هدف از استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در اقلیم کردستان

 سرویس جهان- به نوشته موسسه کارنگی اروپا، اقلیم کردستان عراق جز اولویت‌های دفاعی آمریکا نیست که این کشور بخواهد سیستم پرهزینه دفاع موشکی را فقط به خاطر این منطقه در آنجا مستقر کند.

به گزارش کردپرس، مسئله استقرار سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا در اقلیم کردستان یکی از مسائل پرمناقشه دو سال گذشته در این منطقه بوده است. مناطق متعددی در اقلیم کردستان از جمله میدان‌های گازی و محل‌های استقرار نیروهای آمریکایی هدف این حملات قرار گرفته است. در بیشتر موارد حملات راکتی و موشکی بدون روبرو شدن با یک مانع جدی با اهداف مشخص شده برخورد کرده‌اند. این مسئله باعث شده است که برخی مقامات اقلیم کردستان مانند مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان که در مصاحبه اخیر خود با شبکه NBC آمریکا که به آن اشاره کرد، از آمریکا خواسته اند، برای جلوگیری از این حملات سیستم‌های دفاع موشکی در خاک اقلیم کردستان مستقر کند.

 نشریه فوربز آمریکا اخیراً در مقاله‌ای ادعا کرد که سیستم دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در اقلیم کردستان نصب شده است. همچنین در بودجه سال ۲۰۲۴ آمریکا نیز تعهداتی درباره استقرار سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا در اقلیم کردستان گنجانده شده است.

اندیشکده کارنگی اروپا نیز امروز در مقاله‌ای ادعا کرد اخیرا سیستم دفاع موشکی پاتریوت  در اقلیم کردستان استقرار پیدا کرده است. بر اساس مقاله کارنگی، حداقل یک بار دیگر در سال ۲۰۲۰ نیز به صورت موقت، سیستم دفاع پاتریوت در اقلیم کردستان نصب و بعد از مدت کوتاهی جمع آوری شده بود .بر اساس این مقاله، آمریکا تمایل ندارد که به صورت دائم سیستم دفاع موشکی پیشرفته در اقلیم کردستان مستقر کند و اگر همین کار را بکند، فقط به خاطر حفاظت از نیروهای این کشور است که به بهانه مقابله با داعش، در اقلیم کردستان حضور دارند.

 کارنگی یکی از دلایل عدم تحقق استقرار دائم سیستم دفاع موشکی آمریکا در اقلیم کردستان را مسائل امنیتی عراق و لزوم اخذ اجازه دولت مرکزی برای این کار دانست. آرون استین، رئیس اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی، درباره علت تعلل و یا عدم تمایل دولت آمریکا به سیستم استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان گفته است تقاضاهای زیادی برای دریافت این سیستم در جهان وجود دارد و همچنین نقل و انتقال آن در سطح جهان چندان آسان نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و بررسی تهدیدهای پیرامون آن دارد. او به قیمت آن نیز اشاره کرد و گفت هزینه خرید هر یک از این سیستم‌ها یک میلیارد و یکصد میلیون دلار است.

 اندیشکده کارنگی همچنین به عدم تمایل آمریکا از حفاظت از دارایی‌ها و تاسیسات اقلیم کردستان اشاره کرده و از پات رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نقل کرده است که در حملاتی که به اقلیم کردستان شده است، هم نیروهای آمریکایی و هم تاسیسات متعلق به آنها زیان ندیده است.

دانا استرول، دستیار سابق وزارت دفاع آمریکا در خاورمیانه نیز به عدم تمایل آمریکا به دفاع از اقلیم کردستان در برابر حملات موشکی و راکتی اشاره کرده و به اندیشکده کارنگی گفته است با وجود اینکه سیستم پاتریوت در این منطقه مستقر شده است اما تنها در صورتی که موشک‌ها اهداف آمریکایی را هدف قرار دهند درگیر خواهند شد. در غیر این صورت ، این سیستم دخالتی در حمله به اهداف اقلیم کردستان نخواهد داشت.

کد خبر 2769798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha