کمیته های حقیقت یاب بی طرف برای آشکار کردن حقیقت به عفرین بروند

سرویس سوریه - آلدار خلیل خواستار اعزام هیات های حقیقت یاب بین المللی برای بررسی جنایات ترکیه در عفرین شد.

به گزارش کردپرس، آلدار خلیل عضو شورای ریاست حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) خواستار اعزام کمیته های حقیقت یاب، کارشناسان، و مدافعان حقوق بشر برای آشکار کردن حقایق درباره جنایات حکومت ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در عفرین شد.

آلدار خلیل با بیان این که حکومت ترکیه انواع جنایت را برای شکستن مقاومت در برابر اشغال و نسل کشی در عفرین مجاز می داند گفت: «تنها با افزایش مبارزه در عرصه های سیاسی، نظامی و اجتماعی می توان جلوی این وحشیگری را گرفت.»

خلیل در گفتگو با هاوار نیوز، با یادآوری قتل عام ارمنی ها در سال های آخر حکومت عثمانی و اوایل تاسیس جمهوری ترکیه گفت: «دولت ترکیه بر اساس این میراث تاسیس شد. مسئله آنها فقط اشغال جغرافیایی نبود، بلکه هدفشان ذوب و نابودی همه مردم و فرهنگ های دیگر این منطقه بود.»

آلدار خلیل با بیان اینکه حکومت ترکیه دوره شروع بهار عربی در منطقه را فرصتی برای بازپس گیری برخی از مرزهای قدیمی امپراتوری عثمانی می داند، گفت: «وقتی قرارداد لوزان امضا شد، آنها می خواستند تمام منطقه حلب، موصل، كرکوك و شمال و شرق سوریه را اشغال كنند. هدف آنها از بین بردن کامل مردم و فرهنگ این سرزمین ها است.»

خلیل با بیان این که مردم عفرین به طوری باورنکردنی در برابر ترکیه مقاومت کردند گفت: «حتی کسانی که مجبور به کوچ کردن شده اند، هنوز مقاومت می کنند و امید به بازگشت دارند. اردوغان برای در هم شکستن این مقاومت به هر جنایتی، از قبیل آدم کشی، آدم ربایی و شکنجه بر علیه مردم دست می زند. حمله به گورهای شهدا در عفرین هم در امتداد همین موضوع است.»

خلیل با بیان این که قدرت های جهانی به تدریج در حال تعمیق بحران در سوریه هستند، تاکید کرد که این سیاست نه تنها در سوریه بلکه در کل خاورمیانه، عراق و لیبی نیز در حال اجراست. او گفت: «افکار عمومی جهان تحت تاثیر سیستم مدیریت جهانی مدرن است. هیچ تلاشی از سوی این قدرت ها برای خاتمه دادن به هرج و مرج در کشورهای خاورمیانه وجود ندارد. بحران یمن، عراق، لیبی و سایر مناطق دائماً بیشتر و بیشتر می شود. در سوریه نیز وضعیت به همین منوال است. در واقع قطعنامه شماره 2244 فقط روی کاغذ باقی مانده است. آنها چند نفر را به ژنو فرستادند و چند روز با آنها بحث کردند. اما راه حلی پیدا نشد زیرا آنها به دنبال راه حل نبودند.»

خلیل با بیان این که اردوغان "هیتلر قرن" است گفت: «هیچ کس در برابر او نمی ایستد. اما ما باید بر علیه اشغالگری او در همه حوزه ها از جمله مطبوعات، حوزه دیپلماتیک، حوزه نطامی و ... مبارزه کنیم و حقیقت را به همه نشان دهیم.»

او با بیان این که جنایت های حکومت ترکیه در عفرین باید به سرعت مستند شوند خواستار اعزام هیات های مستقل و بی طرف به این منطقه شد و گفت: «کمیته های حقیقت یاب، کارشناسان، و مدافعان حقوق بشر باید برای آشکار شدن حقیقت به این منطقه آمده و تحقیق کنند. حکومت ترکیه چطور می تواند جسد یک انسان را از گور خارج کند؟ این گورها سندی بر نسل کشی حکومت ترکیه هستند».

کد خبر 14091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha