شنگال در میان توافق و زخمی همیشگی/ لطیف نیروه یی

سرویس عراق و اقلیم کردستان- "لازم است که مشکلات شنگال بنا به پروژه و طرحی که از سوی خود ایزدی ها تهیه و تدوین شده و موجبات  رضایت همه طیف های ایزدی را فراهم می آورد، حل شود."

به گزارش کردپرس، لطیف نیروه یی عضو شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان، در نوشتاری که در سایت خبری و تحلیلی شارپرس منتشر شده؛ به بررسی مشکلات کنونی شنگال و توافق اخیر اربیل و بغداد بر سر عادی سازی وضعیت آن، پرداخته است.

در این نوشتار آمده:" همان طور که مشکل شنگال در درجه اول به عنوان مشکل اصلی ایزدی ها محسوب می شود، باید به این حقیقت نیز اشاره کنیم که حل این مشکل نیز بدون مشارکت همه طیف های ایزدی این شهر محقق نمی شود.

به همین دلیل به نظر نمی رسد که اهداف توافق میان اربیل و بغداد بر شنگال، بتواند بدون تفاهم و توافق میان طیف های مختلف ایزدی ها، به صورت موفقیت آمیز محقق شود. زیرا ایزدی ها پس از حمله داعش به شنگال و وقوع نسل کشی به 5 طیف مختلف تقسیم شده اند که هر یک ایدئولوژی، برنامه و تفکر مختص به خود را برای حل مشکلات شنگال و تعیین سرنوشت آینده این شهر دارند.

بنابر این لازم است که مشکلات شنگال بنا به پروژه و طرحی که از سوی خود ایزدی ها تهیه و تدوین شده و موجبات رضایت همه طیف های ایزدی را فراهم آورد، حل شده و این طرح مانند چتری برای گردهم آوردن همه ایزدی ها عمل کند.

به جز این هر پروژه و طرحی که بدون مشارکت همه طی های مختلف شنگال اجرایی شود، بیشتر توافقی سیاسی و به مثابه تحمیل اراده بخشی از ایزدی ها بر سر دیگر طیف های آنان خواهد بود، چنین اقدامی نیز نه تنها مرهمی برای زخم های شنگال و راه حلی اساسی برای مشکلات آن نیست، بلکه موجب پراکندگی و تفرقه میان ایزدی ها می شود، زیرا چنین راه هایی پیشتر نیز دو بار امتحان شده و به شکست انجامیده است."

کد خبر 1638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha