نباید اجازه بدهیم رانت خبری شکل بگیرد/ مسئولان نقدپذیر باشند

سرویس آذربایجان غربی- فرماندار ویژه مهاباد گفت: نباید اجازه بدهیم رانت خبری شکل بگیرد بلکه دسترسی به اخبار باید برای تمامی خبرنگاران به صورت برابر باشد و اجازه بدهیم حلقه میان مسئولین و مردم که همان خبرنگاران هستند با دسترسی برابر به اخبار و اطلاعات بتوانند رسالت کاری خود را به انجام برسانند

به گزارش خبرنگار کردپرس، عارف خدرلو امروز یکشنبه ١٧ مرداد ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهید "محمود صارمی" اظهار داشت: اصل شفاف سازی و اطلاع رسانی در مردم سالاری تعریف شده و تاریکی و عدم اطلاع‌رسانی هم توسط دیکتاتورها انجام می‌شود و به هیچ وجه قابل قبول نیست. از این رو خبرنگاران باید این دو اصل را در اولویت کاری خود قرار دهند، تا بتوانند به بهترین نحو به مردم خدمت رسانی کنند.

او خبرنگاران را، امانتداران، مردم و مسئولین دانست و تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم رانت خبری شکل بگیرد بلکه دسترسی به اخبار باید برای تمامی خبرنگاران به صورت برابر باشد و اجازه بدهیم حلقه میان مسئولین و مردم که همان خبرنگاران هستند با دسترسی برابر به اخبار و اطلاعات بتوانند رسالت کاری خود را به انجام برسانند.

فرماندار مهاباد تصریح کرد: باید بین خبرنگارانی که به تحلیل و تفسیر اخبار و اطلاعات می‌پردازند با سایر خبرنگارانی که وظیفه آنها تنها به کپی اخبار تبدیل شده است، تفاوت قایل شد.

او با اشاره به وضع مالی خبرنگاران گفت: متأسفانه وضع مالی این قشر چندان مطلوب نیست و تنها عشق و وجدان کاری تاکنون توانسته جوابگوی علاقه وافر آنها به این حرفه باشد.

رشد و توسعه، به جسارت خبرنگاران نیاز دارد

خدرلو خبرنگاران را حلقه میان مردم و مسئولین خواند و گفت: توسعه، رشد و ترقی به جسارت خبرنگاران نیاز دارد. مسئولین شهرستان باید از پتانسیل خبرنگاران استفاده کرده و بر اساس واقعیت های موجود نواقص و مشکلات را بدون لکنت زبان به مردم انتقال دهند.

فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی معکوس جامعه را به سمت التهاب می کشاند گفت: انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی نهایت همکاری را با خبرنگاران داشته باشند و شورای دوره ششم نیز برای کسب سرمایه اجتماعی و برای اینکه شورای مردمی باشد باید این مهم را از طریق همکاری با خبرنگاران میسر کند.

او با بیان اینکه باید آستانه تحمل مسئولین در زمینه نقدپذیری ارتقا یابد، افزود: البته نقد خبرنگاران هم باید منصفانه و همراه با راهکار باشد، قضاوت ها نباید با عینک کدر و در راستای منفعت طلبی انجام شود بلکه مواضع خبرنگار باید صریح، دقیق و روشن باشد.

نقد پذیری مسئولان، قدردانی از خبرنگاران است

در ادامه این مراسم رئیس اداره تبلیغات اسلامی نیز گفت: کسانی که به واسطه رسانه جامعه را مهندسی و سیاه نمایی می کنند باید بدانند که سیاه نمایی ها و نادیده انگاری اقدامات انجام گرفته صحیح نیست و در همین زمینه خبرنگاران باید مطالبه گر و مسئولیت‌پذیر باشند و از محافظه‌کاری خودداری کند.

او تاکید کرد: رسالت آنها پیام آوری بر روشنگری است و باید از فریبکاری دوری کنند و با حس مسئولیت خود در جهت روشنفکری جامعه اقدام کنند.

سپس سیامند جوانبخت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد نیز خواستار بالا بردن آستانه تحمل و نقد پذیری از سوی مسئولان در برابر خبرنگاران شد و گفت: نقد پذیری مسئولان قدردانی از خبرنگاران است، خبرنگاران نیز باید در راستی آزمایی و دقت و صحت اخبار نهایت تلاش خود را انجام دهند و وظیفه آنهاست که منافع جامعه را در اولیت قرار دهند.

شفافیت اساس کار شورای جدید شهر مهاباد خواهد بود

در ادامه این جلسه نائب رئیس شورای دوره ششم شهرستان مهاباد نیز گفت: شفافیت اساس کار شورای جدید خواهد بود و قطعاً شورای دور جدید به همکاری خبرنگاران نیاز دارد.

آرش شهابی ضمن تبریک روز خبرنگار افزود: تمامی مصوبات شورا طریق روابط عمومی شهرداری مهاباد منتشر و در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت و شورای شهر در بحث شفافیت نه تنها در رویکرد، بلکه در عمل هم ورود خواهد کرد و شفافیت در حسابرسی ومالی هم در اولویت کاری ما خواهد بود.

در این جلسه خبرنگاران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در پایان از سوی فرماندار ویژه مهاباد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان از خبرنگاران و فعالان این عرصه قدردانی شد.

کد خبر 14898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha