درخواست مجدد نهادهای حقوقی اقلیم کردستان برای پیوستن عراق به دیوان کیفری بین‌المللی

سرویس عراق و اقلیم کردستان – نمایندگان نهادهای حقوقی اقلیم کردستان از رهبران اقلیم کردستان خواستند پیوستن عراق به دیوان کیفری بین‌المللی را به عنوان یکی از بندهای مورد مذاکره با دولت مرکزی قرار دهند. همچنین از کردهای سوریه خواستند برای دستیابی به اطلاعاتی درباره عناصر تشکیلات تروریستی داعش با دادگاه بین المللی همکاری کنند.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، نمایندگان نهادهای اقلیم کردستان در یک نشست در کرکوک اعلام کردند: 23 سال از تصویب اساسنامه رم به عنوان بنیان تأسیس دیوان کیفری بین‌المللی در 17 ژوئیه 1998 که چهار سال بعد یعنی در ژوئیه سال 2002 منجر به تأسیس دادگاه مذکور شد، می گذرد و 139 کشور از جمله عراق، این اساسنامه را تصویب کرده اند. اما عراق فقط دو هفته پس از تصویب، از آن خارج شد. این در حالی است که دیوان کیفری بین‌المللی، ابزار مهم و با ارزشی در زمینه جلوگیری از ارتکاب نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، جنایت تجاوز و محاکمه عوامل این جنایات و فرار متهمان از مجازات است.

نمایندگان این نهادها تصریح کردند: تصویب اساسنامه رم و پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی توسط دولت بغداد از اهمیت و ضرورت ویژه ای برای جلوگیری از عدم تکرار نسل کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در عراق برخوردار است، به ویژه اینکه منطقه همچنان مرکزی برای نسل کشی در جهان است. مانند حوادثی که در فاصله سالهای 2014 تا 2017 در شنگال، طوزخورماتو و پایگاه سپایگر روی داد.

در این نشست همچنین تأکید شد که تاکنون پنج هزار امضا از فعالان مدنی، روزنامه نگاران و فعالان رسانه، وکلا و غیره در اقلیم کردستان برای پیوستن عراق به دیوان مذکور گردآوری و به نهادهای ذیربط در اقلیم کردستان و عراق ارائه شده است.

نمایندگان این نهادها همچنین تأکید کردند که به نشست سالیانه شان در کرکوک برای تبیین اقدامات دیوان کیفری بین المللی و پرونده های مربوط به نسل کشی کردها و سایر گروههای هویتی ادامه خواهند داد.

این نمایندگان همچنین از دولت عراق خواستند برای اطمینان بخشی به مردم اقلیم کردستان و اقلیت های دینی و مذهبی در عراق، به اساسنامه رم و دادگاه جنایی بین المللی بپیوندد.

نمایندگان نهادهای حقوقی اقلیم کردستان از سران اقلیم خواستند پیوستن به اساسنامه رم را به عنوان یکی از خواسته های مردم کردستان در گفتگو با دولت مرکزی و طرف های عراقی مطرح و از هر گونه کوتاهی در این زمینه خودداری کنند.

این شخصیت های حقوقی، همچنین از دولت اقلیم کردستان، دول عراق و رهبران کردهای سوریه خواستند در زمینه ارائه اطلاعات درباره عناصر عراقی داعش با دیوان کیفری بین المللی همکاری کنند.

کد خبر 13610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha