انتقال زنان باردار روستاهای سخت‌گذر مهاباد به حامله‌سرا در هفته آخر بارداری

سرویس آذربایجان غربی- مسوول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت مهاباد گفت: مادران باردار روستاهای کوهستانی و سخت‌گذر این شهرستان در یک هفته مانده به زایمان به حامله‌سرا منتقل می‌شوند.

به گزارش کردپرس، به نقل از ایرنا؛ جمیله منصورپور اظهار داشت: این حامله‌سرا در مرکز بهورزی مهاباد دایر شده و امکان ساکن شدن مادر باردار و یک همراه را دارد و در صورتی که مادر باردار ساکن در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر تمایل داشته باشد می‌تواند تا زمان زایمان در این مرکز اسکان پیدا کند.

او اضافه کرد: کمیته سلامت مادران باردار روستایی این شهرستان به منظور شناسایی و انتقال سریع مادران به مراکز درمانی در مواقع بحرانی تشکیل شده و طبق تصویب این کمیته باید مادران باردار مناطق سخت‌گذر در یک هفته منتهی به زایمان به حامله‌سرا و یا منزل بستگانشان در شهر منتقل می‌شوند.

مسوول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت مهاباد گفت: اعضای این کمیته شامل پزشکان و ماماهای مراکز بهداشت روستایی، دهیاران و شوراهای اسلامی روستا و داوطلبین سلامت محلی هستند که در مواقع بحرانی و برای انتقال مادران باردار روستایی وارد عمل می‌شوند.

او افزود: تیم بهداشت خانواده مرکز بهداشت در ۲ هفته پایانی منتهی به زایمان این مادران باردار با آنان تماس می‌گیرد و پس از کسب اطلاع از وضعیت و چگونگی انتقال به مراکز درمانی، موضوع را به اعضای کمیته اطلاع می‌دهد.

منصورپور مراقبت‌های واحدهای بهداشتی را در سه بخش مراقبت‌های دوران پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان عنوان کرد و گفت: بانوان می‌توانند برای برخورداری از مراقبت‌های بهداشتی و دریافت آموزش‌های لازم در تک تک این مراحل به واحدها و مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

او اضافه کرد: اگر امکان انتقال مادر باردار به مراکز درمانی به دلیل برف و کولاک توسط خانواده وی ممکن نباشد، اعضای کمیته سلامت مادران باردار روستایی با همکاری تیم‌های راهداری و فوریت‌های پزشکی مقدمات انتقال مادر باردار را به مراکز بیمارستانی فراهم می‌شود.

در طول سه سال گذشته مرگ مادر باردار در مهاباد گزارش نشده است

منصورپور گفت: آموزش‌های لازم به مادران باردار مناطق سخت‌گذر داده شده و شماره تماس مراکز بهداشت روستایی در اختیار آنان قرار گرفته و در صورت بروز هر گونه مشکل در تمام طول شبانه‌روز می‌توانند با کارشناسان شبکه بهداشت و درمان تماس بگیرند.

او افزود: اسامی روستاهایی که در آنها مادر باردار وجود دارد در اختیار راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته تا در صورت بارش برف سنگین، این اداره نیز نسبت به پاکسازی راه این روستاها تعجیل کند تا امکان انتقال مادر باردار تسهیل شود.

مسوول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت مهاباد اظهار داشت: مرگ و میر مادر باردار یکی از شاخص‌های بین‌المللی است و با مراقبت‌های لازم و ورود به موقع کارشناسان این مرکز در طول سه سال گذشته مرگ مادر باردار در این شهرستان گزارش نشده است.

او گفت: هم اکنون در مناطق روستایی این شهرستان ۶۵ واحد خانه بهداشت روستایی فعالیت می‌کنند و که این خانه‌های بهداشت، جمعیت روستاهای اطراف را به عنوان روستا قمر به صورت سیار تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

کد خبر 1475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha