حکومت ترکیه با استفاده از امکانات ناتو در سوریه و کردستان می جنگد/حملات ترکیه تهدیدی بزرگ علیه سرتاسر خاورمیانه است

سرویس سوریه - سخنگوی YPG در واکنش به حملات اخیر ترکیه به شنگال، آن را سوء استفاده ترکیه از امکانات ناتو دانست و گفت که ترکیه تهدیدی برای همه خاورمیانه است.

به گزارش کردپرس، نوری محمود سخنگوی یگان های مدافع خلق (YPG) در واکنش به حملات اخیر نیروهای نظامی ترکیه به شنگال و شمال شرق سوریه، و مناطق مختلف کردستان این حملات را حملاتی به هم پیوسته دانست و گفت که حکومت ترکیه با سوءاستفاده از امکانات ناتو در منطقه جنگ افروزی می کند. او سیاست جنگ افروزی ترکیه را تهدیدی برای همه کشورهای خاورمیانه دانست.

نوری محمود در مصاحبه با خبرگزاری فرات، در رابطه با حملات حکومت ترکیه به مناطق اقلیم کردستان، شنگال و شهبا در روزهای اخیر سخن گفت.

محمود با بیان این که خودمختاری کردها در کردستان سوریه دستاورد بزرگی برای آنهاست گفت: « دولت ترکیه که بر اساس شوونیسم و نژادپرستی ایجاد شده است، همیشه هویت، موجودیت و فرهنگ کردی را تهدیدی علیه خود دیده است، به همین دلیل به عفرین، شهبا، تل تمر، عین عیسی و شنگال که مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه را را برای خود الگو قرار داده‌اند، حمله می‌کند. ذهنیت و تفکر اسلام سیاسی که حکومت حزب عدالت و توسعه (AKP) در سال‌های اخیر بر اساس آن رفتار می‌کند، با ملی گرایی افراطی حزب حرکت ملی (MHP) یکی شده و بر این اساس سیاستی ایجاد کردند که به زیان مردم منطقه، ترکیه و نیروهای بین‌المللی است. این‌ حکومت پایبند هیچ کدام از معیارها، توافق‌ها و قوانین بین المللی نیست. [رجب طیب] اردوغان و [دولت] باغچه لی تلاش می‌کنند تا دیکتاتوری را حاکم کنند.»

محمود در رابطه با حملات اخیر حکومت ترکیه به اقلیم کردستان، شنگال و شمال شرق سوریه گفت: «ارتش ترکیه از اتحادیه اروپا و ناتو پشتیبانی و همکاری دریافت می‌کند. ترکیه از این امکانات علیه مردم منطقه که می‌خواهند به صورت شرافتمندانه، آزاد و دمکراتیک زندگی کنند، استفاده می‌کند. دولت ترکیه از نیروهای بین‌المللی در این رابطه سوء استفاده می‌کند.»

او گفت: «ترکیه برای انجام این کار نیز با استفاده از امکانات ناتو ارتشی از تبهکاران ایجاد کرده است. ترکیه با استفاده از امکانات ناتو از جبهه النصره و القاعده و اخوان المسلمین پشتیبانی می‌کند. حتی در افغانستان نیز انسان‌ها را از بین می‌برند. ترکیه با استفاده از این سیاست، نه فقط در ترکیه بلکه در حال تغییر دادن ساختار جمعیتی سرتاسر منطقه است.»

محمود در واکنش به سکوت نیروهای ضامن آتش بس در مقابل حملات ترکیه گفت: «ایالات متحده آمریکا، روسیه و کشورهای عضو ائتلاف، همچنین اعضای ناتو در مقابل حملات ترکیه سکوت کرده‌اند. حکومت AKP در حال اخاذی از کشورهای اروپایی است. ضعف حکومت‌های اروپایی و آمریکا سبب می‌شود تا در مقابل جنایات حکومت ترکیه سکوت کنند و از قوانین خود پیروی نکرده و در مقابل ترکیه حتی به پیمان‌ها و توافق های خود نیز پایبند نیستند.»

سخنگوی YPG ادامه داد: «شهادت سه زن در کوبانی، جان باختن فرمانده‌ی ما در تل تمر، حملات به شنگال و همچنین حملات در مسیر آلیفرو حملات نظامی به هم پیوسته ای هستند که با استفاده از نام ناتو انجام می‌شوند. دولت ترکیه همه این حملات را با نام ناتو انجام می‌دهد. کسانی که در کوبانی شهید شدند، سه زن غیر نظامی بودند. در عین عیسی کودکان شهید شدند، در زرگان و در تل تمر نیز همه حملات علیه غیرنظامی‌ها انجام می‌شود.»

محمود با بیان این که پس از نابودی داعش و پایان حضور نظامی آن در سوریه باید راه حلی سیاسی برای وضعیت سوریه پیدا می‌شد، گفت: «با وجود مذاکرات و دیدارها در ژنو، آستانه و سوچی تاکنون راه حلی پیدا نشده است. ما می‌بینیم که حل مسئله سوریه در سال‌های اخیر از دست مردم سوریه خارج شده و به دست حکومت AKP/MHP افتاده است. باندهای تبهکار آنها در مناطق اشغال شده با اردوغان دیدار کرده و به افکار عمومی و جامعه‌ بین‌المللی می‌گویند، ما آماده هستیم به لیبی و به ارمنستان برویم و ما آماده‌ایم به هر منطقه جنگی برویم و در آنجا بجنگیم.»

نوری محمود با اشاره به طرح امپرطوری نو عثمانی اردوغان گفت: «در مقابل چشم جهانیان در این منطقه خلافت عثمانی در حال تشکیل شدن است، به همین دلیل هیچ راه‌حلی پیدا نمی‌شود. در شمال و شرق سوریه اقوام کُرد، عرب، آسوری، چرکس، سریانی و دین‌های اسلام، مسیحی، ایزدی همه و همه در کنار هم زندگی می‌کنند. در میان جان باختگان حملات ترکیه، مردمی از هر زبان و آیینی وجود دارند. آیا بدون حضور مردم سوریه می‌توان به راه‌حلی دست یافت؟ دولت ترکیه و باندهای تبهکار، سوریه را از راه حل و چاره‌یابی دور می‌کنند. باید جوامع بین‌المللی این حقیقت را ببینند.»

او افزود: «حملات دولت ترکیه نه تنها بر شمال و شرق سوریه تاثیر می‌گذارد، بلکه این حملات سایر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اعمال و اقدامات ترکیه نه تنها برای روژاوا و شمال و شرق سوریه تهدید محسوب می‌شود، بلکه تهدیدی بزرگ علیه سرتاسر خاورمیانه است. این مسئله فقط مسئله‌ شمال و شرق سوریه نیست، بلکه مسئله‌ای بین‌المللی است.»

کد خبر 15758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha