تحلیل روزنامه ایرلندی از اختلافات رهبران اتحادیه میهنی

سرویس جهان- روزنامه آیریش تایمز اختلافات میان دو رئیس مشترک حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را نمونه ای از قدرت طلبی شخصی درمیان احزاب کرد دانست که منافعی برای برخی کشورها مانند ترکیه دارد.

به گزارش کردپرس، تنش های دو ماه گذشته در حزب اتحادیه میهنی در کردستان عراق بازتاب های زیادی داشته و در برخی از رسان ههای معتبر جهان نیز به این مسئله پرداخته شده است.

روزنامه آیریش تایمز ایرلند که بیش از 150 سال از انتشار آن می گذرد گزارشی در مورد ریشه های تنش در میان بافل طالبانی و لاهور شیخ جنگی، رهبران اتحادیه میهنی منتشر کرده است.

این روزنامه در ابتدای گزارش با اشاره به مشکلات فراوان کردهای عراق از بی آبی و بی برقی گرفته تا فقر و تنگ دستی، خطاب به رهبران کرد عراق بویژه این دو مقام ارشد در حزب اتحادیه میهنی نوشته است به جای این که افراد در اقلیم کردستان بر سر قدرت با هم رقابت کنند می بایست به خاطر این مردم به گریه می افتادند.

آیریش تایمز فوت جلال طالبانی رهبر فقید این حزب و عدم هدایت آن توسط یک رهبر مقتدر و کاریزماتیک را علت بوجود آمدن تنش های اخیر دانسته است.

رناد منصور، پژوهشگر مسائل عراق در موسسه چتم هاوس درباره ریشه تنش ها میان بافل طالبانی و لاهور شیخ جنگی به این روزنامه گفته است هر کدام از آنها خواهان قدرت بیشتری بود اما خیلی ها از این که این مسئله باید پشت درهای بسته حل می شد نه این که به صورتی گسترده آشکار شد شگفت زده شدند.

آیریش تایمز جلال طالبانی را شخصیتی تکرارنشدنی در اتحادیه میهنی توصیف کرده است زیرا به نوشته این نشریه، او قدرت حل مسائل را از طریق مذاکره با هر جریان و طرفی را داشت و از این طریق مانع از بروز مشکلاتی شبیه به تنش های اخیر می شد.

این روزنامه ایرلندی درباره پیامدهای تنش های اخیر و کناره گرفتن موقتی لاهور طالبانی از قدرت نوشت: این مسئله باعث شده است که بافل طالبانی و قباد طالبانی، پسران جلال طالبانی، رهبر فقید اتحادیه میهنی هرچه بیشتر به حزب دموکرات کردستان عراق که رقیب آنها محسوب می شود نزدیک تر شوند.

این نشریه ترکیه را از جمله طرف هایی دانسته است که از تشدید تنش در اتحادیه میهین و کنار رفتن لاهور طالبانی سود می برد.

کد خبر 16300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha