آیین شب یلدا در راه ثبت جهانی

سرویس ایران-وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: پرونده آیین یلدا نیز مسیر جهانی‌شدن را طی می‌کند و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه به اهمیت حفاظت از میراث ناملموس و در راستای کنوانسیون پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در تلاش است تا در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) پرونده یلدا را در یونسکو به ثبت برساند.

به گزارش کردپرس،علی اصغر مونسان اظهار داشت: دو پرونده میراث ناملموس، شامل پرونده چندملیتی هنر نگارگری (مینیاتور) مشترک میان ایران و سه کشور دیگر و مراسم زیارت کلیسای تادئوس مقدس (قره‌کلیسا) در پرونده‌ای مشترک با کشور ارمنستان، در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و به‌عنوان پانزدهمین و شانزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو به ثبت رسید.

او ادامه داد: این موفقیت بار دیگر جایگاه کشورمان را از منظر هویتی و تاریخی ارتقا بخشید و مهر دیگری بر پیشینه غنی فرهنگی سرزمین ایران زد. جای بسی خشنودی است که پرونده آیین یلدا نیز مسیر جهانی‌شدن را طی می‌کند و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه به اهمیت حفاظت از میراث ناملموس و در راستای کنوانسیون پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در تلاش است تا در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) پرونده یلدا را در یونسکو به ثبت برساند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: این پرونده پس از ثبت، قابلیت پذیرش و همراهی دیگر كشورها را داراست و ایران به‌عنوان هماهنگ‌ کننده، همان‌طور كه در مورد پرونده نوروز انجام شد می‌تواند مدیریت این پرونده چندملیتی را عهده‌دار باشد.

او افزود: پرونده یلدا درعین‌حال تمام اقوام ایران‌زمین را مورد توجه قرار داده و در آن اسامی مختلف این جشن كه در میان هر قوم ایرانی ممكن است با گویش یا زبان دیگر بیان شود، آورده شده است.

مونسان اظهار با اشاره به اینکه یلدا و آیین‌های پیوسته آن یکی از دیرینه‌ترین دلبستگی‌های بشر بوده است کرد: در واقع از یک منظر می‌توان گفت قدمت یلدا به‌عنوان یک پدیده طبیعی اثربخش بر تقویم زندگی بشر به قدمت زیست انسان در این پهنه جغرافیایی بازمی‌گردد و نمی‌توان برای آن تاریخ و پیشینه دقیقی در نظر گرفت. اما همچون بسیاری دیگر از آیین‌های برآمده از پیوستگی فرهنگ و جغرافیا، به‌مرور زمان تبدیل به یک مجموعه فرهنگی شده است و زیباترین و عمیق‌ترین جلوه‌های آن را می‌توان در ایران به تماشا نشست.

کد خبر 1729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha