حمله ترکیه به شنگال جنایت علیه بشریت است/جامعه جهانی مثل همیشه کور و کر و لال است

سرویس ترکیه - فلکناز اوجا نماینده HDP حمله ترکیه به شنگال را جنایت بر علیه بشریت و ادامه راه داعش برای نابودی ایزدی ها دانست و پارتی و دولت عراق را به شراکت در این حملات متهم کرد.

فلکناز اوجا نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، در واکنش به حمله های اخیر ترکیه به شنگال، این حملات را جنایت علیه بشریت خواند و کسانی را که در مورد اقدامات ترکیه سکوت کرده اند به شراکت در این کشتارها متهم کرد.

جنگنده های ترکیه در 17 آگوست به بیمارستانی در روستای سکنیه در شنگال حمله هوایی کردند. در این حمله ، 8 تن از جمله 4 امدادگر جان خود را از دست دادند و دست کم 4 تن دیگر نیز زخمی شدند.

فلکناز اوجا نماینده HDP از باتمان، در گفتگو با MA با ارزیابی حملات روزافزون ترکیه علیه شنگال و همچنین تحولات افغانستان، گفت که «آنچه در شنگال و افغانستان اتفاق می افتد درگیری بین نیروهای دموکراتیک و آزادی خواه در خاورمیانه و نیروهای پلید دشمنی بر علیه زنان و بشریت است که در خط داعش و طالبان تجسم یافته اند.»

اوجا با بیان اینکه ترکیه در حال ادامه دادن همان نسل کشی ایزدی ها است که داعش با کشتار در شنگال آغاز کرده بود، گفت: «امروز ترکیه در تلاش است تا به طور وحشیانه ای باور ها و فرهنگی را نابود کند که داعش نتوانست در سال 2014 از بین ببرد. ترکیه که تا کنون 9 بار به شنگال حمله کرده است، با حمله به بیمارستان به طور رسمی اعلام کرد که به ظلم خود بر علیه مردم شنگال و ایزدی ها ادامه خواهد داد. این حمله وحشیانه، بر طبق قوانین بین المللی جنایت جنگی و همچنین جنایت علیه بشریت است. هدف ترکیه این است که از استقلال رای ایزدی ها در سرزمین خودشان جلوگیری شود. ائتلاف حاکم که سیاست های ضد کرد خود را روز به روز افزایش می دهد، نمی تواند حضور ایزدی ها را تحمل کند.»

اوجا افزود: «ایزدی ها با وجود 74 بار نسل کشی، هرگز زبان، فرهنگ و سرزمین خود را ترک نکردند. با این همه حزب حاکم ترکیه و باندهای مافیایی آن می خواهند ایزدی ها را به طور کامل از این سرزمین ها پاکسازی کنند. زیرا آنها دشمن این فرهنگ و مذهب هستد.»

این نماینده HDP با مسئول دانستن حزب دموکرات کردستان (پارتی/KDP) و دولت عراق به دلیل مشارکت با نیروهای ترکیه، گفت: «اگر حریم هوایی برای جت های ترکیه بسته بود، امروز بسیاری از غیرنظامی ها جان خود را از دست نداده بودند.»

اوجا با گفتن این که «ایزدی ها از زمان حمله داعش در سال 2014 تا کنون همیشه تنها بوده اند، و جنایت علیه بشریت توسط ترکیه در شنگال در برابر چشم جهانیان رخ داده است»، گفت: «تمام دنیا طبق معمول کور، کر و لال است. اروپا اقدامی جز ابراز نگرانی انجام نمی دهد. متأسفانه نقض حقوق بشر توسط کشورهایی مانند ترکیه، به دلیل منافعی چون توافقنامه پناهندگان و ارتباط اقتصادی با اروپا، باعث سکوت آنها در برابر جنایات جنگی می شود. ضروری است که افکار عمومی جهان و کشورهای اروپایی، به ویژه سازمان ملل متحد و سازمان های غیردولتی، در برابر آزار و کشتار روز افزون مردم ایزدی و شنگال، چشم پوشی نکنند و اقدامی قاطع برای احقاق عدالت انجام دهند. سکوت در برابر جنایت های ترکیه که طبق قوانین بین المللی جنایت جنگی محسوب می شود، به معنای شریک بودن در این کشتارها است. این وظیفه بشریت است که مقاومت تاریخی مردم ایزدی را به رسمیت شناخته و از تقاضای خودمختاری مردم شنگال حمایت کند.»

فلکناز اوجا در آخر با مقایسه وضعیت زنان افغانستان و شنگال گفت: «وضعیت در این دو جا شبیه هم است. زنان شنگال در برابر این بربریت مردانه که فقط کشتار و تجاوز می کند، گروه هایی ایجاد کرده و دفاع شخصی را آموختند و دربرابر اشغالگران مقاومت جانانه از خود نشان دادند.»

کد خبر 15621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha