کمک‌های مالی سازمان ملل متحد و نهادهای مرتبط با امور پناهندگان افزایش یابد

سرویس ترکیه - اردوغان در یک گفتگوی تلفنی با مرکل از سازمان ملل و نهادهای مرتبط با امور پناهندگان خواست کمک مالی بیشتری به این موضوع اختصاص داده و نقش فعال تری ایفا کنند.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در خصوص روابط دوجانبه، بحران مهاجرت، مسائل منطقه‌ای به ویژه تحولات افغانستان رایزنی کرد. او از سازمان ملل و نهادهای مرتبط با امور پناهجویان خواست کمک های بیشتری را به این موضوع اختصاص دهند و نقش فعال تری در این زمینه ایفا کنند.

بر اساس گزارش آناتولی، اردوغان با بیان اینکه ترکیه تحولات افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند، اظهار داشت: «در صورت ایجاد شرایط مناسب می‌توانیم در آینده نیز به مدیریت فرودگاه کابل ادامه دهیم؛ این امر به رفع نگرانی‌های همه طرف‌ها به ویژه جامعه بین‌المللی و مردم افغانستان کمک می‌کند.»

او تاکید کرد: «دولت جدیدی که در افغانستان تشکیل خواهد شد باید مورد تایید مردم افغانستان باشد، آغاز گفت‌وگو و مذاکرات صلح و امنیت بین طالبان و رهبران جمهوری افغانستان در کابل بسیار مهم است.»

اردوغان درباره بحران پناهجویان گفت: «جلوگیری از موج مهاجرت و فاجعه انسانی، ارسال کمک‌های فوری به افغانستان و کشورهای همسایه بسیار ضروری و حائز اهمیت است. به منظور کاهش فشار باید کمک‌های مالی سازمان ملل متحد و نهادهای مربوطه به ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزایش یابد و نقش فعال‌تری ایفا کنند.»

اردوغان خاطرنشان کرد: «اگر اقدامات لازم در افغانستان و ایران انجام نگیرد با موج جدید مهاجرت مواجه خواهیم شد. ترکیه به عنوان کشوری که در حال حاضر میزبان 5 میلیون پناهجو است، نمی‌تواند بار مهاجرت از افغانستان را متحمل شود.»

او با بیان اینکه در این زمینه با مقامات ایران مذاکره کرده و تدابیر خود را در مرز ایران افزایش داده‌اند، اظهار داشت: «اروپا وظایف مهمی برای حل و فصل مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها بر عهده دارد و باید در اسرع وقت قبل از تبدیل آن به یک بحران به این مسئله رسیدگی کند. خودداری از برآورده کردن انتظارات ترکیه توسط اتحادیه اروپا برای به روزرسانی مفاد توافق 18 مارس، بر توانایی همکاری در زمینه مهاجرت تأثیر منفی دارد.»

اردوغان همچنین با ذکر این موضوع که ترکیه بار میلیون‌ها پناهجوی سوری را بر دوش می‌کشد، گفت: «تحولات اخیر در افغانستان باعث نگرانی و افزایش حساسیت مردم شده است، تا زمان اجرای کامل مفاد توافق 18 مارس، اتحادیه اروپا نباید از ترکیه انتظاری داشته باشد.»

گفتنی است بر اساس درخواست ترکیه و تصمیم اتحادیه اروپا در ماه مارس گذشته، این سازمان قرار است علاوه بر 3 و نیم میلیارد یورویی که پیش از این برای اختصاص آن به ترکیه تصمیم گیری شده بود، بسته مالی دیگری را نیز به ترکیه اختصاص دهد. جدای از این دو بسته کمک مالی، اتحادیه اروپا در جولای امسال بسته مالی دیگری را برای کمک به ترکیه در عوض میزبانی از پناهجویان افغانستانی در نظر گرفت.

کد خبر 15697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha