شیوع کرونا فعال شد ولی مشاغل خدمات عمومی وضعیت خوبی نداشت و بیشتر آنها تعطیل شد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه استان کردستان به عنوان استانی گردشگرپذیر قطعاً از شیوع کرونا بسیار متاثر شده است، ادامه داد: تعریف ما از بحران و عدم اطمینان، تحت تاثیر پدیده نوظهوری مانند کرونا تغییر یافت و در ایران با وجود اینکه ۱۰ سال است که پیش بینی‌هایی انجام گرفته، بیشتر آنها با محوریت غلبه بر قصه تحریم‌ها، فشارهای بین‌المللی و خباثت های آمریکا و کشورهای رقیب بود.

آذر با بیان اینکه تئوری و معماری اقتصاد مقاومتی تحت عنوان تاب‌آوری اقتصاد در برابر بحران ها از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد که سندی کاربردی است، یادآور شد: در این سند پدیده های نوظهور دیده نشده و برای مدیریت آن، طرح بازآفرینی و افزایش تاب آوری کسب و کارها در برابر بحران های نوظهور هم باید گنجانده شود.

وی بین کرد: تئوری اول برای مدیریت کسب و کار در شرایط بحران، درس آموزی از خود طبیعت به واسطه یادگیری از آن با استفاده از مکانیزم موجودات زنده و هوش مصنوعی است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: جهش های مختلف ویروس کرونا و تغییرات زیاد آن از انسانی به انسان دیگر به ما این نکته را می آموزد که باید تنوع کسب و کارها را بالا ببریم و همانند خود ویروس عمل کنیم چرا که کرونا با وجود همه خسارت ها، انسان ها را هوشمندتر کرده است.

آذر افزود: برای انجام این کار پول زیادی لازم نیست و مردم هم به واسطه تعطیل شدن کسب و کار خود حتماً استقبال ویژه‌ای از این طرح خواهند داشت و از سویی همجواری با اقلیم کردستان عراق می تواند فرصت طلایی برای استان کردستان در زمینه بازیابی و احیای مشاغل از دست رفته باشد.

وظیفه دانشگاه ها تعلیم و تربیت نیروی کارآمد برای توسعه کشور است

رئیس دانشگاه کردستان نیز در این همایش اظهار کرد: دانشگاه های دنیا ۲ هدف اصلی را دنبال می کنند که تعلیم و تربیت هدف اصلی آنها را تشکیل می دهد تا با بالابردن سطح علمی و تربیت شخصیت مستقل، نیروی کارآمدی را برای توسعه کشور پرورش دهند.

رحمت صادقی هدف دوم دانشگاه ها را عمل به مسئولیت اجتماعی و تاثیرگذاری در جامعه اعلام کرد و ادامه داد: ماموریت محلی و منطقه ای و استانی هر دانشگاهی کمک به حل مشکلات و توسعه جامعه در راستای رفع نیازهای آن است.

وی با بیان اینکه همایش مدیریت کسب و کار در شرایط بحران و عدم اطمینان هر دوی این اهداف را تحت پوشش قرار می دهد، یادآور شد: محورهای این همایش کاملا تخصصی بوده و در کنار همراهی دستگاههای اجرایی استان، می شود به اهمیت برگزاری این همایش علمی پی برد.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اهمیت و جایگاه کسب و کار در جامعه، بیان کرد: در کشورمان شاهد بحران هایی همچون جنگ، حوادث طبیعی، خشکسالی و در 2 سال اخیر بحران همه گیری کووید ۱۹ را شاهد بوده ایم که لازم است دانشگاهیان با ایفای نقش خود از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بهره جسته و برای مدیریت مواجهه با بحران وارد عمل شوند.

صادقی نمونه عینی موفقیت در شرایط بحران کرونا را سوق دادن آموزش ها از حضوری به سمت مجازی اعلام کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ مشکلات بسیاری پیش رو داشتیم و مقاومت های در برابر این تغییر انجام شد که مهمترین مشکل ما موانع موانع مالی بود اما توانستیم بر این بحران غلبه کنیم.

کد خبر 12942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha