برگزاری کارگاه تخصصی پست مدرنیسم در ادبیات داستانی در ایلام

سرویس ایلام - با هدف آشنایی شاعران و نویسندگان استان، کارگاه تخصصی پست مدرنیسم در ادبیات داستانی با تکیه بر رمان سلاخ خانه شماره پنج با حضور استاد نوشین پاکزاد عضو هیئت علمی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در این نشست ابتدا محمدعلي قاسمي رییس حوزه هنری استان ایلام با اشاره به ضرورت و اهمیت مباحث نظری در خصوص ادبیات داستانی، اظهار داشت: یکی از مسائل و موضوعات مهم ادبیات امروز، اشراف و آگاهی نویسنده نسبت به جریانات ادبی دنیای معاصر است. از آنجایی که موضوع پست‌ مدرنیسم در شعر و داستان یکی از مباحثی است که منتقدان، شاعران و نویسندگان همواره به آن توجه دارند و از طرفی درک این مبحث برای خوانندگان همواره مبهم و انتزاعی است، لذا نیاز است که توجه به این موضوع با پیاده سازی در یک متن ادبی، نمود عینی و قابل ملموسی به خود بگیرد.

قاسمی در ادامه گفت: قرائت های متنوع و متفاوتی که از پست مدرنیسم توسط اندیشمندان و متفکران ارائه شده است بر ابهام افزایی این موضوع بیش از پیش افزوده است. بر این اساس حوزه هنری بر آن است تا با برگزاری چنین جلسات و کارگاه هایی، زمینه آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان و علاقه مندان به هنر و ادبیات را فراهم نماید.

در ادامه خانم نوشین پاکزاد عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به یک تعریف کلی از پست مدرنیسم به مثالی از واتسلاو هاول اشاره کرد و سپس به بررسی عناصر پست مدرن در رمان سلاخ خانه شماره پنج پرداخت. و ویژگی ژانری اولین خصوصیت پست مدرن این اثر قلمداد شد و سپس خصوصیات شخصیت پردازی رمان مورد بحث قرار گرفت.

خانم پاکزاد با اشاره به مفهوم فراداستان، درباره واژگونی رمزگان ادبی در آثار پست مدرن و وجود چند صدایی در این آثار و دیالوگ مستقیم نویسنده با خواننده پرداخت و توضیح داد با توجه به ناپایداری تاریخ و واقعیت در دوران پست مدرن، رمان به شیوه فراداستان، قطعیت نوشتار خود را به ثبات می رساند.

او مفاهیم بینامتنیت و تقلید طنزگونه را از دیگر خصوصیات آثار پست مدرن قلمداد کرد که با تکثر گفتمانی و تقلید از آثار گذشته همراه است و باعث متلاشی شدن محوریت روایت و ایجاد خرده روایت های بسیاری در اثر می شود.

وی با اشاره به این موضوع که رمان پست مدرن آنتالوژیک است و پرسش های هستی شناسانه درباره وضعیت انسان در این دنیا مطرح می کند، گفت: برخلاف رمان های مدرن که اهمیت بالایی برای شناخت شناسی یا اپیستمولوژی قائل بودند، کلان روایت های شناخت شناسانه زیر سوال رفتند و جای خود را به نگاه آنتالوژیک دادند تا نشان دهند دستاوردهای بشری تنها خرده روایت هایی متکثر با اهمیت بسیار تقلیل یافته هستند.

وی افزود: شیزوفرنی در مقابل پارانویا از راه های درک جهان در آثار پست مدرن است که در آن گسستگی محض و بی مرزی بین واقعیت و خیال جاری است و رابطه دال و مدلول دچار انفصال شده است و زمان بی معناست.

مفهوم زمان دیگر ویژگی بود که مورد بحث قرار گرفت. این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: زمان در رمان های مدرن به واسطه استفاده از جریان سیال ذهن، عنصر اصلی بوده، جای خود را به مفهوم فضا داده است. در داستان پست مدرن، فضا، جاگذاری و گستردگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

کد خبر 16208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha