سرگردانی بیماران سرطانی در اقلیم کردستان بر اثر قطع بودجه بیمارستانها

سرویس جهان- بر اساس گزارش میدل ایست آی، بیماران سرطانی اقلیم کردستان که دوره درمان خود را در بیمارستان های عمومی بویژه در سلیمانیه طی می کنند، بر اثر قطع بودجه آن توسط دولت اقلیم کردستان، مجبور شده اند داروها را با هزینه ای بسیار بالا و از طریق بازار آزاد تامین کنند.

به گزارش کردپرس، نشریه میدل ایست آی در گزارشی به بررسی وضعیت بیماران سرطانی یکی از بیمارستانها در سلیمانیه عراق پرداخته که بیماران پس از قطع بودجه آن برای یافتن دارو سرگردان شده اند.

این نشریه در گزارش خود اشاره کرده است که دولت اقلیم کردستان که بر اثر حل نشدن اختلافات با دولت مرکزی عراق برای دریافت بودجه، با بحران مالی روبه رو شده، منابع مالی برای خرید دارو را کاهش داده و حتی حقوق کارکنان بیمارستان هیوا در سلیمانیه را که نقش مهمی در درمان بیماران سرطانی دارد، پرداخت نکرده است.

طیار توفیق از جمله بیماران سرطانی است که به دلیل قطع بودجه نتوانسته دوره درمان را در این بیمارستان طی کند. قرار بود او هر 21 روز برای ادامه روند درمان خود دارو تزریق کند اما اعتصاب کارکنان بیمارستان روند درمان او را قطع کرده است. او نگران است که بیمارستان به بخش خصوصی واگذار شود که به گفته او، دیگر امکان استفاده از امکانات آن برای ادامه روند درمان را نخواهد داشت زیرا برای خرید یک دوره داروی خود در اربیل بیش از 575000 دینار پرداخت کرده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر درمان بیماران سرطانی در این بیمارستان به صورت رایگان صوت می گیرد اما بیماران از این که بیمارستان به بخش خصوصی واگذار شود نگران هستند زیرا توان پرداخت هزینه را ندارند.

این در حالی است که بر اساس گزارش دولت اقلیم کردستان هر سال تعداد بیماران سرطانی افزایش می یابد.

میدل ایست آی اشاره کرده است که در حال حاضر، چهار بیمارستان در شهرهای اقلیم کردستان، به صورت رایگان روند تشخیص و درمان سرطان را انجام می دهند اما پرداخت حقوق پرسنل آنها به تعویق افتاده است.

یکی از پزشکان متخصص بیمارستان هیوا در سلیمانیه به این نشریه گفته است دولت اضافه کار شش ماه گذشته به کادر درمان این بیمارستان را پرداخت نکرده و قول های دولت هم تاکنون عملی نشده است. علاوه بر آن، در این بیمارستانها کمبود پزشک متخصص و کاهش موجودی دارو به مشکلات کنونی افزوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اقلیم کردستان به این نشریه گفته است که نخست وزیر اقلیم کردستان بودجه ای را برای بهبود وضعیت بیمارستان هیوا، بویژه پرداخت منظم حقوق اختصاص داده است.

اما کاظم فاروق، نماینده جنبش نسل نو در پارلمان اقلیم کردستان عراق، دو حزب حاکم در اقلیم کردستان را به تضعیف بخش عمومی درمان و واگذار کردن حوزه درمان و بهداشت به بخش خصوص متهم کرد و مشکلات و کمبودها در بیمارستان های عمومی و دولتی را نتیجه دخالت این دو حزب برای تقویت درمانگاه ها و بیمارستانهای خصوصی دانست که در کنترل مقامات وابسته به این دو حزب است.

اما سخنگوی وزارت بهداشت اقلیم کردستان این اتهام را رد کرده و گفته است دولت اقلیم کردستان توجه ویژه ای به بخش عمومی درمان و بیمارستان های دولتی دارد.

کد خبر 13154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha