وعده بی عمل واکسیناسیون «پُر قدرت» کرونا !

سرویس آذربایجان غربی- وعده های وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران مرتب به زمانی دورتر موکول می شود. آخرین وعده وزیر بهداشت و درمان در ارومیه در خصوص شروع واکسیناسیون «پر قدرت» از ١٩ تیر ماه بود که بعد از چند روز سخنگوی سازمان غذا و دارو، به اصلاح گفته های وزیر پرداخت و گفت: منظور وزیر «ظرفیت» تزریق واکسن بوده و باید تا شهریور ماه صبر کنیم.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان در سفرهای استانی خود وعده واکسیناسیون کرونا می دهد؛ آن هم در شرایطی که وعده های قبلی او هنوز عملی نشده اند. او در تازه ترین وعده خود، روز ١٨ تیر ماه در سفر به آذربایجان غربی گفت: «از فردا از شنبه (١٩ تیر) واکسیناسیون کرونا با قدرت در ایران شروع می‌شود».

نمکی حتی در جمع خبرنگاران در ارومیه گفت: «تا هفته آینده واکسن‌های جدیدی به دست ما خواهد رسید و در زمان بسیار کمی، واکسیناسیون روزانه در ایران به بیش از ۵۰۰ هزار مورد خواهد رسید».

اما امروز کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در این خصوص به همشهری گفته است: «منظور وزیر «ظرفیت» تزریق واکسن بوده و باید تا شهریور صبر کرد و قطعاً در شهریور وضعیت واکسیناسیون ما مناسب می‌شود».

به گفته جهانپور؛ «صحبت‌های وزیر به این معنا بود که ما ظرفیت تزریق ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واکسن را هم داریم. واکسیناسیون را در هفته جاری با قدرت آغاز می‌کنیم و به ۴۰۰ هزار دوز در روز هم خواهیم رسید. البته این مسئله مستلزم این است که با توجه به آمادگی فراهم‌شده در شبکه بهداشتی، واکسن‌ها هم تأمین شود».

این در حالی است ‌که در دو روز گذشته به ‌ترتیب ۲۱۹ هزار و ۴۳۵ دوز و ۱۱۱ هزار و ۲۱ دوز واکسن تزریق شده است!

این که چه زمانی روند واکسیناسیون سرعت می‌گیرد و وعده وزیر بهداشت برای تزریق روزانه ۴۰۰ هزار یا ٥٠٠ هزار دوز واکسن محقق می‌شود، مشخص نیست و این بار هم باید تا شهریور ماه صبر کنیم تا ببینیم، وزارت و بهداشت و درمان چه کار می کند؟!

البته سخنگوی وزارت بهداشت همانند وزیر خوشبین است و می گوید: «تمام تلاش دوستان ما در دستگاه‌های دیپلماسی، بانک مرکزی و دولت تلاش برای خرید واکسن است و سرعت واکسیناسیون تابع روند تأمین واکسن است. طبیعتاً اگر واردات و تولید داخل به میزان کافی باشد صحبت‌های وزیر بهداشت هم محقق می‌شود و این میزان واکسن در شبکه بهداشت ما به‌راحتی قابل تزریق است. در روزها و هفته‌های آینده، محموله‌های جدید واکسن وارد کشور می‌شود و سرعت تحویل واکسن‌های ایرانی هم افزایش پیدا می‌کند».

در هر حال این اولین بار نیست که وعده واکسیناسیون عمومی توسط وزیر بهداشت داده می شود. تنها تفاوتش این بود که در این وعده آخر قرار بود تزریق روزانه 500 هزار دوز واکسن «پر قدرت» شروع شود که با تزریق روزانه نصف این مقدار خبری از شدت و قدرت وعده داده شده، نبود.

البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که، وزیر بهداشت در بهمن ماه ٩٩ هم گفته بود: «این مژده را به مردم ایران می‌دهیم که در دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود».

اکنون با گذشت ٦ ماه از این وعده تنها واکسیناسیون هفت درصد مردم کشور انجام شده و سیر صعودی ابتلا به ویروس کرونا در ایران دوباره آغاز شده است. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت هم، طی شبانه روز گذشته ۲۲هزار و ۷۵۰ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۶۶ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

کد خبر 13345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha