ادعای لهستان پبرامون کسب رضایت ترکیه بدون تروریست خواندن کردها

سرویس جهان- مقامات لهستان ادعا کرده اند بدون این که بخواهند بر سر تروریست بودن کردهای سوریه با ترکیه هم نظر شوند، توانسته اند ترکیه را مجاب کنند به برنامه دفاعی کشورهای لهستان و بالتیک ناتو رای بدهد.

به گزارش کردپرس، ترکیه در جریان نشست 70 سالگی نهاد نظامی ناتو در روهای 3 و 4 دسامیر در لندن، کشورهای عضو را تهدید کرده بود که اگر آنها هم مثل ترکیه، نیروهای کرد سوریه را تروریست نخوانند به برنامه ناتو برای تقویت موضع دفاعی کشورهای حوزه بالتیک و لهستان رای نخواهد داد.

با این حال، طرح ناتو بدون مخالفت ترکیه به تصویب رسید و تقریبا هیچ کدام از اعضای ناتو نیروهای کرد سوریه را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی نکردند.

اکنون مقامات لهستان گفته اند آنها بودند که توانستند ترکیه را مجاب کنند به طرح مذکور که برای لهستان اهنیت حیاتی داشته رای بدهد.

مقامات لهستان به نشریه آر ام ایکس، یکی از رسانه های حوزه بالتیک گفته اند آنها توانسته اند ترکیه را راضی کنند با طرح دفاعی ناتو مخالفت نکند. آنها ادعا کرده اند آنها در مقابل رضایت ترکیه قولی به این کشور بابت تروریست خواندن نیروهای کرد نداده اند و حتی این مسئله را در نشست و تماس های مقامات دو کشور پیش از برگزاری نشست ناتو مطرح نکرده اند.

مقامات لهستان گفته اند سه بار تماس مستقیم و تلفنی میان مقامات ارشد دو کشور حتی در سطح روسای جمهور دو کشور قبل از نشست نهایی سران ناتو در لندن برگزار شد و آنها موفق شدند رضایت ترکیه را برای تصویب طرح مورد نظر لهستان در نشست ناتو دریافت کنند و در عین حال به خواسته ترکیه در مورد شناساندن نیروهای کرد سوریه به عنوان یک گروه تروریستی تن جامعه عمل نپوشانند.

مقامات لهستان می گویند استدلال آنها این بوده که اگر ترکیه به این طرح ناتو که تنها مخالف بالقوه آن آنکارا بوده ، رای بدهد پیامدهای مثبتی به دنبال خواهد داشت و اعضای ناتو از جمله لهستان هم در آینده رویکرد مشابهی در پیش خواهند گرفت و به طرح هایی که منافع ترکیه را در پی دارد رای مثبت خواهند داد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 159060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha