51 درصد جمعیت کردستان در محلات ناکارآمد شهری سکونت دارند/عدم تملک اراضی علت تاخیر اجرای پروژه هفت باغ سنندج

سرویس کردستان - معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: در حال حاضر 51 درصد از جمعیت شهری استان کردستان در محلات ناکارآمد و بافت فرسوده شهری سکونت دارند.

مصطفی رضایی گفت، به پراکندگی و میزان بافت های ناکارآمد شهری در سطح استان اشاره کرد و اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس مطالعات مصوب در هفت شهر با جمعیت بالاتر از 50 هزار نفر استان، حدود 4 هزار و 727 هکتار بافت ناکار آمد وجود دارد.

وی افزود: این مقدار تقریبا 36 درصد مساحت مصوب طرح تفصیلی شهرها را شامل می شود و همچنین 51 درصد از جمعیت استان در سطح بافت های ناکارآمد زندگی می کنند که این میزان اسکان جمعیت در سطح کمتری از شهر نشان دهنده نابرابری در توزیع خدمات در سطح شهرها است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان به وضعیت شهر سنندج در خصوص پراکندگی گونه های مختلف بافت های ناکارامد شهری اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت سنندج به 5 پهنه ناکارآمد شهری تقسیم شده که هسته تاریخ که همان هسته اولیه شهر سنندج است، در 182 هکتار شکل گرفته است.

رضایی یادآور شد: بافت فرسوده میانی که لایه پس از بافت تاریخی است در پهنه ای 220 هکتاری، بافت با پیشینه روستایی که حاصل رشد شهر به روستاهای اقماری گذشته است در پهنه ای 123 هکتاری، بافت ناسازگار شهری که شامل کلیه تاسیسات شهری است که کارکرد چندانی با زندگی امروز ما در داخل شهرها ندارد در پهنه ای 527 هکتاری و در نهایت سکونت گاه های غیر رسمی در پهنه ای به مساحت 646 هکتار شکل گرفته است.

وی بیان کرد: به صورت کل در شهر سنندج یک هزار و 697 هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که 35 درصد مساحت شهر سنندج را شامل می شود و جمعیتی قریب به 206 هزار نفر را در دل خود جای داده است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان به وضعیت طرح های فرادستی (طرح های تفصیلی و تفصیلی ویژه، طرح های نوسازی و بازافرینی) در پهنه های ناکارآمد شهری اشاره کرد و گف: در حال حاضر برای بخش های تاریخی، فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی در 4 شهر استان شامل سقز، مریوان، قروه و بیجار مطالعات مربوط به شناسایی و پهنه بندی بافت های ناکارآمد به اتمام رسیده است.

رضایی اظهار کرد: در سایر شهرهای استان نیز به تناسب مطالعات در پهنه هایی که عملیات اجرایی طرح ها در آن محلات در دست احداث وجود دارد، مانند مطالعات محله نایسر در شهر سنندج به عنوان بزرگترین سکونت گاه غیر رسمی سطح استان، بافت تاریخی محلات آغه زمان و سر تپوله به انجام رسیده است.

وی افزود: مطالعات انجام شده اخیر کاملا متناسب با آخرین وضعیت شهرها و بر اساس سرانه های کالبدی و غیر کالبدی تهیه شده است و در این مطالعات سعی شده ویژگی های محلات بر اساس میزان خدمات روبنایی، زیر بنایی و همچنین مسائل فرهنگی اجتماعی و اقتصادی تعیین شود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: این شیوه از تعیین محدوده ها و محلات هدف سبب احصا کلیه مشکلات در محلات هدف شده و برنامه ریزان و مدیران را در حل مشکلات ساکنان هدایت می کند.

رضایی به پروژه بزرگ بازآفرینی شهری «هفت باغ» سنندج که در پهنه ایی حدود 30 هکتار طراحی شده اشاره کرد و یادآور شد: بازآفرینی محدوده انبار غله و قبرستان تایله بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری کشور است که با اجرای آن می توان بخش زیادی از نیازهای محله شهری در شمال شهر سنندج را پوشش داد.

وی بیان کرد: مطالعات فاز یک این پروژه به اتمام رسیده و مهمترین مسئله آن جهت اجرای پروژه تملک اراضی سایر دستگاه هاست که در فاز یک مقرر شده که پروژه باغ کتاب در این محله اجرایی شود که متاسفانه عدم واگذاری اراضی شرکت مادر تخصصی بازرگانی تا این تاریخ اجرای پروژه را به تاخیر انداخته است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: متاسفانه سطح اراضی در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران در سطح استان بسیار ناچیز است بنابراین با روش فروش اراضی نمی توان امید چندانی به حل مشکلات داشت ضمن اینکه در چند سال اخیر بر اساس آمار سال 95 رشد مهاجرت روستایی به شهری در استان شدت گرفته که می تواند زنگ خطری جدی باشد، بنابراین لازم است حمایت های مالی از طریق ستاد ملی بازآفرینی شهر پایدار از روند نوسازی بافت در استان شکل گیرد.

رضایی در خصوص تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از ابتدای سال گذشته تا کنون نیز اظهار کرد: تولید و عرضه مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری اهیمت ویژه ای دارد و وجود خدمات روبنایی و زیربنایی در این محلات دسترسی به هسته مرکزی شهر سبب ایجاد جذابیت خواهد شد.

وی افزود: با این حال لازم است با حمایت های دولت و شهرداری و تشکیل دفاتر تسهیل گری جهت آموزش ساکنین و تجمیع پلاک های ریز دانه، روند نوسازی را تسریع کرد و در استان کردستان نیز در 2 سال 98 و 99 در مجموع 730 فقره تسهیلات نوسازی بافت به مالکین، سرمایه گذاران و متقاضیان پرداخت شده است.

کد خبر 15007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha