حمله شدید دبیرکل حزب سوسیالیست به اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان – دبیرکل حزب سوسیالیست کردستان با انتقاد از ناکارمدی اقدامات احزاب حاکم بر اقلیم کردستان اعلام کرد برخی از نمایندگان اقلیم کردستان در بغداد، در طول سه دوره نمایندگی، حتی یک جمله در دفاع از حقوق کردها نگفته اند.

به گزارش کرد پرس به نقل از سایت "خه لک"، محمد حاجی محمود در گفتگو با صدای آمریکا اعلام کرد: در چارچوب عراق، پروژه ای موسوم به انتخابات وجود دارد و اطمینان دارم که عراق با ساختار کنونی دوام نمی آورد و عراق باید تقسیم شود. زیرا در این روزها شنیده ام، برخی از مسئولان حاکمیت عراق اظهار می دارند که سال 2023 پایان توافق سایکس – پیکو خواهد بود که در این صورت، کردستان عراق از سوی ترکیه اشغال خواهد شد. اما اگر این توافق، پایان یابد دیگر چیزی به نام عراق، وجود نخواهد داشت و باید سه ولایت بصره، بغداد و موصل از یکدیگر جدا شوند.

محمد حاجی محمود درباره اجرای حقوق کردها در بغداد گفت: کردها قبلا در انتخاباتی که سراسر عراق، یک حوزه انتخابیه بود از 275 کرسی پارلمانی، 77 کرسی به دست می آورد. ریاست جمهوری و چند پست دیگر را در اختیار داشت. اما در حال حاضر، شماری از نمایندگان ما در بغداد، تلاش می کنند اقلیم کردستان دچار فروپاشی شود، بودجه اقلیم کردستان را قطع کرده اند. به عبارت دیگر، کیفیت نمایندگان کرد در بغداد دارای اهمیت است. تعداد نمایندگان نیز از اهمیت برخوردار است. اما اینکه چه کسانی در بغداد، تلاش می کنند اهمیت بیشتری دارد.

دبیرکل حزب سوسیالیست درباره دوره آینده مجلس عراق گفت: این مجلس ضعیف خواهد بود. زیرا انتخابات به صورت حزبی برگزار نخواهد شد. قبلا رأی دهندگان به فهرست ها به صورت جداگانه رأی می دادند، به نامزدها نیز به طور مستقل. یعنی انتخابات به صورت فهرست نامزدهای احزاب برگزار می شود و زمانی که مشکلی در عراق به وجود می آمد، آمریکایی در تعامل با نوری مالکی، سید مقتدی صدر، سید عمار حکیم، جلال طالبانی، مسعود بارزانی و ایاد علاوی دخالت می کردند و آنها نشستی را برگزار می کردند. اما امروزه، آنها با چه کسانی نشست برگزار کنند؟ این قانون جدید، باعث تضعیف مجلس شد و شخصیت های بسیار تضعیف خواهند شد و هر طرفی می تواند از آنها بهره برداری کند.

محمد حاجی محمود تأکید کرد: دوره آتی مجلس عراق، دچار هرج و مرج می شود و مجلس فاقد مدیریت واقعی خواهد بود. یعنی در آن سران احزاب حضور نخواهند داشت تا مشکلات را حل کنند. بلکه مجلسی خواهد بود که هر کسی به نمایندگی از جریانات دیگر، برای کشور اقدام خواهد کرد.

دبیرکل حزب سوسیالیست خاطرنشان کرد: بعضی نمایندگان، سه دوره در مجلس عراق بوده اند ولی در حمایت از حقوق کردها، حتی یک جمله نگفته اند. اما دوباره نامزد شده و برای جلب رأی شهروندان، لباس کردی پوشیده اند و می خواهند چهار سال دیگر در بغداد نماینده مردم باشند. این در حالی است که این افراد از کنار نرفتن فلان شخصیت پس از پایان دوره مسئولیتش انتقاد می کردند. افراد مذکور می خواهند چهار سال دیگر در بغداد، حضور یابند یا برخی احزاب که 30 سال است قدرت را در اقلیم کردستان به دست گرفته اند و اقلیم کاملا در اختیار آنها بوده است، امروزه در حال تبلیغات و سفرهای انتخاباتی هستند و به مردم می گویند: به ما رأی بدهید تا به شما خدمت کنیم. آنها در این 30 سال چه کاری کرده اند؟

محمد حاجی محمود درباره نامزدهای حزبش گفت: ما 21 نامزد معرفی کرده ایم و پیش بینی می کنیم بیش از دو نامزد ما به مجلس عراق راه یابند.

کد خبر 18025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha