اولتیماتوم پوتین به اردوغان؛ تا زمستان در سوریه چه اتفاقی می افتد؟

سرویس سوریه – محتوای گفتگوهای اردوغان و پوتین در سوچی به طور کامل مشخص نشده، اما یک خبرنگار ترک ادعا کرده است پوتین در مصالحه را بسته و مهمانش را ناامید و خشمگین راهی کرده است.

چنان که از شواهد پیدا است دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین همتای روس وی، پس از بازگشت بی دستاوردش از سفر آمریکا، یک ناکامی دیگر برای وی رقم زده است.

این دیدار که در اقامتگاه پوتین در شهر ساحلی سوچی برگزار شد، بدون کنفرانس مطبوعاتی مشترک به پایان رسید، و در حالی که دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیش از دیدار اعلام کرده بود روز پس از نشست دو رئیس جمهور در یک صبحانۀ کاری نیز مجدداً گفتگو خواهند کرد، اردوغان بلافاصله پس از دیدار سه ساعتۀ خود با پوتین سوچی را به مقصد ترکیه ترک کرد.

دیدار پشت درهای بسته انجام شد و دو طرف پس از سه ساعت گفتگو رئوس کلی را اعلام کردند؛ بحران سوریه، موضوع ادلب، خرید سامانۀ دفاع موشکی S-400، همکاری در زمینۀ تأسیس نیروگاه هسته ای و موضوعاتی دیگر از این دست. تا این که یک روزنامه نگار ترک در توئیتر فاش کرد که دیدار با پوتین برای اردوغان دستاوردی نداشته و اردوغان خشمگین و ناامید سوچی را ترک کرده است.

تورکر ارترک در توئیتر نوشت: «نشست سوچی بسیار بد بود. از ما خواستند سوریه را ترک کنیم، قیمت گاز طبیعی افزایش می یابد، خرید S-400 اصلاً در دستور جلسه نبود و تلویحاً به ما فهماندند که ادلب همین زمستان در کنترل دولت سوریه خواهد بود.»

ارتش ترکیه پیش از سفر اردوغان به سوچی نیرو و تجهیزات نظامی قابل توجهی به استان ادلب سوریه اعزام کرده بود. چنان که پیدا است اردوغان امیدوار بود در خصوص قضیۀ ادلب بتواند پوتین را راضی کند از حملاتی که اخیراً افزایش یافته کوتاه بیاید و شورشیان تحت حمایت خود را محافظت کند. اما پوتین که این بار پشت اردوغان را خالی دیده و مطمئن است در این موضوع همچون سابق از حمایت آمریکا برخوردار نیست، و از طرف دیگر، از اظهارات بی پروای اردوغان در مجمع عمومی ملل متحد دربارۀ شبه جزیرۀ کریمه خشمگین است، هیچ امتیازی به اردوغان نداده است. و اگر ادعای ارترک صحت داشته باشد، اردوغان را به شدتی بی سابقه تحت فشار گذاشته است.

در همین حال روزنامۀ پراودا به نقل از «برخی رسانه ها» گزارش داده است که ارتش ترکیه در برخی از مناطق جنوبی ادلب عقب نشینی را آغاز کرده است. به نوشتۀ این خبرگزاری متعاقب دیدار اردوغان و پوتین، تانک ها و خودروهای زرهی ارتش ترکیه از برخی مناطق ادلب خارج شده اند. بنابراین به نظر می رسد گزارش ارترک از محتوای دیدار سوچی مبنی بر درخواست خروج ترکیه از ادلب قرین واقعیت است.

البته باید گفت این عقب نشینی سریع از جنوب ادلب نمی تواند نشانه ای قطعی باشد. گفتگوی پوتین و اردوغان هنوز جوانب پنهانی دارد که پیش بینی را دشوار می کند. علاوه بر این، چنان که پوتین پیش از آغاز نشست با اردوغان گفت، دیدار این دو رئیس جمهور همیشه خوب پیش نمی رود، اما سازمان هایشان اوضاع را رو به راه می کنند. این بار نیز ممکن است «سازمان هایشان» توافقی به عمل بیاورند که خود آنها در سوچی بدان دست نیافتند.

کد خبر 18241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha