اعتیاد و خودکشی دو چالش مهم در قروه/تأثیر بیکاری بر افزایش جرایم

سرویس کردستان- جانشین فرمانده نیروی انتظامی قروه با اشاره به اینکه اعتیاد و خودکشی دو چالش مهم در شهرستان هستند از تأثیر بیکاری بر افزایش جرایم و سرقت گفت.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شهریار قربانی شامگاه دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان قروه با محوریت بیکاری و راه های جلوگیری از بزهکاری، به جرایم و خودکشیهای صورت گرفته پرداخت و اظهار داشت: بیش از 90 درصد جرایم شهرستان مربوط به سرقت است که در این زمینه تعدادی از نوجوانان آلوده به این جرم شده و بر حسب داده های آماری از ابتدای سال تا کنون 356 سارق در حوزه استحفاظی دستگیر گشته اند.

به گفته او میانگین سنی سارقان بازداشت شده شامل 17 نفر 13 تا 17 ساله، 98 نفر 20 تا 30 ساله، 226 نفر 31 تا 50 ساله و بالای 50 سال هم 15 نفر بوده است.

قربانی همچنین با بیان اینکه از تعداد 356 سارق بازداشت شده 313 نفر بومی شهرستان و 43 نفر غیربومی هستند، افزود: از این تعداد 206 نفر دارای سابقه و 95 نفر فاقد سابقه هستند و همین طور 354 نفر آنان مرد و 2 نفر خانم در میان این افراد بودند.

او از افزایش 6 درصدی سرقت در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت که این میزان افزایش باتوجه به شرایط بحرانی کرونا و تأثیرات اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری و تورم چندان چشمگیر نیست.

افزایش کشفیات

قربانی سپس از افزایش 44 درصدی انواع کشفیات خبر داد. «در حوزه مواد مخدر از ابتدای سال تا کنون 45 کیلوگرم تریاک، 343 گرم شیشه، 770 گرم هروئین و سایر مشتقات مواد مخدر 2 هزار و 652 گرم و در مجموع 8 هزار و 765 گرم انواع مواد مخدر کشفیات بوده است.»

او از دستگیری 89 نفر معتاد متجاهر در کنار 200 نفر خرده فروش گفت و به این مورد اشاره کرد که تعدادی از این خرده فروشان زیر 30 سال سن داشته اند و در مجموع 289 نفر شناسایی و دستگیر شده اند.

قربانی سپس به دستگیری 14 نفر اراذل و اوباش در سال جاری اشاره کرد که این میزان نسبت به سال قبل بنا به گفته های او افزایش داشته است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی قروه سپس با بیان اینکه در حوزه کارگری افزایش 40 درصدی نارضایتی وجود دارد این میزان را در حوزه صنوف و مسایل اقتصادی 10 درصد دانست.

براساس اطلاعات شهریار قربانی در سال جاری یک مورد باند مشروبات الکی و 3 مورد باند فساد و فحشا منهدم شده اند و همچنین در بخش کشفیات مشروبات الکلی داخلی سال گذشته 367 مورد بود که در سال جاری به هزار و 153 مورد افزایش پیدا کرده است.

اعتیاد، فضای مجازی و سرقت

او در ادامه سخنان خود مهمترین چالش شهرستان را در حوزه اعتیاد دانست و گفت که این معضل از سنتی به صنعتی و مواد مخدر جدید دیگر تغییر کرده و بین نوجوانان و جوانان در حال افزایش است.

قربانی گریزی هم داشت به چالش های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و آن را یک تهدید بالفعل عنوان کرد.

مسایل مربوط به حوزه اقتصاد دیگر موردی بود که این مقام مسئول به آن اشاره داشت. «ادامه مشکلات اقتصادی خوشایند نیست و روز به روز به آمار معتادان و بیکاران اضافه می شود و این افراد تحت فشارهای اقتصادی در اولین گام به ارتکاب جرایم به ویژه در حوزه سرقت اقدام می کنند.»

مطابق سخنان شهریار قربانی امروزه شاهد سرقت هایی هستیم که از نظر مالی ارزش پایینی دارند و این چشم انداز خوبی نیست و در واقع اکثر سرقت ها مربوط به حاشیه شهر است که رخ می دهد.

افزایش خودکشی

او سپس آمار مرتبط به خودکشی را ارائه داد. «در سال گذشته تعداد 8 مورد خودکشی موفق در شهرستان رخ داد که همه مرد با میانگین سنی 37 سال بودند و این میزان در سال جاری تا این لحظه به 15 نفر رسیده که شامل 13 مرد و 2 خانم با میانگین سنی 33 سال بوده است و براساس این آمار نه تنها میزان خودکشی افزایش یافته بلکه کاهش رنج سنی هم دیده می شود.»

قربانی از وقوع دو فقره قتل در سال گذشته خبر داد و گفت که در سال جاری هم به این میزان قتل رخ داده است.

قروه مصون از جرایم خشن

او سپس از افزایش وقوع جرایم خشن در کشور گفت. «مدتی است در سطح کشور شاهد افزایش جرایم خشن با کاهش میانگین سنی هستیم و باید گفت تحصیلات ارتباط مستقیمی با وقوع جرایم خشن دارند و بیشتر افرادی که درگیر جرایم خشن می شوند سطح تحصیلات پایینی دارند.»

او با تأکید بر اینکه در شهرستان قروه جرایم خشن وجود ندارد تصریح کرد که باید در هر صورت اقدام پیشگیرانه داشت و همچنین هزینه ارتکاب جرم بالا رود و اقداماتی که هست بازدارنده باشند.

دغدغه مال خرها

قربانی در پایان به معضل مال خرها در شهرستان گریزی داشت. «مال خر ها به چند دسته تقسیم می شوند یا حرفه ای هستند و از قبل بوده اند و اموال مسروقه را خریداری می کنند که در شهرستان از این نوع وجود ندارد اما در استان های همجوار هستند و ارتباط مستقیم با سارقان حرفه ای داشته و حتی نوع اموال مسروقه را هم این افراد سفارش می دهند.»

مال خرهای عبوری یا اتفاقی دومین نوع از این دسته هستند که به گفته قربانی بسیاری از اموالی که در حوزه شهرستان سرقت می شوند چون خیلی با ارزش نیستند در ساعاتی از شب در بلوار و مسیر عبور و مرور ماشین فروخته می شود و این بخش شامل مال خرهای عبوری است و نکته جالب اینجاست که حتی باتوجه به اینکه خریدار می داند کالای مدنظر سرقتی است آن را خریداری می کند.

آن طور که جانشین فرمانده نیروی انتظامی می گوید «بعضی از اموال مصرفی هستند یعنی خوراکی اند و این موارد مال خری ندارند و خیلی از اموال هم از شهر خارج شده و در جاهای دیگر فروخته می شوند و در این میان خرید و فروش های مجازی هم وجود دارند که بسیاری از اموال مسروقه در سایت ها برای خرید و فروش درج می گردند.»

شهریار قربانی همچنین به این نکته پرداخت که «تعدادی از مال خرها سن قانونی ندارند و باتوجه به قانون بعضی از موارد مربوط به سرقت ها قابل تعقیب نیست.»

کد خبر 1742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha