اجرای دشوار توافق نامه شنگال

سرویس جهان- موسسه جیمز تاون با اشاره به تلاش گروه های مختلف برای حفظ تسلط بر شنگال، احتمال اجرای کامل توافق بر سر کنترل دولت مرکزی عراق بر منطقه شنگال را دشوار دانست.

به گزارش کردپرس، موسسه جیمز تاون در تحلیلی به بررسی توافق دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان عراق بر سر آینده منطقه ایزدی نشین شنگال در اقلیم کردستان پرداخته است. در این تحلیل اشاره شده که عوامل مختلف و بازیگران با منافع متضاد در آینده این توافق تاثیر دارند اما به هر حال، اجرای تمام و کمال توافق مشکل به نظر می رسد.

از نظر موسسه جیمز تاون، ترکیه از دیگران نسبت به اجرای این توافق خرسندتر است زیرا بر اساس این توافق، نیروهای پ.ک.ک و نیروهای نزدیک به آن کنترل شنگال را از دست می دهند و با توجه به این که ترکیه پ.ک.ک را تهدیدی برای موجودیت خود می داند خروج آن از شنگال به نفع آنکارا خواهد بود.

این نشریه اشاره کرده است اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003 باعث شد حزب حاکم دموکرات کردستان عراق بر این منطقه تسلط پیدا کند اما حمله داعش به شنگال در سال 2014 و اهمال نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان و نیروهای وابسته به دموکرات در مقابل حمله داعش به ایزدیها، و در مقابل حمایت پ.ک.ک از ایزدیها در مقابل داعش باعث کاهش شدید نفوذ اربیل و حزب دموکرات کردستان عراق در شنگال شد اما حمایت پ.ک.ک از ایزدیهای این منطقه پایگاه این گروه معارض کردی در ترکیه را در شنگال محکم تر کرد.

نشریه جیمز تاون موضع دولت تازه آمریکا به رهبری جو بایدن را در مورد توافق نامه شنگال مهم ارزیابی کرده است اما تاکید کرده است با توجه به این که این توافق منافع برخی بازیگران در این منطقه را به خطر انداخته و نفوذ آنها را کاهش می دهد و از طرفی شنگال یک مطقه استراتژیک میان عراق و سوریه است اجرای کامل توافق دشوار به نظر می رسد.

کد خبر 1628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha