فضای اکوتوریستی مجموعه اقامتی- سیاحتی ملکشاهی در دست فراموشی / کامران رحیمی*

سرویس ایلام - اگر اراده و نگاهی علمی وجود داشته باشد می‌توان در طول دره کم عمق رود سراب تا پل شهرداری ملکشاهی را می توان به یک مجموعه تفریحی اقامتی و سیاحتی تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، طرح احداث مجموعه اقامتی- سیاحتی شهر ملکشاهی در محدودهی رود سراب توسط مرکز مطالعات وزارت کشور تصویب و تامین اعتبار شد و پیش بینی گردید که در آن محدوده، فضاهای اقامتی، پذیرایی، ورزشی، علمی، فرهنگی، هتل، سالن نمایش و سایر فضاهای خدماتی و تفریحی طراحی شود.

بدیهی است فضای شهری آن بخش از فضاست که به وسیله تأسیسات و تجهیزات شهری اشغال شده و در دسترس شهروندان است و مشتمل بر شبکه‌های دسترسی (میدان ها و خیابانها) و سطوح ساخته شده شهری و سطوح باز و اماکن تفریحی و گذران اوقات فراغت می باشد.

در فرایند شکل گیری این فضاها اصولی چون توزیع کاربری اراضی، چگونگی دسترسی شهروندان به خدمات شهری، میزان اشغال زمین، ارتفاع ابنیه‌ها، چگونگی عقب نشینی بنا از خیابان، نظم، ترکیب، تناسب، تقارن و استحکام بصری نماها، بایست رعایت گردد تا محیط شهری از نظر مفاهیم زیبایی بصری، خوانایی و سرزندگی، اختلاط عملکرد و فعالیت، حرکت پیاده، ایمنی، اکولوژی و ایجاد الگوهای رفتاری و حس تعلق مکانی و خلاصه شادابی، رفاه و آسایش شهروندان را به دست آورد.

ولی متأسفانه این مقوله مهم در شهرسازی استان ایلام فراموش شده زیرا شهرنشینی زودرس و شتابان، بدون طرح و برنامه منسجم و بدون دانش شهرسازی پیامدهای منفی از نظر کالبدی و زیبایی بصری و چشم انداز فضایی و همچنین مشكلات اقتصادی، اجتماعی و روانی فراوانی در پی داشته است که هم اکنون ارکواز ملکشاهی چه از نظر زیبایی شناختی و چه از نظر مفاهیم و نشانه‌های فرهنگی، هویتی و محلات مسکونی نیز از نظر معماری و ضوابط طراحی، فاقد منظر شهری با هویت و فاقد نظم و آرامش بصری می باشد.

چنان که تعلق مکانی و رابطه هم پیوندی میان انسان و محیط در این شهر برقرار نمی شود چرا که فضاهای ساخته شده به طور پراکنده و فاقد نظم و انسجام بوده و منظری ناآشنا خلق کرده‌اند. لذا تنها مفهوم شهر- سراب، شهر- فریب، شهر- پیکر و شهر- ابهام، نتیجه این گونه برنامه ریزیهاست.

وجود فضای طبیعی - تفریحی در پیکر برخی شهرهای ایلام این فرصت را ایجاد نموده است تا با برنامه ریزی مناسب بتوان آن را با منظر سازی به مکان زیبای اکوتوریستی گذران اوقات فراغت تبدیل کرد. فضاهای اکوتوریستی و سبز شهری برای ایجاد آرامش و گذران اوقات فراغت و ایجاد روابط و تعاملات شهروندان ساخته می شود تا هم پیوندی انسان و محیط شهری و رفتار جمعی شکل بگیرد و تعلق مکانی و خاطره جمعی و هویت در شهروند پدید آورد.

در پیکر شهر ملکشاهی در طول دره کم عمق رود سراب تا پل شهرداری یک مسیر سبز و آبی و با کاربری سبز وجود دارد که از قدیم محل زراعت و باغات بوده و بخشی از اوقات فراغت شهروندان بویژه جوانان در این جا سپری می شده است، که در صورت اجرا می توان آن را به یک مجموعه تفریحی اقامتی و سیاحتی تبدیل نمود.

متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان محلی و شهرداری ملکشاهی طرح مذکور رها شده و هم اکنون مالکین و اشخاص خصوصی، این فضای بی نظیر را به فضای مسکونی تبدیل می نمایند و از حیث انتفاع عمومی خارج می کنند.

*پژوهشگر و نویسنده ایلامی

کد خبر 13408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha