ستاد احیای دریاچه ارومیه در برخی از تصمیم گیری ها تجدید نظر کند

سرویس آذربايجان غربي- در کنار کاهش 16 درصدی ذخایر آب سدهای آذربایجان غربی، امروز معاون عمرانی استاندار با اشاره به روند احیای دریاچه ارومیه و شرایط مناسب کنونی این دریاچه، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه باید در برخی از تصمیم گیری ها در خصوص نحوه برداشت و رهاسازی آب تجدید نظر کند.

به گزارش کردپرس، بنا بر اعلام شرکت آب منطقه آذربایجان غربی؛ حجم آب پشت سدهای استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کمتر است و طبق بررسی های ابتدای فصل زمستان امسال، حجم آب پشت سدهای ۱۴ گانه آذربایجان غربی به ۷۹۰ میلیون مترمکعب رسیده که حدود ۱۵۲ میلیون مترمکعب کمتر از مدت مشابه سال گذشته برآورد می شود.

در حال حاضر، سدهای بوکان، آغ چای، شهرچای و مهاباد که چهار سد بزرگ استان را شامل می شوند، به ترتیب ۲۳۱، ۱۶۳، ۹۹ و ۷۵ میلیون مترمکعب آب دارند.

همچنین آب پشت ۱۰ سد در آذربایجان غربی کمتر از سال گذشته بوده و تنها سدهای کرم آباد پلدشت، شهید قنبری ماکو و حسنلوی نقده آب بیشتری نسبت به زمان مشابه سال گذشته دارند.

با این وجود؛ بنا بر تصمیم ستاد احیای دریاچه ارومیه، رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سمت دریاچه از آذر ماه امسال آغاز شده و تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

امروز معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی امروز چهارشنبه در جلسه کارگروه ماده ۱۱ ( تامین آب اراضی پایاب سدها) با اشاره به روند احیای دریاچه ارومیه گفت: برخی از تصمیم ها و محدودیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه در برداشت و آزاد سازی آب پشت سدهای استان برای تامین آب اراضی پایاب سدها، باید تغییر کند.

آیدین رحمانی افزود: برخی از این تصمیم ها در اوایل اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه و در شرایط بحرانی و ویژه گرفته شده و نیاز است امروز و در شرایط فعلی که دریاچه در شرایط مطلوبی قرار گرفته و میزان بارندگی ها نیز افزایش یافته، ستاد احیای دریاچه ارومیه در برخی از محدویت ها تجدید نظر کند.

او بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر دولت تمام تلاش خود را برای احیای دریاچه ارومیه انجام داد و امروز شاهد تحقق وعده ریاست محترم جمهوری در احیای دریاچه ارومیه هستیم و با تامین اعتبار و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به احیای دریاچه ارومیه، بزرگترین پروژه تاریخ استان یعنی انتقال آب به دریاچه ارومیه در مراحل پایانی خود قرار گرفته است.

معاون استاندار همچنین بر تغییر الگوی کشت در محدوده اراضی دریاچه ارومیه نیز تاکید کرد و گفت: جهاد کشاورزی استان باید بر اساس یک برنامه ویژه و مدون کشاورزان را به تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر در راستای کاهش آب مصرفی سوق دهد.

گفتنی است؛ از سال آبی 93-94 تا اکنون، بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب از سدهای آذربایجان غربی برای احیای دریاچه ارومیه ارومیه رها سازی شده است/.

کد خبر 1790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha