تظاهرات در شماری از شهرهای عراق در اعتراض به کاهش نرخ دینار در مقابل دلار

سرویس عراق و اقلیم کردستان - به دنبال تصمیم بانک مرکزی عراق مبنی بر کاهش 25 درصدی نرخ برابری دینار این کشور در مقابل دلار آمریکا، مردم در شماری از شهرهای عراق تظاهرات کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی عراق اواخر هفته گذشته نرخ دلار را از 1190 دینار به 1450 دینار افزایش داد. صدها تظاهرکننده در اعتراض به این تصمیم بانک مرکزی، در میدان تحریر (آزادی) در بغداد در اعتراض به کاهش ناگهانی قدرت خریدشان به تظاهرات پرداختند و از دولت خواستند در این تصمیم تجدید نظر کند.

یک تظاهرکننده پلاکاردی در دست داشت که بر روی آن نوشته شده بود: قبل از فروپاشی دلار، این دولت است که باید دچار فروپاشی شود.

در میان تظاهرکنندگان شمار زیادی افراد میانسال و بازنشسته حضور داشتند که از اقدام اخیر دولت و کاهش ارزش حقوق بازنشستگی شان به شدت انتقاد داشتند.

صدها تظاهرکننده دیگر نیز در شهر کوت در جنوب شرق عراق گردهم آمدند. برخی از تجار اعلام کردند در حال حاضر مجبور به کاهش میزان واردات خواهند شد. زیرا آنها بهای کالاهای خریداری شده را با دلار پرداخت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه، تجار مواد غذایی و بنکداران شهر ناصریه نیز، قیمت کالاهایشان را 20 درصد افزایش داده اند. یک بازنشسته عراقی به نام "سعدی صاحب" در این باره می گوید: وضعیت برای ما دشوار است. زیرا از زمان این تغییر ناگهانی در نرخ دلار، قیمت مواد غذایی اصلی، بسیار بالا رفته است.

"مهدی التمیمی" رئیس شاخه کمیسیون حقوق بشر در بصره نیز تأکید کرد افزایش قیمت ها به منزله شوکی برای مصرف کنندگان است.

اقدام اخیر بانک مرکزی عراق در زمینه کاهش ارزش دینار، باعث ایجاد نگرانی در میان شهروندان عراق شده است و بسیاری از آنها برای خرید دلار روانه صرافی ها و برای ذخیره مواد غذایی روانه فروشگاههای بزرگ شده اند.

علی علاوی، وزیر دارایی عراق، این اقدامات را تنها راه برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این کشور دانسته است.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: در صورتی که نرخ برابری دینار در مقابل دلار را تغییر و میزان هزینه کردمان (به ارز) را کاهش نمی دادیم در مدت شش تا هفت ماه، ذخایرمان را از دست می دادیم.

براساس پیش نویس قانون بودجه سال 2021، مالیات بر درآمد به طور ویژه وارد بودجه خواهد شد. براساس بودجه پیشنهادی عراق تلاش خواهد کرد برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی اش، درآمدهای غیر نفتی اش را افزایش دهد.

کد خبر 1754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha