فصل تغییرات و ضرورت شکل گیری نگاه علمی به سازمانداری/محمدجواد ضیایی

سرویس کردستان- محمدجواد ضیایی؛ پژوهشگر اجتماعی در یادداشتی تحلیلی به واکاوی تغییرات در شورای شهر و انتخاب شهردار باتوجه به رویکرد تخصصی و دوری از نگاه های منفعت طلبانه پرداخته است.

با نزدیک شدن به ایام تغییرات در نهاد شورای اسلامی شهر و روستا و سپردن سکان به منتخبین دور ششم، توجهات اغلب معطوف به تغییرات در شهرداری هاست، بالتبع در شهر قروه هم لیست هایی به صورت رسمی و غیر رسمی منتشر شده و برابر اظهارات، افرادی به عنوان نامزد کسب کرسی شهرداری مطرح گردیده اند. در حالی که تغییرات همواره تداعی گر تحول و نوآوری بوده و از انحصار و ایستایی جلوگیری می کند، اما الزامات آن نباید نادیده گرفته شود. در صوت حاکم شدن نگاه سیستمی به سازمان ها، تغییرات از افراد به روش ها، از نیروی انسانی به سازوکارها بسط می یابد و امر تغییر شامل تنوعی از موضوعات می گردد که هم شامل تغییرات در فرهنگ سازمانی است و هم به سایر الزامات مربوط می شود. در این ارتباط توجه به نکارت ذیل می تواند قابل توجه باشد.

* به نظر می رسد در موعد تغییرات مدیریتی، آن گونه به مخاطبان و شهروندان القاء می گردد که مشکلات نهادها در سطوح خرد، میانی و کلان شخصی است و به عملکرد یک فرد گره خورده و با تغییرات در این سطح مشکلات مرتفع می گردد. در حالی که در واقع امر مشکلات سازمان ها در کشور ما فراتر از فرد و افراد بوده و سیستم های ما در سطوح مختلف واجد ویژگی هایی هستند که با تغییرات در رأس اغلب شرایط تغییر نکرده، لذا به جای اندیشیدن به راه حل های ساده، به مشکلات بنیادین ادارات اندیشه کنیم، به این موضوع که سازمان های ما بسیاری مواقع تحت فشار مافیای قدرتمند و فاسدی هستند که با هدف تحصیل منافع در صدد تخریب سیستم و ایجاد تغییرات در راستای منافع هستند. واکاوی علمی دلایل ادامه دار بودن مشکلات سازمانی ما، در حال حاضر به مراتب بیشتر از بسنده نمودن به نگرش سطحی در تغییرات افراد، می تواند راهگشا باشد و ضرورت دارد از سطحی نگری ها پرهیز و دقت ویژه ای در شناخت علمی سازمان ها صورت پذیرد.

* مشکلات امروز ادارات فقدان کادرسازیهای علمی، معضلات فرهنگی در سازمان از جمله تک روی ها و نبود برنامه و سازوکار عملی سازمانی، فقدان دوره های کاربردی برای توانمندسازی پرسنل، بسنده نمودن صرف به مستندسازی ها و بروکراسی پیچیده و کسالت بار اداری است و شهرداری قروه هم از این آسیب ها مصون نبوده و با فرافکنی نمی توان این موضوعات را فردی و شخصی جلوه داد و از مداقه علمی در بررسی آسیب ها غفلت نمود.

* موضوع دیگر و حائز اهمیت افرادی است که از طرف شورا به عنوان نامزد و واجد شرایط جهت تصدی پست شهرداری معرفی می گردند که لازم است متذکر شویم هرگونه تلاش برای معرفی افرادی که سابقه حضور در حوزه های مرتبط با مدیریت شهری نداشته اند، یک اشتباه محض بوده و ضرورت دارد از افرادی که صاحب تخصص و تجربه کافی در شناخت شهرداری هستند بهره برده شود. بدون شک اتکا به موضوعی کلیشه ای مانند صرف داشتن سابقه مدیریت برای افراد که در بسیاری از انتصابات به آن اشاره می گردد یک ساده انگاری است و به کارگیری مدیران با سوابق مدیریتی غیر مرتبط با مجموعه شهرداری از اساس اشتباه بوده و افراد معرفی شده در صورت نداشتن تجربه کافی در شناخت پیچیدگی های تخصصی و اداری و روندهای کاری نهاد شهرداری، در صورت انتخاب قطعاً با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد.

* موضوع دیگر اینکه از گروه ها و افرادی که به دنبال کسب منافع در اقتصاد پرسود زمین و مسکن، قصد نفوذ به درون شهرداری داشته یا درصدد کسب انواع رانت ها از جمله رانت های اقتصادی، اطلاعاتی و ... هستند در ستاد شهرداری نباید غفلت گردد. ویژگی این افراد این است که هرگونه موانع در مسیرشان قرار گیرد به هر طریقی تخریب می نمایند و به همین منظور لازم است که رسانه ها و فعالان مدنی به جای بسنده کردن به امیدواری سطحی به ایجاد تغییرات در مدیریت به منظور رفع مشکلات شهرداری، تلاش نمایند تا در نهادینه نمودن نقد علمی نهادها تلاش بیشتری نمایند و در روند تغییرات سازوکارهای عملی و متکی بر دانش سازمانی را ارائه نمایند.

و در پایان لازم است به پیچیدگی امر هم افزایی در سازمانداری اشاره نمائیم، یعنی پوشش منطقی فعالیت های سازمان های مختلف از سوی همدیگر و رعایت اصل نظارت دقیق بر فعالیت های شهرداری که توسط سازمان های دارای مسئولیت ماننده فرمانداری ها و دستگاه قضا باید صورت پذیرد و همچنین از موضوعات دیگر که حائز اهمیت است اقتدار و اشراف شورای اسلامی شهر است و ضرورت پرهیز از شکل گیری نگاه انتفاعی در رویکرد شوراها در تعامل و ارتباط با شهرداری و همچنین نفی تک روی ها و سایر مشکلاتی که طی سال ها در شوراها وجود داشته و بالتبع شهرداری ها را هم درگیر حواشی نموده است./

کد خبر 15528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha