حکومت فعلی ترکیه یک ببر کاغذی است

سرویس ترکیه - نامیک تان سیاستمدار کهنه کار ترکیه در یادداشتی انتقادی از حکومت ترکیه به عنوان ببر کاغذی یاد کرده که در عرصه بین الملل غوغای فراوان دارد اما کشتی حکومتش در حال غرق شدن است.

به گزارش کردپرس، نامیک تان، سیاستمدار با سابقه ترکیه که سال ها در کسوت سفیر در تل آویو و واشنگتن فعالیت کرده، در یادداشتی با عنوان «ببر کاغذی نباشیم» به نقد سیاست خارجی ترکیه پرداخته است.

نامیک تان در این یاداشت با اشاره به سابقه بلند پروازی های سیاست خارجی ترکیه آن هم در زمانی که توان انجام کارهایی را که مدعی بوده نداشته است، می گوید: «در زمانی که عبدالله اوجالان در خاک سوریه پناهنده بود، ترکیه ابتدا اعلام کرد قصد انجام عملیات نظامی در خاک سوریه را دارد. این در حالی بود که ترکیه به هیچ عنوان آمادگی نظامی لازم برای این کار را نداشت.»

او سپس به زمان حاضر باز می گردد و می نویسد که در بحران آتش سوزی ها حکومت ترکیه درست مثل همان سال ها یک ببر کاغذی از خود ساخته است. او شهروندانی را که نیاز به کمکش داشته اند نامید ساخته و به جای پاسخگویی به نیاز شهروندان، و تلاش برای اطفای حریق، شروع به بازخواست کسانی کرده است که از جامعه بین الملل تقاضای کمک کرده اند.»

تان اشاره می کند که این کری خواندن های حکومت، و تلاش برای اتهام زدن به این و آن به جای تلاش برای حل مسئله کنونی ترکیه یعنی آتش سوزی باعث ایجاد دوقطبی و عمیق تر شدن شکاف بین مردم شده است. حکومت ترکیه با پیام های پر از نفرت، نشان داده است که سرزمینش خالی از مدارا و آشتی است.

این سفیر کهنه کار در ادامه به ویژه به نقصان های سیاست خارجی پرداخته و می گوید: «وزارت خارجه نتوانست در ارزیابی و سازماندهی کمک های بین المللی حضور جدی داشته باشد. اطلاعات درستی از گستردگی بحران در اختیار جامعه بین الملل قرار نگرفت و مردم جهان محکوم به دریافت اطلاعات اشتباه از فضای مجازی شدند.»

او از این که وزارت خارجه ای که 40 سال در آن خدمت کرده است «به طرز وحشیانه ای صرف اهداف ایدئولوژیک شده است» ابراز تاسف می کند و می پرسد: «در حالی که با صرف هزینه ای اندک می شد هواپیماهای اطفای حریق ترکیه را تعمیر کرد، چگونه حکومت ترکیه 30 میلیون دلار به سومالی کمک می کند؟!»

تان در آخر حکومت ترکیه را به کشتی تایتانیک تشبیه می کند و می گوید، در حالی که کشتی در حال غرق شدن است، ناخدا همچنان با گفتن «ما قوی هستیم، و می توانیم از هر چالشی پیروز بیرون بیاییم» سعی در بالا نگه داشتن روحیه سرنشینان دارد، و ارکستر کشتی نیز تا آخرین لحظات در حال نواختن است: «مانند فاجعه کشتی تایتانیک، همه مردم دارند با نا امیدی اجرای نهایی ارکستر کشتی را نظاره می کنند.»

کد خبر 14992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha