انتشار کتاب «دیپلماسی کردی در روزهای آتش - خون - باروت» در زمینه تاریخ کردها

سرویس ترکیه - کتاب «دیپلماسی کردی در روزهای آتش - خون - باروت» نوشته ماموستا محمت بایراک نویسنده کرد، حاوی اسناد تاریخی بسیار مهم دیپلماسی کردها منتشر شد.

به گزارش کردپرس، محمت بایراک مورخ کُرد اهل ترکیه، مکاتبات دیپلماتیک تاریخ کردها را در کتابی با عنوان «دیپلماسی کردی در روزهای آتش - خون - باروت» منتشر کرد.

ماموستا محمت بایراک «مکاتبات حاوی درخواست ها»یی که در سال 1865 از سوی «کمیته استقلال ارمنی کُرد» به حکومت استانبول داده شده است، بروشور «کشتار کردستان» منتشر شده از سوی عبدالرحمان بدرخان در سال 1900، بروشورهای فعالیت های انجمن آزادی که توسط رهبران جنبش های آزادی کردها (XOYBÛN) منتشر شده، و بروشورهای دیپلماتیک XOYBÛN در دیاسپورا، همه و همه را در این کتاب جمع آوری و منتشر کرده است.

قسمت اول این کتاب شامل تحقیق و پژوهش، و بخش دوم آن شامل بروشورها، یادداشت ها، نامه ها و اعلامیه ها و اسناد دیپلماتیک است. بایراک در این کتاب منابع مهمی را که از اسناد محرمانه دولت به دست آورده است، با ذکر این نکته به اشتراک گذاشته که بر اساس این منابع، ذهنیت دولت در آشکار چقدر انکار کننده و در نهان خود چقدر پذیرنده است و به هر چه کرده اعتراف می کند.

او همچنین در این کتاب روایتی از روابط کردها و ترک ها پس از ملازگرد را آورده و بخش های نادیده ای از زندگی و خاطرات بسیاری از روشنفکران تبعیدی کرد، از جمله دکتر نورالدین زازا را بازنمایی می کند؛ افرادی که نقش مهمی در بیان مسئله کرد و رساندن آن به قرن 21 داشته اند. او دیدگاه های ناظم حکمت و یاشار کمال را نیز درباره مسئله کرد در این کتاب گنجانده است.

این کتاب در 50 مین سالگرد آغاز به نویسندگی بایراک از سوی انتشارات اوزگه (Özge Yayınları) منشر شده است.

ماموستا محمت بایراک کیست؟

محمت بایراک نویسنده کُرد - علوی اهل ترکیه، متولد 1948 ساریز ِ قیصریه است. او از بازماندگان عشیره های کُرد قزلباش علوی است. تخصص او حوزه مطالعاتی کُردی است و موضوع بیشتر نوشته ها و تحقیقات او را کردها، علوی ها، قزلباش ها، اهل حق، یارسانی ها و ایزدی ها تشکیل می دهند. از کتاب های او می توان از راهزنی و راهزنان ترک، مسئله کرد، کردها و مبارزات ملی - دموکراتیک شان، علوی گری و کردها، ترانه ها و رقص و موسیقی کردی، زن کرد از گذشته تا کنون، عاشق های ارمنی در ادبیات علوی - بکتاشی و بسیاری کتاب های دیگر نام برد.

کد خبر 17771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha