تکمیل پروژه ملی «مجتمع فرهنگی شمس» خوی با دعوت از سرمایه گذاران خارجی!

سرویس آذربایجان غربی- با گذشت ٣ سال از کلنگ زنی مجموعه "فرهنگی- تاریخی آرامگاه شمس تبریزی" خوی، هنوز این پروژه فاخر ملی علیرغم بودجه مصوب، به سرانجام نرسیده است و در کمبود منابع مالی و تزریق قطره چکانی اعتبارات، کار به دعوت از سرمایه گذاران خارجی کشیده شده است.

به ‌گزارش کردپرس، مجموعه "فرهنگی- تاریخی آرامگاه شمس تبریزی" خوی، سال ٩٧ کلنگ زنی شد و از محل اعتبارات سفر استانی رییس‌جمهور به آذربایجان غربی، ٢٠ میلیارد تومان اعتبار برای فاز نخست مجتمع شمس تبریزی خوی، اختصاص داده شد، اما یک سال بعد تنها حدود ٢ میلیارد تومان به مجتمع فرهنگی گردشگری شمس تبریزی اختصاص یافته بود.

این موضوع با واکنش معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که تیر ماه سال گذشته به خوی سفر کرده بود نیز روبه رو شد.

محمدحسن طالبیان، با انتقاد از تزریق قطره‌چکانی اعتبارات گفته بود: «ریاست جمهوری ٢٠ میلیارد تومان اعتبار برای فاز نخست مجتمع شمس تبریزی خوی، اختصاص داده که وظیفه تزریق این بودجه برعهده سازمان برنامه و بودجه و استانداری است، اما تا کنون تنها دو میلیارد تومان به طرح اختصاص داده شده است».

او با اشاره به اهمیت احداث این پروژه جهانی تاکید کرده بود: «حداکثر تلاش وزارت میراث فرهنگی این است که حداقل تا پایان دولت بتواند فاز نخست این مجتمع را به بهره‌برداری برساند که این کار نیز مستلزم تخصیص اعتبار ٢٠ میلیارد تومانی مصوب سفر ریاست جمهوری به صورت یک جا است».

اما نه تنها خبری از تزریق اعتبارات نشد بلکه در سال ٩٩ نیز یک میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومان از طرف فرمانداری خوی مصوب شد که تا پاییز همان سال فقط ٤٠٠ میلیون تومان آن دریافت شده بود.

در آبان سال ٩٩ هم، فاز دوم عملیات اجرایی مجموعه فرهنگی- تاریخی شمس تبریزی در خوی با اعتباری بالغ بر ٥ میلیارد تومان آغاز شد و بنا به گفته مدیر میراث‌فرهنگی، آذربایجان غربی قرار شد؛ «اعتبار مورد نیاز برای اتمام و بهره‌برداری فاز اول این مجموعه تامین شود تا شاهد بهره‌برداری از این مجموعه با ارزش در بهار ۱۴۰۰ باشیم».

ولی فاز اول پروژه با گذشت ٧ ماه از سال ١٤٠٠ هنوز افتتاح نشده و فاز دوم هم در حالی شروع شد که هنوز اعتبار لازم برای تکمیل فاز اول این پروژه ملی به صورت کامل تامین نشده بود!

اواخر تابستان امسال نیز اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی اعلام کرد؛ «آماده واگذاری مجموعه فرهنگی تاریخی شمس تبریزی از طریق ماده ۲۷ به شهرداری خوی است». بر همین اساس قرار شد به زودی مناقصه این مجموعه اجرایی ‌شود و تخصیص اعتبار آن تا مرحله برآوردهای واگذاری بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال تعیین شد.

اکنون با گذشت ٣ سال از کلنگ زنی مجموعه فرهنگی- تاریخی آرامگاه شمس تبریزی خوی، هنوز این پروژه فاخر ملی به سرانجام نرسیده است و در کمبود اعتبارات و تزریق قطره چکانی اعتبار مصوب ، کار به دعوت از سرمایه گذاران خارجی کشیده شده است!

امروز مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در حاشیه بازدید از مقبره شمس تبریزی خوی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:«طرح ساخت مجموعه فرهنگی تاریخی شمس تبریزی خوی از جمله طرح‌های ملی بوده که در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار ساخت آن متوقف شده است».

جلیل جباری، افزود: «این پروژه از جمله پروژه‌های فاخر استان است که بهره‌برداری از آن موجب رونق و توسعه گردشگری در خوی خواهد شد. لذا برای بهره‌برداری و تکمیل هر چه سریع‌تر از مجموعه فرهنگی تاریخی شمس تبریزی خوی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت به عمل می‌آید».

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی؛ «مشکل اساسی و اصلی پروژه شمس نبود اعتبارات کافی برای به پایان بردن طرح است و متاسفانه بودجه‌ای که برای این پروژه تصویب شده بود، توسط دولت تخصیص داده نشد و پیمانکار طرح را نیمه کاره رها کرد».

او ادامه داد: «با توجه به اینکه سالانه مصادف با ایام گرامیداشت شمس تبریزی هزاران مسافر از سطح کشور و سایر کشورها به خوی سفر می‌کنند نیاز است که برای ایجاد واحدهای اقامتی و پذیرایی در خوی سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود».

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: «همچنین در نظر است طی یک برنامه پنج ساله نسبت به بازسازی مقبره و یادبود شمس تبریزی خوی با همکاری دستگاه‌های مربوطه اقدام شود».

مجموعه فرهنگی- تاریخی آرامگاه شمس تبریزی خوی در مساحت ٧ هزار متر مربع و زیربنای سه هزار و ٢٠٠ مترمربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، واحدهای پژوهشی، واحدهای خدمتی و رفاهی و محوطه باز فضای سبز و آب‌نما همچنان در حال اجرا است.

این پروژه در سال ٩٧، توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با تصویب اعتبار 200 میلیارد ریالی در خوی کلنگ‌زنی شده بود/.

کد خبر 18108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha