اردوغان برای دیدار با پوتین عازم روسیه شد/موضوع گفتگو چیست؟

سرویس ترکیه - اردوغان برای دیدار با پوتین و گفتگو دربارۀ بحران سوریه راهی شهر سوچی شد. موضوع این دیدار کردهای سوریه هستند یا گروه های تحت حمایت ترکیه در ادلب؟

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود راهی شهر ساحلی سوچی شد.

به نوشتۀ حریت، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت)، فخرالدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان را در این سفر همراهی می کنند.

هدف اصلی اردوغان از این دیدار گفتگو دربارۀ افزایش تنش ها در ادلب و افزایش حملات روسیه و سوریه به مواضع مخالفان سوری و گروه های تروریستی در این منطقه است.

در روزهای اخیر حملات هوایی روسیه و سوریه علیه مواضع گروه های اپوزیسیون و گروه های افراط گرا افزایش چشمگیری یافته است. این امر اعتراض و ناخرسندی ترکیه را در پی داشته است. روسیه اعلام کرده هدف از این حملات صرفاً مواضع گروه های تروریستی است.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در واکنش به این حملات ادعا کرد ترکیه به تعهدات خود در چارچوب توافق آتش بس با روسیه عمل کرده است و روسیه را به نقض عهد متهم کرد و خواستار رعایت آتش بس شد. این در حالی است که روسیه متقابلاً ترکیه را به عدم انجام تعهدات خود در چارچوب آتش بس متهم می کند و اعلام کرده است ترکیه نتوانسته است بر اساس وظیفۀ خود گروه های معارض سوری را از گروه های تروریستی و افراط گرا تفکیک کند؛ گروه هایی که آتش بس را رعایت نمی کنند.

آکار که اعلام کرد کشورش نگران آغاز موج جدیدی از پناه جویان است، در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی روسیه بدون پرداختن به اصل موضوع، روسیه را به کشتار غیرنظامیان متهم کرد و گفت: «در میان کسانی که در حملات هوایی اخیر به این استان کشته شدند یا فرار کردند تروریستی دیده نمی شود.»

این در حالی است که مسکو آنکارا را به وقت کشی و طولانی کردن بحران سوریه برای ادامۀ حضور خود در این کشور متهم می کند. پوتین در اظهاراتی حضور نظامی ترکیه و ایالات متحده را در خاک سوریه غیرقانونی دانست و خواستار خروج نیروهای نظامی آنها از این کشور شد.

در همین حال نمایندۀ روسیه در سازمان ملل متحد از شورای امنیت این سازمان خواسته است به حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه پایان دهد.

علاوه بر این، بر اساس گزارش بلومبرگ، خروج نیروهای کرد سوری از مناطقی در شمال سوریه یکی دیگر از موضوعات گفتگوی دو رئیس جمهور در سوچی خواهد بود. اردوغان از پوتین می خواهد کردها را از مرزهای ترکیه دور کند.

بر اساس برخی گمانه زنی ها، اردوغان در این سفر در پی کسب مجوز یک حملۀ نظامی دیگر به مواضع کردها در شمال سوریه است، که البته بسیاری از ناظران هم احتمال طرح آن در شرایط کنونی و هم احتمال موافقت پوتین را بعید می دانند.

قرار است دو رئیس جمهور پس از این دیدار یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک داشته باشند، اما مشخص نیست که آیا همۀ نتایج گفتگوی آنها در کنفرانس مطبوعاتی اعلام می شود، یا همچون پاره ای موارد، بخشی از آن اعلام نشده می ماند تا در ماه های آینده در عمل روشن شود.

کد خبر 18094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha