مهاباد با طرح یک همایش ملی برای جذب سرمایه گذاران پیشقدم می شود

سرویس آذربایجان غربی- پس از سرنوشت عجیب «نخستین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان غربی» در سال ٩٨ که اصلا به برگزاری هم نرسید! اینبار مهاباد پیشقدم شده تا «همایش ملی جذب سرمایه‌گذار» در این شهرستان را برگزار کند تا چرخ سرمایه گذاری در این شهرستان با شتاب بیشتری بچرخد.

به گزارش کردپرس، جذب سرمایه گذار، یعنی تولید و رونق بیشتر. کاهش فقر، آسیب های اجتماعی، تامین رفاه و دستیابی به توسعه پایدار، که همه در گرو جذب سرمایه گذاری سالم و مطمئن حاصل می شود، اما متاسفانه روند حمایت از سرمایه گذاری در دستگاه های اجرائی آذربایجان غربی با وجود قوانین حمایتی و تاکیدات لازم مطلوب نیست.

مارپیچ بروکراسی دامنگیر دستگاه های اجرایی و اداری استان شده و سرمایه گذاران را فراری می دهد. در این بین هم بوده اند سرمایه گذارانی که به بهانه سرمایه گذاری اراضی و منابع مالی را چپاول کرده و رفته اند. اما تلاش ها برای جذب سرمایه گذار مطمئن همچنان ادامه دارد. چرا که بیشتر واحدهای تولیدی آذربایجان غربی با مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، تهیه مواد اولیه، تحریم ها، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی و بانکی، بیمه‌ و پایین آمدن سطح درآمد روبه رو هستند و همین باعث شده، بخشی از واحدهای تولیدی این استان دچار رکود و تعطیلی شوند و یا در وضعیت نیمه تعطیلی سرگردان بمانند.

بر اساس اعلام صمت آذربایجان‌غربی، در این استان یک‌ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد ولی تنها ۸۵۵ مورد از این تعداد فعال است.

وابستگی تولیدکنندگان به منابع بانکی و نبود سرمایه گذار مستقل

بیش از ۹۰ درصد اقتصاد واحدهای تولیدی آذربایجان غربی هم وابسته به منابع بانکی است و مسئولان مربوطه در استان همچنان در تلاش اند تا جهت رفع موانع سرمایه گذاری و بهبود شاخص های توسعه استان اقدام کنند، اما راهکار آنها هر بار در عدم توانایی برای جذب سرمایه گذار، درخواست همکاری از بانک های عامل و ارائه تسهیلات گران قیمت با سودهای کلان بانکی بوده است و در این فضا که سودهای بانکی بیش از نرخ تورم است، توانایی رقابت از بین می رود و کار واحدهای تولیدی دوباره لنگ می شود!

به گفته استاندار آذربایجان غربی؛ برخی از واحدهای تولیدی سطح استان حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال بدهی به بانک های مختلف دارند و روند فعال سازی آن بسیار پیچیده بوده که احیای دوباره آن مشکلات بیشتری نیز به دنبال خواهد داشت زیرا تزریق نقدینگی به این واحدها تنها بدهی آنها را افزایش خواهد داد.

از این رو بارها جذب سرمایه گذار برای کاهش وابستگی واحدهای تولیدی به تسهیلات و منابع بانکی مطرح شده است.

نخستین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان غربی پر کشید

در این راستا آذربایجان غربی برای حمایت از واحدهای تولیدی- صنعتی و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، طرح برگزاری «نخستین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان غربی» را در سال ٩٨ عنوان کرد.

این همایش قرار بود در روزهای ۱۰ و ۱۱ مهرماه، با حضور اعضا هیات دولت، تجار و فعالین اقتصادی داخل و خارج از کشور، سرمايه‌گذاران ايرانی مقيم خارج از کشور، سرمايه‌گذاران داخلی و خارجی و در پانل های تخصصی حوزه معدن ، کشاورزی، عمران شهری، صنعت و گردشگری برگزار شود، اما در سکوت کامل رسانه های خبری این رویداد محو شد.

تنها چیزی که در سایت همایش بین المللی سرمایه گذاری آذربایجان غربی باقی ماند یک تیتر با این عنوان بود که؛ «این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد». همایشی که هیچ نتیجه ایی از آن در رسانه ها منعکس نشد و شاید تنها یک تبلیغ بود!

فرصتهای که این همایش در نظر داشت در آن به معرفی پروژه های نیمه تمام و راکد نیازمند تأمین مالی استان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی بپردازد هم با عدم برگزاری همایش سوخت و آرشیو شد.

با گذشت ٢ سال از این رویداد آرشیوی! واحدهای تولیدی استان همچنان در گلاویز با بدهی های بانکی اند و انتظار حمایت دارند تا شاید چرخ تولید در این استان کمی بهتر بچرخد! اما اخیرا اعلام شد که ٢٠٠ واحد تولیدی به دلیل فرسودگی بیش از حد قابلیت احیا را دیگر از دست داده اند.

مهاباد برای جذب سرمایه گذار در سطح ملی پیشقدم شد

در این وضعیت، اینبار مهاباد پیشقدم شده تا یک همایش ملی جهت جذب سرمایه گذار با هدف معرفی ظرفیت‌های این شهرستان را با عنوان "همایش ملی جذب سرمایه‌گذار" برگزار کند.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه مهاباد امروز در جلسه سرمایه گذاری این شهرستان گفت: مهاباد با توجه به شرایط و دارا بودن زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه در بخش‌های مختلف نیاز به معرفی و شناساندن پتانسیل های موجود به سرمایه گذاران دارد و در قالب برگزاری همایش جذب سرمایه گذار، تلاش می کنیم تمام پتانسیل های موجود در قالب بسته های پیشنهادی در زمینه های مختلف به سرمایه گذاران سراسر کشور ارایه شود تا بتوان با جذب این افراد زمینه و توسعه شهرستان رونق دوباره به خود بگیرد.

به گفته خشایار صنعتی؛ در بخش صنایع پایین دستی کشاورزی و باغداری، بخش معادن، صنعت و گردشگری ظرفیت های بسیار قابل توجهی در سطح شهرستان وجود دارد که به طور مطلوب تاکنون ارایه و معرفی نشده است.

قابی کوچک از ظرفیت های مهاباد در جذب سرمایه گذار

شهرک صنعتی مهاباد دارای ۱۱۶ فقره قرارداد واگذاری زمین صنعتی به سرمایه گذاران عرصه صنعتی و تولیدی بوده و ۷۳ واحد تولیدی آن به صورت فعال و نیمه فعال در آن مشغول به فعالیت هستند و بر اساس گزارش های موجود طی سال گذشته ٩ واحد غیرفعال مهاباد به چرخه تولید بازگشته و دوباره فعال شدند.

در بخش پتروشیمی نیز مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان یکی از فعال‌ترین مجتمع های کشوری این حوزه در تولید از مرز ظرفیت اسمی خود نیز فراتر رفته و روزانه در این مجموعه بیش از 1 هزار و 300 تن محصول تولید می‌شود که 30 درصد بالاتر از ظرفیت تعریفی مجموعه است.

به گفته مدیر این مجموعه؛ حدود 92 درصد از تولیدات مجموعه پتروشیمی مهاباد صادر می‌شود که مقصد اصلی آن کشور چین و برخی کشورهای اروپایی است، مابقی تولیدات این مجتمع نیز در داخل کشور جهت تأمین مواد خام کارخانجات و صنایع پایین دستی پتروشیمی‌‌ها مصرف می‌شود.

سال گذشته هم عنوان شد؛ با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریالی خط جدید وان- هگزن به عنوان صنایع پایین دستی در پتروشیمی مهاباد راه اندازی می شود. استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه زیرساخت های صنعت پتروشیمی در استان ایجاد شده و بهره وری کامل از آن در دستور کار قرار دارد گفت: مقدمات راه اندازی خط جدید تولید وان-هگزن به عنوان صنایع پایین دستی با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریالی در پتروشیمی مهاباد به زودی اجرایی می شود.

در بخش معادن هم از مجموع ٧٦ معدن ثبت شده در مهاباد حدود ٣٦ معدن هم اکنون فعال بوده و مابقی به دلیل نبود بازار فروش، کاهش ساخت‌ و ساز و افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی استخراج شده، غیرفعال و راکد هستند.

مهاباد با ۱۹ معدن باریت، یکی از قطب های مهم استخراج باریت در ایران است که ۵۰ درصد باریت کل کشور را تامین می‌کنند و تاکنون ۳۶ هزار و ۷۰۰ تن سنگ باریت از معادن این شهرستان استخراج و فرآوری شده که ماده موثر در استخراج صنعت نفت به شمار می‌آید. همچنین ۱۲ نوع ماده معدنی از معادن این شهرستان استحصال می‌شود که مهمترین و بیشترین سنگ‌های استخراج شده که تراورتن و مرمریت بعد از سنگ باریت در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد پس از آن به ترتیب سنگ لاشه آهکی به میزان ۱۳۸ هزار تن، سنگ آهن با ۶۱ هزار و ۶۰۰ تن و سنگ سیلیس با ۵۸ هزار و ۵۰۰ تن قرار دارند.

برخی از فرآورده‌های معدنی این شهرستان از جمله سنگ‌های تزئینی، تراورتن، مرمریت و گرانیت نیز پس از فرآوری به کشور‌های همسایه مثل ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

در بخش کشاورزی نیز ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این شهرستان وجود دارد و تنها در سال زراعی گذشته، حدود ۶۰ هزار هکتار از مزارع مهاباد به کشت محصولات مختلف اختصاص یافته بود که ۵۲ هزار هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده بود.

سال گذشته ١٠٠ هزار تن سیب در این شهرستان برداشت شده بود که از این میزان ٢٠ هزار تن به صورت تازه خوری مصرف شد و بیش از ۸۰ هزار تن در سردخانه ذخیره شدند و با توجه به نیاز بازار به شهر‌های دیگر کشور و حتی کشورهای منطقه صادر شدند. مهاباد بعد از ارومیه و سلماس از لحاظ سطح باغات در رتبه سوم استان قرار دارد.

در حوزه گردشگری نیز این شهرستان با وجود جاذبه های فراوان گردشگری طبیعی و انسانی درسال های اخیر در رتبه های برتر گردشگری استان (رتبه اول یا دوم ) از لحاظ پذیرش مسافر قرار داشته است و شهری گردشگری در استان شناخته می شود.

اکنون باید دید همایش ملی جذب سرمایه گذاری مهاباد با توجه به پتاسیل و ظرفیت بالای این شهرستان در امر سرمایه گذاری به کجا خواهد کشید و چه عاقبتی در انتظار این همایش خواهد بود؟/.

کد خبر 17207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha