پارتی درباره سه نیروی مفقود PKK اطلاع رسانی کند / PKK حق دارد در اقلیم کردستان حضور داشته باشد

سرویس ترکیه - مراد قاراییلان از پارتی خواست تا درباره سه عضو ناپدید شده PKK اطلاع رسانی کند و دست از همکاری با ترکیه بردارد.

به گزارش کردپرس، مراد قاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان (PKK) از حزب دموکرات کردستان (پارتی) خواست تا رویکرد خود را نسبت به مسئله PKK و ترکیه تغییر دهد و به این وسیله به دشمن خدمت رسانی نکند. او همچنین از پارتی خواست تا درباره سه عضو ناپدید شده PKK توضیحات روشنی ارائه دهد.

مراد قاراییلان که با خبرگزاری فرات گفتگو می کرد با بیان این که PKK تنها تلاش می کند تا واقعیت را درباره اهداف ترکیه فاش کند، و هدفش پروپاگاندا نیست، گفت: «امروز این تنها پارتی نیست که در اقلیم کردستان حضور دارد بلکه احزاب دیگری نیز در این منطقه حضور دارند. همه شاهد اتفاقاتی هستند که دارد رخ می دهد. مردم ما حقیقت را می دانند. حکومت ترکیه به دنبال یک حکومت عثمانی جدید است. اگر PKK وجود نداشت آنها با بهانه ای دیگر به اقلیم حمله می کردند. آنها با هدف قرار دادن PKK می خواهند در بین کردها اختلاف ایجاد کنند. به عبارت دیگر هدف آنها از بین بردن همه دستاوردهای کردها است. حکومت ترکیه برنامه هایی برای اقلیم کردستان دارد، آن وقت کسانی در اقلیم هستند که حرف های حکومت ترکیه را برای خروج PKK از اقلیم تکرار می کنند. این گفتمان متعلق به ترکیه است. ما در طول 40 سال مبارزه در اقلیم سه هزار شهید داده ایم. اگر کسی 5 سال در اروپا اقامت داشته باشد حق شهروندی می گیرد. آیا ما حق شهروندی در سرزمین خود را نداریم؟»

او در ادامه با گفتن این که PKK به حکومت اقلیم کردستان احترام می گذارد ادامه داد: «ما بارها گفته ایم که به مدیریت آنها بر منطقه احترام می گذاریم. ما در کارهای آنها دخالت نکرده ایم و به تصمیمات آنها احترام گذاشته ایم. باید به این واقعیت توجه کنیم در زمانی که مبارزه هایی در مرزها وجود داشت، نیروهای پیشمرگ در کردستان ترکیه نیز حضور داشتند. وضعیت مبارزه در آن زمان این را ایجاب می کرد. الان هم به همین گونه است. پارتی باید با کمی درک و احترام به این موضوع [حضور PKK در اقلیم کردستان] بنگرد. سال ها است که ما در کوه ها مستقر هستیم و نه در شهرها و روستاها، با این وجود آنها به ما می گویند که باید از اقلیم خارج شویم. آیا گریلایی که سال هاست دارد در این کوه ها می جنگد اصلا ارزشی برای شما ندارد؟ من اعتقاد دارم که همه مردم اقلیم کردستان و بسیاری از نهاد ها و احزاب حقیقت را می دانند. مردم می دانند که هدف اصلی ترکیه، PKK نیست. گیریم که ما اقلیم را ترک کردیم، آیا حکومت ترکیه هم آن را ترک خواهد کرد؟»

او افزود: «اگر حکومت ترکیه می خواهد مسئله را با PKK حل کند، باید آن را از جهت سیاسی حل کند.»

قاراییلان درباره 3 عضو ناپدید شده PKK نیز گفت: «هیچ اطلاعات جدیدی درباره این سه دوست ما وجود ندارد. پارتی هنوز درباره این موضوع هیچ اظهار نظری نکرده است. ما از پارتی انتظار داریم که در این مورد اظهار نظر روشنی انجام دهد. این موضوع هم برای ما و هم برای مردم کردستان بسیار مهم است. این دوستان در مبارزه برای مردم سرزمینشان از جان گذشتنگی کرده اند. رفیق سرور سرحد دوستی است که مراحل بسیار سختی را پشت سر گذاشته است. او تنها کسی است که از بین 30 تن که روزهای طولانی در برف در گرزان، جنگیدند و به شهادت رسیدند، زنده ماند. زندگی او شبیه به قصه ها است.»

قاراییلان درباره ماجرای ناپدید شدن سه عضو PKK گفت: «سرور به همراه دو دوست دیگرش در شب راهپیمایی کرده اند تا کسی آنها را نبیند. سپس در یک مزرعه مخفی شده اند. و احتمالا در آنجا کسی آنها را دیده و گزارش داده است. بلافاصله نیروهای امنیتی آمده و آنها را محاصره کرده اند و به این صورت یک درگیری به وجود آمده است. این سه دوست که می خواستند از مسیر های غیر جاده ای به جای دیگری بروند چه آزاری برای کسی داشتند؟ ما انتظار داریم که توضیحات درستی درباره این موضوع داده شود. به عبارت دیگر ما انتظار داشتیم که پارتی از ما در جنگ بر علیه ترکیه حمایت کند.»

او ادامه داد: «من واقعا درک نمی کنم. اگر جنگی بین کردها رخ دهد هزاران نفر از دو طرف جان خود را از دست خواهند داد. این چه فایده ای برای پارتی خواهد داشت؟ در چنین شرایطی همه دنیا ترکیه را صاحب حق خواهند دانست. شما نمی توانید PKK را که یک جنبش ایدئولوژیک است کنترل یا محدود کنید. ترکیه 40 سال است که نتوانسته این کار را بکند. به همین دلیل از پارتی می خواهیم رویکرد خود را که به مردم کرد خدمتی نمی کند تغییر دهد. این رویکرد در حال حاضر به دشمن خدمت می کند.»

کد خبر 15390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha