بشریت در برابر ایزدی ها مسئول است/پارتی با سکوتش شریک جنایت ترکیه در شنگال است

سرویس ترکیه - مصطفی قاراسو، عضو شورای رهبری PKK پارتی را به دلیل سکوت خود در برابر حملات ترکیه به شنگال، مسئول دانست.

به گزارش کردپرس، مصطفی قاراسو، عضو شورای رهبری کنگره جوامع کرد (KCK) گفت جهان در برابر ایزدی ها مسئول است. او همچنین با انتقاد از سکوت پارتی در برابر حملات ترکیه، آن را نشانه شراکت پارتی با حکومت ترکیه دانست.

بر اساس گزارش فرات، مصطفی قاراسو با شرکت در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به حملات اخیر نیروهای نظامی ترکیه به شنگال گفت: «حملات ترکیه به شنگال تازگی ندارد. ترکیه بارها به شنگال حمله کرده است اما نه حکومت عراق و نه اقلیم کردستان و پارتی، و نه حتی آمریکا که کنترل هوایی عراق را در دست دارد، به این حملات اعتراضی نکرده اند. برای همین این حمله ها دارند عادی سازی می شوند. حکومت ترکیه با اهداف چندگانه ای این حمله ها را بر علیه ایزدی ها انجام می دهد. عدم اعتراض و سکوت پارتی در برابر این حملات وضعیت را بسیار جدی تر می کند.»

او درباره موضع پارتی در برابر شنگال گفت: «پارتی ایزدی هایی را که اوجالان را دوست دارند، به عنوان نیروی غیر قانونی نام می برد. نیروهای دفاع از خود ایزدی ها که توسط نیروهای مدافع خلق و یگان های زنان (YJA star) آموزش دیده اند مگر چه کرده اند جز نجات شنگال از دست داعش. اما پارتی با آنها سر دشمنی دارد. ده ها هزار ایزدی در اردوگاه های تحت کنترل پارتی هستند و پارتی مانع بازگشت آنها به سرزمینشان می شود. پارتی با ایزدی ها دشمنی می کند و آنها را به بهانه حضور نیروهای PKK به دست ترکیه می سپارد. حکومت ترکیه هم می گوید ما به کُردها و ایزدی ها حمله نمی کنیم فقط به PKK حمله می کنیم. این که پارتی در برابر حملات ترکیه به غیر نظامیان ایزدی سکوت کرده، او را شریک جنایت ترکیه می کند. اگر شریک نباشد در برابر این حمله ها ایستادگی می کند.»

قاراسو با بیان این که همه جهان در برابر ایزدی ها مسئول است گفت: «بشریت در برابر ایزدی ها مسئول است. در برابر چشم بشریت مردم ایزدی قتل عام شدند. 5 هزار زن ایزدی همچنان اسیر هستند. چرا اخبار درباره این ها چیزی نمی گویند؟ اگر 5 هزار زن آلمانی یا بریتانیایی یا آمریکایی توسط داعش یا هر گروه دیگری اسیر می شد، این موضوع به صدر اخبار نمی رفت؟ وقتی پای ایزدی ها به میان می آید کردها و بقیه باید سکوت کنند؟»

او درباه بحران پناهجویان افغانستانی پس از به قدرت رسیدن طالبان گفت: «مسلما پناهجویان خواهند آمد و حکومت ترکیه باز هم از این پناهجویان برای رسیدن به اهداف خودش استفاده خواهد کرد. باز هم آنها را به عنوان اهرم فشاری بر غرب استفاده خواهد کرد. پناهجویانی را که آمدند در کجا اسکان خواهد داد؟ احتمالا در کردستان اسکان خواهد داد. ما مخالف کمک به پناهجویان نیستیم اما نباید پناهجویان افغانستانی در تغییر ساختار جمعیتی منطقه مورد استفاده قرار گیرند. ما در برابر این می ایستیم.»

قاراسو همچنین با اشاره به کارزار «هنگامه آزادی» که یک سال است از سوی کردها در ترکیه به راه افتاده است گفت: «ما در تلاشیم تا این کارزار را تقویت کرده و به انزوای اجباری عبدالله اوجالان پایان دهیم. آزادی اوجالان تنها مسئله مردم کرد و خاورمیانه نیست، بلکه مسئله ای جهانی است.»

کد خبر 16546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha