کانون های وکلای شهرهای کردنشین خواستار بررسی حملات نژادپرستانه در ترکیه شدند

سرویس ترکیه - کانون های وکلای 15 شهر مختلف با انتشار بیانیه ای حمله های نژادپرستانه بر علیه کُردها را محکوم کردند.

به گزارش کردپرس، کانون وکلای 15 شهر کردنشین ترکیه با انتشار بیانیه ای مشترک حملات نژادپرستانه بر علیه کردها را محکوم کرده و خواستار به پایان رسیدن گفتمان نژادپرستی و دو قطبی سازی در جامعه شدند.

بر اساس خبر اورنسل در این بیانیه با یادآوری برخی حمله های نژادپرستانه در ماه های اخیر تاکید شده است که این حمله ها نباید به عنوان وقایع قضائی مستقل و بی ربط به یکدیگر در نظر گرفته شود.

در این بیانیه آمده است: «در ماه های اخیر اخباری در رسانه ها منتشر شده است درباره حمله به خانواده کرد در مرام قونیه در 12 می 2021؛ ضرب و شتم کارگران فصلی ماردین و دیاربکر در 19 جولای در افیون به دلیل گفتگو به زبان کردی؛ حمله مسلحانه به خانواده کرد در آلتینداغ آنکارا در 20 جولای که منجر به مجروح شدن 4 نفر شد که حال دو نفرشان وخیم است؛ حمله مسلحانه به خانواده اهل دیاربکر در قونیه در 21 جولای که منجر به جان باختن یک تن شد.

تحقیقاتی درباره جرایم حملات فیزیکی حاوی توهین، نفرت پراکنی و آدم کشی، اقدام به قتل عمد، تحقیر، تهدید، آسیب به مال، و ... در حال انجام است. بر اساس این تحقیقات مشخص شده است که این حملات به دلیل هویت کردی و استفاده از زبان کردی [توسط قربانیان] صورت گرفته است...

نباید این حملات را موارد قضائی مستقل و بی ربط به یکدیگر دانست. از دلایل اصلی این حملات اقدامات تبعیض آمیز و استفاده از سیاست های خشونت آمیز، حمله به هویت و زبان کردی، و ضعف ماموران در اجرای قانون در برابر چنین حملاتی است. استفاده از گفتمان خشونت، و دو قطبی کردن جامعه در بروز چنین حملات نژادپرستانه ای تاثیر گذار است.

ما به عنوان کانون های وکلای دادگستری این حملات نژادپرستانه را که منجر به نقض حقوق بشر به ویژه از دست رفتن حق زندگی می شود، محکوم می کنیم و خواستار کنار گذاشته شدن گفتمانی هستیم که زمینه حملات نژادپرستانه به هویت و زبان کردی را فراهم می کند و به صلح اجتماعی آسیب می رساند. همچنین می خواهیم که جنبه های مختلف این حملات به سرعت و به طور موثر مورد بررسی قرار گیرد.

کانون وکلای شهرهای آدی یامان، درسیم، موش، آگری، دیاربکر، سیرت، باتمان، حکاری، اورفا، بینگل، قارص، شرناخ، بیتلیس، ماردین، وان.»

کد خبر 13839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha