زمینه برای بازگشایی مدارس در اول مهر ماه فراهم نیست

سرویس کردستان - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستانگفت: امکان تشکیل کلاس و آموزش حضوری دانش آموزان در اول مهر ماه بسیار ضعیف بوده و با توجه به شرایط موجود، زمینه برای بازگشایی حضوری مدارس فراهم نیست.

به گزارش کُرد پرس، افشین خوشگوار در دومین نشست کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر 1400 استان کردستان، اظهار کرد: مهمترین هدف کارگروه این است که مدارس تمهید مقدمات کامل و با کم ترین آسیب و مشکل بازگشایی و آموزش دانش آموزان آغاز شود.

وی با اشاره به شرایط حاکم، همه گیری و شیوع سویه های جدید کرونا در سطح جهان، امکان تشکیل کلاس و آموزش حضوری دانش آموزان در اول مهر ماه را دور از ذهن دانست و با بیان اینکه با این شرایط بازگشایی حضوری فراهم نیست، افزود: ضرورت دارد، اهداف و سیاست ها را با قدرت و حساسیت پیش برده و عملیاتی کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه مهم ترین اقدام کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر، آموزش و ارتقای سواد سلامت است؛ بر پیگیری سیاست های سلامت محور تاکید و ادامه داد: ایجاد سلامت جسمی، روحی و روانی ، اصل اول نیروی انسانی و سازمان است .

خوشگوار در ادامه گزارشی از واکسیناسیون فرهنگیان ارائه کرد و با بیان اینکه در مرحله اول واکسیناسیون بیش از 19 هزار نفر از فرهنگیان دُز اول واکسن را در مراکز تخصصی آموزش و پرورش دریافت کرده اند، یادآور شد: با احتساب 10 درصد تزریق واکسن فرهنگیان خارج از مراکز تجمیعی در مجموع 94 درصد از فرهنگیان استان در مرحله اول واکسیناسیون اقدام به تزریق واکسن کرده اند.

وی بیان کرد: از امروز شنبه ششم شهریور ماه 1400 مرحله دوم واکسیناسیون فرهنگیان در 16 مرکز اختصاصی آغاز و تا 22 شهریور عملیاتی می شود.

رئیس کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر استان در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر اینکه نباید از موضوع سرویس بهداشتی و بهداشت محیط مدارس غافل شد، گفت: از 470 مدرسه شناسایی شده که سرویس های بهداشتی آنها نیاز به بهسازی و بازسازی دارد، تعداد 209 مدرسه انجام و 261 مدرسه در دست اقدام است.

خوشگوار همچنین نظارت و ارزیابی بر اقدامات را مهم دانست و با بیان اینکه برنامه ای که نظارت و ارزیابی نداشته باشد ابتر است، بر اجرای برنامه نظارتی قبل، حین و بعد از اجرای اقدامات تاکید کرد و اظهار کرد: نظارت قبل از اجرا، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: ضرورت دارد برنامه های کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر علاوه بر بازه زمانی قبل از بازگشایی مدارس، در طول سال تحصیلی نیز مورد توجه قرار گرفته و در دستور پیگیری باشد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به بیان اقدامات و فعالیت های کارگروه سلامت و امور بهداشتی ستاد پروژه مهر پرداخت و گزارشی از اهم مصوبات جلسه قبلی را ارائه کرد.

نادر منصوری بیان کرد: برگزاری کارگاه برای نیروهای خدماتی به منظور آشنایی با نحوه گندزدایی و ضدعفونی کردن مدارس، تدوین و ارسال چک لیست ارزیابی کارگروه سلامت و امور بهداشتی، اقدام جهت بر طرف نمودن نواقص جزئی و قابل رفع مدارس در خصوص سرویس های بهداشتی، روشویی و آبخوری های مدارس، برنامه ریزی در خصوص فضاسازی محیطی و شعار نویسی با استفاده از موضوعات سلامت محور، تاکید برکنترل وضعیت آب شرب مدارس به ویژه مدارس روستایی، تلاش در جهت پایین آمدن نرم کلاسی و تراکم دانش آموزی از مهمترین اقدامات و فعالیت های کارگروه سلامت و امور بهداشتی ستاد پروژه مهر پرداخت.

وی از برگزاری دوره ضمن خدمت بیماری های انگلی و راه های مقابله با آن برای مراقبین سلامت خبر داد و ادامه داد: تغییر دوره مراقبین سلامت به سایر رشته ها ممنوع است.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: با توجه به ضرورت آموزش امور اولیه بهداشتی و اهتمام بایسته در جهت ارتقای سواد سلامت و اصلاح سبک زندگی دانش آموزان و خانواده های آنان، جذب نیروی مراقب سلامت در مدارس غیرانتفاعی حداقل شش ساعت در هفته مورد تاکید است .

منصوری از تنظیم پرسشنامه الکترونیکی مرتبط با وضعیت فضاهای بهداشتی مدارس و تکمیل توسط مدیران مدارس جهت جمع آوری اطلاعات خبر داد و گفت: تعداد دو هزار و 312 مدرسه پرسشنامه الکترونیکی وضعیت سرویس های بهداشتی را پر کرده اند.

وی در پایان به بیان انتظارت معاونت تربیت بدنی و سلامت و کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر پرداخت و بکارگیری مراقب سلامت در مدارس غیرانتفاعی، انتصاب کارشناس سلامت مستقل در ادارات آموزش و پرورش شهرستان های تابعه، بررسی شاخص های کارگروه در صورت بازدید اعضای پروژه مهر از مدارس و جذب اعتبار مالی از اهم این موارد بود.

کد خبر 16007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha