مذاکرات عراق و ترکیه درباره افتتاح یک پایانه مرزی جدید بین دو کشور

سرویس عراق و اقلیم کردستان – مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد با فؤاد حسین همتای عراقی اش درباره آغاز به کار مرز اواکوی بین دو کشور گفتگو کرده است. اما تأکید کرد اقدام مذکور بدون "غافلگیر کردن اربیل یا بغداد" انجام خواهد شد.

به گزارش کرد پرس به نقل از روداو عربی، مرز کوراوا که ترکیه را مستقیما به عراق وصل می کند در پی حوادث پس از برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان در سپتامبر 2017 به وجود آمده بود و با مرز ابراهیم خلیل 13 کیلومتر فاصله دارد.

چاووش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی اش در آنکارا گفته بود: درباره اقدامات لازم توسط ترکیه برای آغاز به کار مرز کوراوا اواکوی – فیشخابور و به ویژه مذاکرات درباره این موضوع بین بغداد، اربیل و ترکیه بدون نادیده گرفتن هیچ کدام از طرف ها، ارزیابی هایی انجام دادیم.

وزیر امور خارجه ترکیه بر اهمیت آغاز به کار این گذرگاه مرزی برای تبدیل عراق به یک مرز منطقه ای و تقویت تجارت بین اربیل، بغداد و ترکیه تأکید و خاطرنشان کرد: حجم تبادل تجاری بین دو کشور در حال حاضر 17 میلیارد دلار است و هدف ما آن است که این حجم به 20 میلیارد دلار برسد.

در سال 2017 و به دنبال تهدید ترکیه به بستن مرز ابراهیم خلیل بین ترکیه و اقلیم کردستان، بینالی یلدرم نخست وزیر وقت ترکیه اعلام کرد پیشنهاد باز شدن مرز کوراوا را مطرح کرده اند و منتظر پاسخ طرف عراقی در این باره هستند.

کد خبر 1630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha