شهروندان از پرداخت بیعانه در فروشگاه های آنلاین خودداری کنند

سرویس کردستان - رئیس پلیس فتا استان کردستان گفت: هرگونه پرداخت بیعانه در فروشگاه های آنلاین می تواند زمینه ساز کلاهبرداری اینترنتی از کاربران شود و از آنان درخواست داریم در خریدهای اینترنتی خود از پردداخت بیعانه خودداری کنند.

به گزارش کُرد پرس، سرهنگ مهدی دانش پور اظهار کرد: یکی از شگردهای مجرمان سایبری درج آگهی دروغین در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی است که در آن آگهی دهنده سعی دارد به بهانه های مختلف مبلغی را تحت عنوان بیعانه یا پیش پرداخت از شهروندان دریافت کند.

وی افزود: این آگهی‌ها معمولا قیمت‌های وسوسه انگیز و زیرقیمت بازار دارند و فروشنده شما را ترقیب می‌کند قبل از روئیت کالا و برای جلوگیری از فروش آن به فرد دیگری، مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت کنید، لذا به شهروندان گرامی توصیه می‌کنیم قبل از مراجعه حضوری به فروشنده مبلغی را تحت عنوان بیعانه پرداخت نکنند.

رئیس پلیس فتا استان کردستان ادامه داد: برای خرید امن حتما از فروشگاه های دارای ای نماد که در شبکه های اجتماعی فعال هستند اقدام کنید.

سرهنگ دانش پور با تاکید بر اینکه خرید از فروشگاه هایی که فقط در شبکه های اجتماعی فعال هستند و ای نماد ندارند اشتباه است، یادآور شد: تا کالایی را از نزدیک ندیده‌اید به هیچ وجه مبلغی را به عنوان ودیعه واریز نکنید و بعد از دریافت کالا و اطمینان از کیفیت و قیمت آن، اقدام به پرداخت وجه کنید.

وی بین کرد: کاربرانی که قصد خرید اینترنتی دارند جهت انجام یک خرید مطمئن، حتماً به نکات ذیل توجه کنند، از هر کامپیوتری برای خرید الکترونیکی استفاده نکنید، از خرید کردن با تجهیزات دیجیتالی دیگران یا مستقر در اماکن عمومی مانند نت‌سراها خودداری کنید.

رئیس پلیس فتا استان کردستان گفت: درگاه بانکتان را چک کنید، حداقل یک یا چند بار اطلاعات کارت را اشتباه وارد کنید و از اتصال درگاه بانکی به سیستم بانک مرکزی مطمئن شوید، اطلاعات شخصی را در سایت‌ها ثبت نکنید، اطلاعاتی ازجمله رمز دوم کارت، CVV2 و تاریخ انقضا را نباید در هیچ سایتی ذخیره کنید.

سرهنگ دانش پور با تاکید بر اینکه خریداران نباید، از صفحات و کانال و گروه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی خرید کنند، اظهار کرد: دقت کنید که اکثر این صفحات با درج پست‌های جعلی (فیش‌های بانکی، چت‌های رضایت مشتری و ...) قصد فریب کاربران را دارند.

وی یکی از شگردهای مجرمان در شبکه های اجتماعی را راه اندازی فروشگاه های جعلی عنوان کرد و افزود: این افراد در این اقدام با انجام تبلیغات گسترده سعی در جلب توجه شهروندان داشته و پس از دریافت وجه از کاربران دیگر پاسخگوی آنان نخواهند بود.

رئیس پلیس فتا استان کردستان با اشاره به اینکه فالوورهای چند ده هزاری در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشان دهنده اعتبار صفحه نخواهد بود چرا که این فالوورها نیز می توانند جعلی و غیر واقعی باشند، ادامه داد: فروشگاه های معتبر معمولا آدرس و شماره تلفن ثابت و مشخصی داشته و امکان مراجعه حضوری را دارند.

کد خبر 14642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha