دولت پنهان در کنار PKK و ارگنکون روند مذاکرات را به پایان رساندند

سرویس ترکیه - آلتان تان معتقد است دولت پنهان در کنار PKK و ارگنکون باعث به پایان رسیدن روند مذاکرات صلح امرالی شدند و اکنون نیز درباره آن سکوت کرده اند.

به گزارش کردپرس، آلتان تان نماینده پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در تحلیلی درباره به پایان رسیدن روند مذاکرات صلح گفته است که حکومت و حزب کارگران کردستان (PKK) در کنار ارگنکون و دولت پنهان، روند مذاکرات صلح را به پایان رسانده اند و اشخاصی که درباره این موضوع اطلاع دارند نیز درباره آن سکوت کرده اند.

آلتان تان در مصاحبه ای با گونول مورکوچ از تیگریس خبر، درباره چگونگی به پایان رسیدن مذاکرات صلح گفت: «می شود ساعت ها درباره این موضوع بحث کرد. اگر از حکومت بپرسید می گوید PKK روند مذاکرات را به پایان رساند. اگر از PKK بپرسید می گوید حکومت زیر میز زد. اما به نظر من ساختارهای عمیق در داخل حکومت، جماعت فتح الله گولن، ساختارهای ارگنکون و PKK در کنار هم آن را نابود کردند.»

تان در پاسخ به این که «آیا طرف کُرد در مذاکرات فریب خورده است؟» گفت: «این جمله خیلی توهین آمیز است. جمله ای که اخیرا سیاستمداران کرد هم مانند رئیس جمهور، به کرات به کار می برند. اگر درست باشد به معنای فقدان هوش و سواد لازم برای انجام کار است. اگر شما اینگونه می اندیشید باید از مردم پوزش بخواهید و بگویید که من این کار را نمی توانم انجام دهم و بگذارید کسی که شایستگی اش را دارد این امر را اداره کند. گفتن جمله "من فریب خوردم" دیگر واقعا مشمئز کننده شده است.»

تان با بیان این که کسانی که لازم است در این باره اطلاع رسانی کنند لب از سخن بسته اند گفت: «در آن زمان AKP حزب حاکم بود و احمد داوود اوغلو نخست وزیر بود. او خیلی چیزها می داند. همه اسناد و قراردادها در دست او بود. او باید حرف بزند. بازیگران فرعی دیگری نیز مانند سعدالله ارگین، یالچین آکدوغان، افغان آلاء وجود دارند. هیات مذاکره کننده، شامل صلاح الدین دمیرتاش، لیلا زانا، پروین بولدان، و ادریس بالوکن هم هستند که باید حرف بزنند. اما آنها به هیچ پرسشی پاسخ نمی دهند. برای مثال ادعاهایی وجود دارد درباره این که محمود شاکار در 2004 با بالگرد به قندیل رفته و در آنجا تصمیم جنگ گرفته شده است. اما هیچ کس نه حکومت و نه PKK نه این ادعا را تکذیب کرده اند و نه تایید. به طور خلاصه حکومت، HDP، قندیل و اوجالان باید پاسخ های روشنی به این پرسش ها بدهند.»

کد خبر 17537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha