در ترکیه عدالت وجود ندار؛ این ننگ را به مردم دنیا نشان دهید

سرویس ترکیه - در پی پروژه های تخریب مکان های تاریخی و فرهنگی کردها در ترکیه، حکومت ترکیه در حال ویران کردن بازارچه های تجاری مرکز شهر کردنشین بیتلیس است و مخالفان را مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت می کند.

به گزارش کردپرس، در ادامه پروژه تخریب محله های تاریخی و فرهنگی کردها در ترکیه، و همچنین اجبار به مهاجرت مردم از طریق تخریب بناها، و ایجاد پروژه های جدید عمرانی ساختگی، و پروژه های محلی که باعث فقر و تنگدستی و بیکاری و در نتیجه مهاجرت مردم محلی می شود، اکنون پروژه تخریب بازارچه های تجاری در محله های مرکزی شهر کردنشین بیتلیس در جریان است. با آغاز تخریب ساختمان های 700 محل کار در مرکز بیتلیس، به گفته مردم این منطقه به چیزی شبیه میدان جنگ مبدل شده است. این پروژه علیرغم حکم دادگاه مبنی بر غیر قانونی بودنش، با دستور مستقیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در شهر بیتلیس در حال اجرا است. نیروهای پلیس بیتلیس همچنین برای وادار کردن مردم به تمکین دربرابر این دستور، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت می کنند. گزارش زیر ترجمه ای از گزارش آژانس خبری بین النهرین درباره این پروژه تخریبی است.

در حدود 700 ساختمان تجاری در محله های آتاترک، دوریم، غازی بی، هرسان، و مشتاق بابا، با فرمان ریاست جمهوری در آوریل 2020 به عنوان مناطق در معرض تهدید بلایای طبیعی اعلام شدند و دستور بر تخلیه آنها صادر شد. پس از آن مردم به دادستانی شورای دولتی شکایت کردند و دادستانی نیز این قرار را به دلیل غیر قانونی بودن لغو کرد. پس از آن فرمانداری بیتلیس بر اساس قانون بلایای طبیعی شماره 6306، برنامه اقدام عملی 6A را درباره این ساختمان ها به اجرا گذاشت. اصناف و کسبه شهر برای لغو این برنامه به دادگاه اداری وان شکایت کردند. با این همه فرمانداری بیتلیس دستوور به تخلیه این ساختمان ها تا 30 جولای داد. 70 تن از مغازه داران و اصنافی که با این دستور مخلفت کردند در 13 آگوست بازداشت شده و پس از مدتی آزاد شدند.

به دلیل اجبار فرمانداری بیتلیس از چند روز گذشته تا کنون این 700 ساختمان در حال تخلیه هستند. مغازه داران و اصناف بیتلیس مجبور شده اند اجناس و لوازمی را که می توانند به انبارهای دیگری منتقل کنند و باقی وسیله ها را نیز به خریداران ضایعات بفروشند. مغازه داران می گویند هیچ گونه خطری آنها را تهدید نمی کند و این منطقه جزو مناطق سیل خیز نیست. آنها می گویند این منطقه که به سرعت در حال تخلیه اجباری است اکنون شبیه به میدان جنگ شده است. چیزی شبیه زمانی که روسیه در 3 مارس 1916 حمله کرده بود.

نوری یاماج یکی از کسبه که 45 سال است در این منطقه کار می کند به خبرنگار بین النهرین گفت: «اینجا هیچ وقت سیل نیامده است و چنین خطری وجود ندارد. نیروهای پلیس به زور وارد مغازه ها شده و اجناس مردم را به خیابان می اندازند.» یاماچ در حالی که نیروهای پلیس وسایلش را به خیابان پرتاب می کنند گریه کرد.

جزمی ایشیغ مردی که 20 سال سابقه کار در این منطقه را داشت گفت: «من نمی توانم وام هایی را که برای کار گرفته ام پرداخت کنم و اکنون که مغازه ام هم بسته می شود در آستانه ورشکستگی هستم. ده نفری که در مغازه ام کار می کنند هم گرسنه خواهند ماند.» او در ادامه با پرسیدن این که 700 مغازه ای که بسته شده به چه کسانی داده خواهد شد گفت: «در ترکیه عدالت وجود ندارد و ما هیچ انتظار دیگری از حکومت نداریم.»

مرد 75 ساله ای به نام شیرین اونوتوش که 50 سال است در این منطقه کار می کند گفت: «هزاران نفر به دلیل تخلیه و خراب شدن این مغازه ها توسط پلیس ترکیه، به فقر و نداری دچار خواهند شد.» او با مقایسه شهر با زمان اشغال روسیه در 3 مارس 1916 می گوید: «حتی در زمان حمله روس ها هم شهر به این وضعیت دچار نشده بود.»

نسیم اوسلو یکی از کسبه می گوید: «ما که نمی توانیم در برابر توپ و تانک نیروهای پلیس مقاومت کنیم. کسانی را که مردم را به این روز انداخته اند به خدا واگذار می کنیم. پلیس با حمله به این ساختمان ها از گاز اشک آور و و شلیک گلوله های پلاستیکی استفاده کرد. این هم کافی نبود، آنها با باتوم به جان مردم افتادند. حتی در سوریه هم این اتفاق ها نیافتاده!»

نسیم در ادامه از خبرنگار ها خواست که تصاویر این حملات را منتشر کنند و گفت: «اگر خبرنگار واقعی هستید تصویر این حمله را منتشر کنید و بگذارید همه این ننگ و کثافت را ببینند. نیروهای حکومت این همه مغازه را به زباله تبدیل کردند.»

از جمله محله هایی که در حال تخریب شدن هستند «بازارچه روسی» است که در سال 1994 ساخته شده است. این بازارچه 38 مغازه است. قطب الدین دوراخ یکی از کسبه این بازارچه گفت: «وحید کیلر نماینده حزب عدالت و توسعه به اصناف قود داده بود که تحت هیچ شرایطی قربانی این پروژه نخواهند شد. اما آنها به وعده هایشان وفا نکردند. حقوق مردم بیتلیس غصب شده است. آنها مناطق کردنشین را به عنوان انبار رای می بینند. آنها با شرف ما بازی می کنند.»

شهروند دیگری به نام حسین اورکو گفت: «در ابتدای پروژه آنها گفته بودند که این پروژه برای مرمت مکان های تاریخی بیتلیس است. با این همه بعد از مدتی همه جا را تخریب کردند و مردم را مجبور به مهاجرت کردند.»

کد خبر 15541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha