وان 5 سال است در وضعیت اضطراری به سر می برد

سرویس ترکیه - قانون وضعیت اضطراری 5 سال است که در وان تمدید می شود و گروه های منتقد حکومت حق برگزاری هیچ تجمعی را ندارند.

به گزارش کردپرس، وان از 5 سال گذشته تا کنون در وضعیت اضطراری (OHAL) به سر می برد و برگزاری هر گونه تجمع، راهپیمایی و مراسم تبلیغاتی در آن ممنوع است.

«محمت قزماز» خبرنگار روزنامه جمهوریت امروز در گزارشی نوشت: پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 در ترکیه، در تاریخ 21 نوامبر 2016 وضعیت اضطراری اعلام شد. از آن تاریخ تا کنون وان 1 هزار و 689 روز است که در شرایط «وضعیت اضطراری» به سر می برد.

اگرچه اعمال قانون وضعیت اضطراری در 18 جولای 2018 در سراسر ترکیه به پایان رسید اما استانداری وان این ممنوعیت را هر ماه تمدید می کند. اگرچه تا کنون سه بار فرماندار این منطقه تغییر کرده است، اما ممنوعیت ها به جای خود باقی است. آخرین بار فرمانداری در تاریخ 3 جولای این ممنوعیت را به مدت 15 روز دیگر تمدید کرد.

محمود قاچان عضو هیات مدیره کانون وکلای وان می گوید: «دادگاه های اداری وان 15 دادخواست لغو قانون وضعیت اضطراری را که بر علیه این ممنوعیت تنظیم کرده بودیم، رد کردند و این ممنوعیت را مناسب و لازمه جامعه دموکراتیک دانستند. عجیب این است که نهاد قضائی هم از این تصمیم غیر قانونی حمایت می کند.»

محمت کاراتاش رئیس انجمن حقوق بشر (İHD) شعبه وان نیز می گوید: «این ممنوعیت آزمایشی است که حکومت به طور ویژه دارد روی وان اجرا می کند. ما در یک زندان آزاد زندگی می کنیم. 5 سال است که نمی توانیم بیرون را ببینیم. این ممنوعیت ها استاندارد دوگانه دارند. یعنی فقط برای مخالفان و منتقدان حکومت اعمال می شود و اگر شما یک گروه نزدیک به حکومت باشید این ممنوعیت ها درباره شما اعمال نمی شود. آنها هر کاری دلشان بخواهد می توانند در هر جا انجام دهند. در حالی که اعضای حزب عدالت و توسعه (AKP) می توانند برای خودشان در شلوغ ترین خیابان وان میتینگ راه بیاندازند، نهادهای غیر دولتی نمی توانند یک تجمع کوچک راه بیاندازند چه رسد به احزاب مخالف و منتقد حکومت.»

کد خبر 12980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha