مخالفت اقلیت های عراق با برگزاری سرشماری عمومی در کشور

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نماینده مسیحی پارلمان کردستان ضمن تاکید بر مخالفت اقلیت های عراق با برگزاری سرشماری عمومی در مقطع کنونی در کشور گفت که این اقدام موجب حذف بسیاری از اقلیت قومی در عراق می شود.

به گزارش کردپرس، روبینا تیاری در گفتگو با سایت رسمی حزب دمکرات کردستان (پارتی) گفت که اقلیت های عراقی و به ویژه کلدانی، مسیحی، آشوری و سریانی با برگزاری سرشماری در عراق و در مقطع کنونی مخالف هستند.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن قرار است که در سال 2020 میلادی در سرتاسر عراق و اقلیم کردستان برگزار شود.

نماینده مسیحیان در پارلمان کردستان افزود که وضعیت عراق در حال حاضر برای برگزاری سرشماری مناسب نیست، زیرا شمار بسیاری از اقلیت های قومی و دینی این کشور، به دلیل جنگ داعش، آواره بوده در محل سکونت واقعی خود حضور ندارند و اطلاعات آن ها به عنوان ساکنین این مناطق ثبت نمی شود و سرشماری باید پس از بازگشت همه آوارگان به محل سکونت خود برگزار شود.

وی هشدار داد که برگزرای سرشماری عمومی در عراق، آن هم در حالی شمار بسیاری از شهروندان این کشور آواره هستند، موجب حذف اقلیت های آواره و آسیب به آینده آنان در عراق می شود.

روبینا تیاری همچنین تاکید کرد که اگر سرشماری عمومی در این مقطع برگزار شود، نمایندگان اقلیت های دینی و قومی عراق، در مجلس عراق و پارلمان کردستان به مخالفت با آن برخواهند خواست، زیرا اقلیت ها امکان بازگشت به مناطق محل سکونت خود برای شرکت در سرشماری را ندارند.

لازم به ذکر است که آخرین سرشماری عمومی در عراق در سال 1997 میلادی انجام شده و نشان داد که جمعیت این کشور به استثنای استان های اقلیم کردستان نزدیک به 19 میلیون نفر است در حالی که مسئولان اقلیم نیز در آن هنگام جمعیت استان های آن را سه میلیون نفر برآورد کردند.

کد خبر 159542

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha