۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
در ترکیه عدالت نیست

سرویس ترکیه - خانواده فرهاد تپه روزنامه نگار جوان کرد، 28 سال است که به دنبال محاکمه قاتلان او هستند.

به گزارش کردپرس، 854 مین تجمع هفتگی مادران شنبه برگزار شد. این بار مادر فرهاد تپه، روزنامه نگار جوانی که 28 سال پیش توسط نیروهای دولتی ربوده و کشته شده بود، درباره این موضوع گفت که 28 سال است برای محاکمه قاتلان پسرش تلاش می کند.

زبیده تپه، مادر فرهاد، با بیان این که در ترکیه عدالت وجود ندارد گفت: «اگر عدالتی وجود داشت تا کنون قاتلان پسرم پیدا می شدند. مگر جرم پسرم چه بود؟ من می پرسم، چرا بچه ام را کشتند؟ من این پرسش را تا ابد خواهم پرسید. مادرانی که در میدان گالاتاسرای بر علیه بی عدالتی مبارزه می کنند در حال محاکمه هستند. چرا مجرمان تحت تعقیب قرار نمی گیرند؟ ما مادران شنبه همیشه با بچه هایمان خواهیم ماند، بگذارید قاتلان پیدا و محاکمه شوند.»

فرهاد تپه که بود؟
فرهاد تپه روزنامه نگار جوان کرد که هنوز 20 سالش نشده بود، 28 سال پیش توسط نیروهای ژاندارمری در شهر کردنشین بیتلیس، درست در مرکز شهر، دزدیده شد و پس از چند روز شکنجه جسدش را کنار دریاجه الازیغ انداختند. آنها همچنین پیش از انداختن جسد، در تماس هایی از اسحاق تپه پدر فرهاد - که در آن زمان رئیس حزب دموکراسی (DEP) شعبه استانی بیتلیس بود، خواسته بودند که از عضویت این حزب کردی دست برداشته و تابلوی این حزب را از سر در دفترش پایین بیاورد. همچنین برای تحویل فرزندش یک میلیارد لیر باج خواسته بودند. پس از تحقیقات خانواده مشخص شد که فرهاد در همان زمان هم کشته شده بود.
در جریان شکایت و پیگیری خانواده، 14 تن از شاهدان که فرهاد را در ژاندارمری دیاربکر دیده بودند، شهادت دادند. با این همه شهادت آنها از سوی دادگاه پذیرفته نشد و این پرونده به عنوان پرونده «فاعل مجهول» برای همیشه بسته شد. پدر، مادر، و خواهر بزرگ فرهاد، اکنون 28 سال است که دست از پیگیری این پرونده بر نداشته اند و خواستار اجرای عدالت درباره قاتلان فرهاد هستند.

این خانواده همچنین برای دادخواهی فرزندشان به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه کردند که در نتیجه آن ترکیه به دلیل عدم انجام تحقیقات در زمینه قتل به پرداخت 28 هزار یورو غرامت محکوم شد.

نام فرهاد تپه در فهرست سایت «فاعلش معلوم است» در میان ده ها نامی آمده است که کشته شده اند و با همکاری دستگاه قضایی ترکیه و همه حکومت های وقت، پرونده شان بدون تحقیق و مجازات فاعلان جنایت، به عنوان «فاعل مجهول» بسته شده است.

کد خبر 14874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha