تاکید بر ضرورت انتخاب شهردار کارآمد در قروه/سلامت روان جامعه در خطر است

سرویس کردستان- نقش مؤثر سمن ها در مطالبه گری و توجه به توسعه جامعه مدنی در کنار هشدار برای در خطر قرار گرفتن سلامت روان جامعه از جمله مواردی بودند که در نشست هم اندیشی انجمن های قروه به آن اشاره شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، روز یکشنبه نشست هم اندیشی سمن ها و تشکل های خیریه شهرستان قروه با فرماندار به مناسبت روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی برگزار شد.

در این نشست مثل همیشه 9 سازمان مردم نهاد و تشکل های قروه از دغدغه های تکراری سخن گفتند که هر ساله در این روز بیان می شود. دغدغه هایی که تنها شنیده می شود اما همتی برای رفع آن ها نیست.

منصوبان سرپرست بهزیستی چرا پاسخ گو نیستند؟!

در این نشست ابتدا رئیس هیئت مدیره انجمن معلولان باران قروه و همچنین نماینده سمن های شهرستان به ماجرای بهزیستی قروه پرداخت. «صادق حسین زاده» با انتقاد از بی تدبیری که در انتصاب سرپرست بهزیستی قروه رخ داد، خواستار پاسخ گویی مسئولانی شد که برای انتصاب اصرار داشتند. «چرا همه فکر می کنند می توانند رئیس بهزیستی شوند و از آن طرف هم اصرار و فشار می آورند؟! چه شد آخر این سفارش ها! آیا حالا منصوبان سپرست بهزیستی حاضرند پاسخ گوی کار خود باشند؟ کسی هست بگوید این چه انتصابی بود؟!»

به گفته او سیاسی بازی در این انتصاب تنها آسیبش به جامعه هدف بهزیستی رسید به طوری که در این مدت بهزیستی با کاهش مشارکت های مردمی و کاهش جذب اعتبارات مواجه بود و این اصلاً خوب نیست.

«حسین زاده» تأکید کرد که باید زمینه حضور سمن ها در عرصه های مدیریتی و همچنین در سطوح بالای مدیریتی به رسمیت شناخته شود و حتی در انتصابات مدیران دستگاه های مرتبط هم از سمن ها نظرخواهی صورت گیرد.

او با بیان اینکه دولت ها باید از سمن های در شورای اداری و نشست های کارشناسی و تصمیم گیری دعوت کنند خواستار حمایت از سمن ها و در اختیار قراردادن آموزش های لازم به سمن ها شد.

شکاف میان دولت و مردم

«حسین زاده» سپس به سوءمدیریت در حوزه سمن ها اشاره کرد. «در طول چند سال گذشته بسیاری از سمن ها ناامید شده ند و پیگیر مطالبات نیستند و در این میان استقبال جوانان و نوجوانان هم از فعالیت سمن ها بسیار کاهش یافته و حتی بعضی از سمن ها تعطیل شده اند.»

مطابق اظهارات او در جوامع توسعه یافته سمن ها جزو ارکان اصلی توسعه مدنی به شمار می روند این در حالی است که مدیران در ایران سمن ها را در مقابل خود می بینند و آنان را تهدیدی برای بقای مدیریت خود می دانند.

نماینده انجمن معلولان باران در ادامه بار دیگر بر جوان گرایی سمن ها تأکید کرد و به نامشخص بودن موضع دولت نسبت به سمن ها پرداخت. «در حال حاضر موضوع نگران کننده ای که هست روشن نبودن موضع دولت جدید در حوزه سمن هاست که آیا حمایت ها ادامه خواهد داشت یا خیر؟!»

«صادق حسین زاده» با اشاره به شکاف میان مردم و دولت گریزی زد به اظهارات اخیر مدیران وزارت بهداشت. «اظهارات اخیر برخی مدیران وزارت بهداشت در خصوص کرونا بار دیگر نشان داد که دولتمردان چقدر با مردم فاصله دارند و بسیاری از تصمیمات به نفع مردم نبوده است.»

همچنین «صباح سلطانی» از اعضای انجمن باران هم از اینکه به سمن ها نگاه سیاسی و امنیتی وجود دارد انتقاد کرد و گفت که فعالیت های اجتماعی نیاز به بستر و فضای مناسب دارد.

سلامت روان جامعه در خطر

در ادامه دو نفر از سمن های حوزه سلامت روان به وضعیت بحرانی سلامت روان در جامعه اشاره کردند. به گفته این سمن ها این روزها خطر خودکشی در حال افزایش است و اگر واقعاً برای سلامت و نشاط جوانان و نوجوانان کاری نشود باید منتظر افزایش آمار خودکشی در جامعه باشیم.

همچنین بروز مشکلاتی در حوزه روانشناسی هم از دیگر معضلاتی بود که به آن پرداخته شد، معضلی که به جای آنکه سلامت روان افراد را تأمین نماید منجر به خطر جدی از ناحیه برخی روانشناسان شده است، به طوری که در این نشست صراحتاً توسط مدیر یکی از سمن های سلامت روان قروه رسیدگی به مشکلات پیش آمده در این زمینه را خواستار شد.

لزوم انتخاب شهردار کارآمد

تعدادی از سمن های قروه در این نشست از شورای شهر خواستند که در انتخاب شهردار کارآمد توجه کنند. به گفته آنان شورا باید شهرداری اهل تخصص انتخاب کند که بتواند شهر را از همه نظر مدیریت نماید چه از لحاظ محیط زیست و چه از نظر زیباسازی شهری و بهداشت و نشاط آفرینی... آنان همچنین از تأثیر زیباسازی شهری بر تقویت سلامت روان جامعه گفتند و خواستار توجه به این مسئله توسط شورای شهر شدند.

نقش مؤثر سمن ها در مطالبه گری

در ادامه فرماندار قروه با پذیرش پیشنهادات و انتقادات سمن ها به مطالبه گری سمن ها و تأثیرگذاری آن اشاره کرد. «حسین الماسی» نوعی از این مطالبه گری را برای انتصاب سرپرست بهزیستی قروه دانست. «پیگیری و مطالبه گری برای انتصاب در بهزیستی توسط سمن ها به ویژه انجمن معلولان بسیار خوب بود و نتیجه هم داد و این مطالبه گری درست بود و این نشان می دهد که سازمان های مردم نهاد می توانند نقش خوبی داشته باشند.»

به گفته او مطالبه گری انجمن معلولان در این زمینه نشان داد که این افراد دغدغه دارند و نسبت به تصمیماتی که برای انان گرفته می شود حساس هستند و نیاز است که صدایشان شنیده شود.

«الماسی» سپس از هشدار برای افزایش آمار خودکشی ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش برای تغییر این وضعیت توسط تمامی دستگاه های متولی شد.

او با بیان اینکه شهرستان قروه دارای موقعیت و ظرفیت های خوبی است اعلام کرد که باید از تمامی این پتانسیل ها در راستای توسعه شهر و ایجاد مکان های نشاط آفرین کمک گرفت.

«الماسی» وجود سمن ها را در هر جامعه نشانه توسعه یافتگی دانست و حمایت از سمن ها و استفاده از ظرفیت های آنان در حوزه های مدیریتی را ضروری خواند.

در پایان این نشست از سمن ها و تشکل های شهرستان تجلیل شد./

کد خبر 15365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha