تشکیل پرونده قضائی به اتهام استفاده از کلمه «کردستان»در باتمان

سرویس ترکیه - دادستانی باتمان علیه رئیس HDP شاخه باتمان، به دلیل استفاده از کلمات «کردستان» و «اوجالان گرامی» دو پرونده قضائی تشکیل داد.

به گزارش کردپرس، دادستانی عمومی باتمان به دلیل استفاده از دو کلمه «کردستان» و «اوجالان گرامی»، از تشکیل دو پرونده قضائی مختلف علیه عمر کوپلو رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) شاخه باتمان خبر داد. او متهم به تبلیغ برای سازمان تروریستی شده است.

بنابر خبر مزوپوتامیا، عمر کوپلو به اتهام تبلیغ برای سازمان تروریستی و ستایش جنایت کاران برای پاره ای توضیحات به اداره امنیت باتمان احضار شد.

کوپلو در توضیح این بازجویی اعلام کرد که به دلیل استفاده از اصطلاح «اوجالان گرامی» در گردهمایی نوروز در 21 مارس (عید نوروز) در میدان نوروز باتمان، مورد بازجویی قرار گرفته است. او گفت: «بازجوها از من پرسیدند که آیا دستور برگزاری گردهمایی نوروز را PKK [حزب کارگران کردستان] داده است؟ ما از چه کسی برای این کار دستور گرفته ایم؟من هم به آنها گفتم که این جشن آیینی است که با اجازه فرمانداری برگزار شده است.»

یکی دیگر از پرونده های تشکیل شده علیه عمر کوپلو به دلیل استفاده از کلمه کردستان در سخنرانی «هنگامه آزادی» است. کوپلو با بیان این که در سخنرانی که به دلیل حمایت از زندانیان اعتصاب غذا کرده، از کلمه کردستان استفاده کرده است گفت: «آنها کلمه کردستان را تبلیغ برای سازمان تروریستی دانسته و در بازجویی ها از من پرسیدند که از چه کسی برای بیان این کلمه دستور گرفته ایم. آنها درک نمی کنند که حزب ما منشور مشخصی دارد. آنها کلمه کردستان را به عنوان جرم پیش روی ما می گذارند.»

همچنین 25 تن از جمله کوپلو به دلیل توزیع اعلامیه در شهر برای برگزاری تجمع، در مجموع به پرداخت نزدیک به 13 هزار لیر محکوم شده اند. پرونده ای دیگر نیز برای کوپلو و 12 تن دیگر به دلیل همراهی با آهنگ «Serhildan jiyane» از خواننده کُرد شوان پرور در جریان است.

گفتنی است حکومت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان بارها به این موضوع اشاره کرده اند که در ترکیه مفهومی به نام «کردستان» وجود ندارد. تنها چیزی که وجود دارد، تعدادی شهر است که جمعیت کردهای ساکن آن بیشتر است. استفاده از کلمه کردستان در بین مردم جامعه نیز ممکن است باعث ایجاد مشاجره و دردسرهایی برای بیان کننده این کلمه شود.

کد خبر 18003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha